Beantwoord

SuperWifi - Geen internet met vol bereik, melding dat er teveel apparaten aan zijn gesloten

  • 29 July 2021
  • 12 reacties
  • 296 keer bekeken

Hallo allemaal,

Na heel veel problemen met mijn normale KPN WiFi, veel gebeld met de klantenservice en meerdere monteurbezoeken, werd ik positief verrast en mocht ik 2 SuperWiFi schotels op kosten van KPN in ontvangst nemen. Ik heb SuperWiFi nu zo'n 4 maanden. De laatste weken beginnen dezelfde problemen weer te spelen die ik ook had met mijn normale WiFi. Mijn WiFi netwerk is bereikbaar, mijn devices hebben een volledig WiFi bereik (volle streepjes), maar kunnen niet verbinden met het netwerk en het internet. Soms duurt dit enkele minuten, soms langer en dan reset ik alles maar weer. Ik reset dan het glasvezel kastje, de Experia Box en de 2 SuperWiFi schotels. Na een reset werkt alles weer goed, totdat op een willekeurig moment hetzelfde probleem weer optreedt.

Ik heb de KPN WiFi manager meerdere malen gebruikt, die heeft ook mijn WiFi netwerk naar een ander kanaal gezet, het mocht niet baten. Wat ik ook merk is dat ik wisselende snelheden haal. Ik heb een 100Mbit/s abonnement. Regelmatig blijft mijn WiFi snelheid rond de 25Mbit/s hangen, snelste wat ik de laatste tijd heb gehaald is 48 Mbit/s. Dit terwijl ik in het begin toen ik net SuperWiFi had snelheden haalde van rond de 90 Mbit/s.

Bekabeld heb ik geen problemen en haal ik snelheden van rond de 94 Mbit/s.

Laatst weer de WiFi manager gebruikt, die gaf op een gegeven moment aan dat ik teveel WiFi apparaten gebruik en dat ik op eigen kosten een monteur moet laten komen. Op eigen kosten vind ik een beetje jammer. Even voor de goede orde, ik heb een aantal smart devices in mijn huis (sonos speakers, philips hue lampen, en Nest hub). Deze maken gebruik van WiFi. Op dit moment tijdens het maken van dit bericht zijn er 11 devices verbonden met mijn WiFi, verdeeld over 2 SuperWiFi schotels. Dat is toch niet veel? Dat zou moeten kunnen toch? Wat is het maximaal aantal devices wat je kan verbinden? Dat zou ik dan wel graag willen weten. Bij hoeveel devices vervalt de support van KPN dan? Want dat is eigenlijk wat de WiFi manager nu aangeeft. Mijn buurman, met exact hetzelfde huis, heeft ook smart devices (vergelijkbaar aantal en merken) en heeft de normale KPN WiFi versterkers in huis en bij hem draait alles als een zonnetje.

Hebben jullie eventueel tips voor mij? Zijn er mensen die dezelfde problemen ervaren?

icon

Beste antwoord door jsschaap 3 August 2021, 10:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Badge +19

Is de Wi-Fi vanhet modem wel uit??

@Joep1965 Ja die staat uit 

Badge +19

Dat gaat dan goed. Maar ik zie Sonos speakers en dat is met Wi-Fi nog weleens een probleem.  Kunt u testen zonder aangesloten Sonos apparatuur?

Heb de hele middag alle Sonos speakers uitgeschakeld. Probleem heeft zich inmiddels weer 2 x voorgedaan, waarvan 1 x weer een complete reset moeten doen van mijn KPN apparatuur voordat het weer werkte.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u op sommige apparaten misschien een vast ip adres ingesteld? 

Nee ik heb alles via DHCP lopen, geen vaste IP adressen 

Reputatie 7
Badge +11

Heb de hele middag alle Sonos speakers uitgeschakeld. Probleem heeft zich inmiddels weer 2 x voorgedaan, waarvan 1 x weer een complete reset moeten doen van mijn KPN apparatuur voordat het weer werkte.

Alles uitgeschakeld als in ook van het stroom af en losgekoppeld van het netwerk?

 

Indien de Sonos nog wel stroom krijgt dan kan het zijn dat er toch nog data-verkeer doorheen gaat. Ik heb geen ervaring met Sonos-apparatuur maar ik heb het vermoeden dat er toch ergens iets is met de configuratie van de set. Zou het kunnen zijn dat deze iets van Sonos-net opzetten? Als er twee Sonossen (kan ook een Sonos Boost zijn) bekabeld aangesloten zijn en de Wifi-mode staat in de app niet op ‘wm0’ dan kunnen deze zorgen voor een zogenoemde network loop waarin het dataverkeer heen en weer gestuurd blijft worden wat ervoor kan zorgen dat het netwerk overbelast raakt. Dit zou je dan ook op het bekabelde netwerk moeten merken. Hierbij is het raadzaam om een eventueel aanwezige Sonos Boost te verwijderen uit het netwerk en alle bekabeld aangesloten Sonos-speakers op ‘wm0’ te zetten. Let wel op, als je een speaker op ‘wm0’ instelt is deze ook niet meer via wifi bereikbaar als je de kabel verwijderd. 

@NHendriks Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Met uitschakelen van Sonos bedoelde ik echt de stroom van alle speakers eraf. Heb dit gisteren nogmaals gedaan, zelfde resultaat. Blijf dezelfde problemen houden. 

Reputatie 7
Badge +24

Waar staan de SuperWiFi's? Hoe aangesloten? Bekabeld? Gebruikt u een draadloze verbindingset in huis?

@Nick83 Primaire schotel staat in de gang op de begaande grond vlakbij de meterkast en is met de bijgeleverde kabel aangesloten op de Xperia box. Ik zou deze in de woonkamer kunnen zetten, maar dan kan ik hem niet direct op de Xperia box aansluiten. Ik heb namelijk een switch in de woonkamer voor mijn TV, mediaplayer en KPN TV receiver. Kan ik hem daar ook op aansluiten of moet ie altijd direct op de Xperia box zitten?
Tweede schotel staat op de slaapkamer eerste etage en is niet bekabeld. Hij ontvangt het signaal van de primaire schotel draadloos. Hemelsbreed zit er denk ik nog geen 10 meter tussen de 2 schotels. 

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 Primaire schotel staat in de gang op de begaande grond vlakbij de meterkast en is met de bijgeleverde kabel aangesloten op de Xperia box. Ik zou deze in de woonkamer kunnen zetten, maar dan kan ik hem niet direct op de Xperia box aansluiten. Ik heb namelijk een switch in de woonkamer voor mijn TV, mediaplayer en KPN TV receiver. Kan ik hem daar ook op aansluiten of moet ie altijd direct op de Xperia box zitten?

Je kunt de SuperWiFi op de switch aansluiten. Dat kan prima. Als er nog een vrij poortje op de switch aanwezig is.

Het lijkt erop dat de problemen zijn verholpen nadat ik de primaire WiFi schotel in de switch in de woonkamer heb geprikt. KPN zegt in de handleiding dat de schotel direct op de Xperia Box moet, daarom heb ik dit niet eerder geprobeerd. Heb nu 1,5 dag geen problemen meer ondervonden 😃