Beantwoord

Super wifipunten gebruiken als tweede SSID netwerk

  • 6 October 2020
  • 8 reacties
  • 508 keer bekeken

Hoi,

 

Sinds kort heb ik een glasvezel abonnement met 2 super wifipunten. Ik heb de KPN Box 12 al aangesloten en heb het eerste wifipunt ook al getest.

Omdat ik met een huisgenoot woon, en we allebei onze eigen smart-apparaten, chromecasts etc. hebben die niet af te schermen zijn, vroeg ik mij het volgende af: is het mogelijk om 2 verschillende privé netwerken te hebben, één op de Box 12 en één op de super wifipunten?

Dat zou een betere oplossing zijn dan 1 langzaam gastnetwerk oid.

 

Alvast dank!

icon

Beste antwoord door Nick83 12 October 2020, 22:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Welkom op het forum @arthurm!

Als jullie allebei jullie eigen apparatuur hebben snap ik dat het fijn zou zijn om ook beide een eigen netwerk te hebben. Dit is helaas niet te realiseren met de SuperWifi punten aangezien die de gegevens van het modem 1 op 1 overnemen. Dit is ook niet anders in te stellen.

Je kun toverwegen om een extra router aan te sluiten om een 2e netwerk te creëren :relaxed:

Reputatie 2

De wifiversterkers zijn wel los in te stellen volgens mij..

Reputatie 7
Badge +24

De wifiversterkers zijn wel los in te stellen volgens mij..

De 2 SuperWiFi's zijn niet apart in te stellen. Ze koppelen aan elkaar en ze werken samen met elkaar.

Wel kun je op de KPN Box een andere netwerknaam instellen.

Maar je schiet er niets mee op. Want ook al heb je dan verschillende netwerknamen, het is nog steeds 1 netwerk. Apparaten zullen elkaar nog steeds kunnen zien.

Een 2de router achter de Experiabox plaatsten is de enige oplossing. Maar eigenlijk zou je dan 2 routers moeten hebben. Elk 1. Nog beter: een router met vlan ondersteuning. Daarmee kun je wel 2 separate netwerken maken. Maar je moet dan wel behoorlijk wat kennis hebben om dat in te stellen.

Dank voor de antwoorden allen!

 

Na lang puzzelen en uitproberen is het gelukt. Ik heb ik het volgende gedaan (deze oplossing werkt voor de Box 12 icm superwifi punten):

  • Ik heb aanvankelijk de superwifi punten geïnstalleerd zoals het hoort en in de handleiding staat.
  • Login op https://mijnmodem.kpn/2.0/gui/#/login/ 
  • Ga naar WiFi
  • Als het goed is staan “Enable SSID 2.4GHz” en “Enable SSID 5GHz”uitgeschakeld, deze kunnen weer ingeschakeld worden. Het SSID en password kunnen daar ook aangepast worden.

Als het goed is zijn er nu 2 netwerken, die van de box 12 en die van de superwifi punten.

Reputatie 7
Badge +21

Dat is mooi @arthurm  , maar zoals Nick al aangeeft zijn het alleen verschillende WiFi netwerken, maar daaronder één thuisnetwerk waarin de apparaten op beide WiFi’s elkaar nog steeds kunnen zien. Als dat geen probleem is prima, maar houd er wel rekening mee.

Reputatie 2

Yep je hebt nu 2 wifi netwerken maar kan nog steeds bij elkaar in de apparatuur komen en/of bestanden delen.

Dit is eigenlijk hetzelfde als samen hetzelfde wifi netwerk gebruiken.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @arthurm, fijn dat het gelukt is om 2 netwerknamen te creëren, maar hoe werkt het in de praktijk? Hoor het graag!

Reputatie 7
Badge +20

We hebben geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt. Anders hoor ik het graag!