Beantwoord

SuperWifi werkt niet meer na toevoegen derde versterker

  • 27 July 2020
  • 5 reacties
  • 291 keer bekeken

Ik had een werkend Wifi versterkt netwerk, deels Ubiquiti voor de meest gangbare aansluitingen, deels KPN SuperWifi voor zakelijke aansluitingen. Nu had ik wat problemen met de ontvangst in de tuin nabij het huis, dus ik heb besloten een derde versterker aan te schaffen. Deze aangesloten volgens de handleiding van KPN. En daar hield het op met werken.

 

Nu probeer ik de set weer op te bouwen door eerst de eerste twee weer te configureren, maar dit blijft mislukken. De twee aangesloten aan de modem en lange tijd laten hangen zonder mijn interactie. Na geruime tijd de tweede losgehaald en in de buurt neergezet. Rood licht. Alles geprobeerd (modem reset, versterkers fabrieksinstellingen, netwerknaam aangepast en daarna versterkers aangesloten). Niets helpt en werkt nog. Gelukkig heb ik als uitwijk nog mijn Ubiquiti netwerk.

 

Probleem is dat de SuperWifi versterkers niet onder elkaar komen te hangen, maar naast elkaar. Ze krijgen allemaal (logischerwijs) een eigen IP adres maar ze zien elkaar niet als mes netwerk, maar gaan allemaal als losse versterker in het netwerk hangen, waardoor ze na loskoppelen tweede versterker elkaar niet meer zien.

 

Hoe kan ik dit oplossen? Hoe kan ik een echte fabrieksinstellingen reset uitvoeren? Het lijkt er namelijk op dat de reset geen echte reset is, omdat na een reset er nog gegevens in de versterker staan die je niet zou verwachten (historische apparaten).

icon

Beste antwoord door Clifford Wissink 31 July 2020, 20:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Zie nu ook dat na aanpassing van de netwerknaam in de router deze niet wordt overgenomen door de versterker. De fabrieksreset doet het dus gewoonweg niet … Hoe werkt die reset eigenlijk? Ik duw de reset button van de versterker in totdat het rode lichtje gaat knipperen (5x) dan laat ik los en zet de versterker uit en weer aan ...

Reputatie 7
Badge +24

Bij resetten moet je de reset knop wel zowat 15 seconden ingedrukt houden. Doet u dat? Op een gegeven moment knippert de lamp 3 x achter elkaar. Dan pas is er sprake van een reset.

Het aanpassen van de WiFi naam in de Experiabox heeft inderdaad geen (direct) effect op de versterkers. De versterkers halen de WiFi gegevens namelijk niet uit de Experiabox. Zoals vaak gesuggereerd word. Maar van de server van KPN. Daar staat uw wifi naam en wachtwoord geregistreerd. Het aanpassen van de wifi naam en wachtwoord kun je doen via een online tool van KPN: https://www.kpn.com/service/servicetools.htm

De bovenste van de 5.

Of je logt gewoon in op de SuperWiFi's. Dat al eens gedaan? Niet de Experiabox dus, maar de SuperWiFi's. Die krijgen als het goed is het ip http://192.168.2.151. De eerst aangesloten althans. 

De eerste krijgt idd .151. Als ik daar op inlog krijg ik de gegevens van die versterker te zien en zie ook de aangesloten apparaten (mijn laptop en werkstation). Als ik een tweede versterker aan de router hang krijgt deze ip .16 of .12. Deze wordt echter ook primary en komt niet onder de .151 te hangen, maar ernaast in het netwerk.

Bij resetten moet je de reset knop wel zowat 15 seconden ingedrukt houden. Doet u dat? Op een gegeven moment knippert de lamp 3 x achter elkaar. Dan pas is er sprake van een reset.

Het aanpassen van de WiFi naam in de Experiabox heeft inderdaad geen (direct) effect op de versterkers. De versterkers halen de WiFi gegevens namelijk niet uit de Experiabox. Zoals vaak gesuggereerd word. Maar van de server van KPN. Daar staat uw wifi naam en wachtwoord geregistreerd. Het aanpassen van de wifi naam en wachtwoord kun je doen via een online tool van KPN: https://www.kpn.com/service/servicetools.htm

De bovenste van de 5.

Of je logt gewoon in op de SuperWiFi's. Dat al eens gedaan? Niet de Experiabox dus, maar de SuperWiFi's. Die krijgen als het goed is het ip http://192.168.2.151. De eerst aangesloten althans. 

Met “knippert 3x achter elkaar” bedoel je dan rood licht of groen licht? Wat er bij mij gebeurt is dat als ik de reset knop lang vasthoud, uiteindelijk het lampje 5x rood knippert. Is dat het sein om los te laten of heb ik dan te lang gewacht? Als ik nog langer vasthoud gaat een zwak groen lampje branden en begint volgens mij de reguliere opstart van de versterker weer gewoon.

Ik kan er ook niets over terug vinden in handleidingen of op de website van KPN … Ik heb namelijk het gevoel dat de reset helemaal niets doet, ook niet als ik het via de URL doe, omdat ik steeds historische connecties terug zie in de versterkers van apparaten die ooit verbonden waren met de versterker. Ik zou verwachten dat een reset alles zou uitvegen.

Ik heb het kunnen fixen. Ik heb mijn V10 router dus volledig moeten resetten. Allereerst alle settings gefotografeerd om alles weer aan de praat te krijgen. Schone router, eerst de geresette versterkers aangesloten. 3 aan de praat gekregen. Toen alle settings weer opgevoerd. Alles draait weer. Jammer dat de V10 maar 10 vaste DHCP adressen toe staat. Dat zou in een update best aangepast mogen worden naar onbeperkt!