Beantwoord

SuperWifi werkt niet met Toon/Ring/Sonos

  • 1 February 2022
  • 12 reacties
  • 493 keer bekeken

Ik had me al eerder gemeld in het Sonos SuperWifi topic, maar nu ervaar ik ook (weer) problemen met:

Toon Thermostaat die geen internet verbinding heeft

Ring Video Deurbel

Ring Chime

 

Hiervoor had ik TP-Link Deco M5 accesspoints op de EB10, ik mekte bij familie een beter signaal met de SuperWifi punten en heb dus 3 van deze units bij KPN gekocht voor nog betere Wifi dekking in huis.

Sindsdien heb ik problemen met verschillende apparaten

Sonos werkt niet of slecht en is geregeld niet te vinden in de Sonos app al systeem in het netwerk. Muziek hapert, of 1 box stopt met spelen

Toon thermostaat kan geen verbinding krijgen met Wifi/internet (staat wel verbonden met wifi, maar ziet geen internet old) 

Ring Video Deurbel is wel online, maar kan niet live streamen in het netwerk 

Ring Chime (draadloze gong) kan niet verbinden met internet

 

SuperWifi punten staan dicht bij/in dezelfde ruimte als bovenstaande apparaten. Op dit moment heb ik 1 SW punt bekabeld aan staan, en ervaar nog steeds deze problemen. Andere punt was ook bekabeld. 

 

Ik heb het modem en de SW punten al opnieuw opgestart. 

Verschillende banden geprobeerd van de 2.4g wifi punten.

Banden gewisseld van 20mhz naar 20/40mhz en terug. 

SW punten uit gezet (eerst de 3rde mesh unit, daarna de 2de bedraad unit)

 

Vraag me af of het aan de combinatie EB10 en SW ligt? 

icon

Beste antwoord door BruisTablet 14 February 2022, 22:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Justin Case, welkom! Wat balen dat het niet werkt. Het lijkt inderdaad wel alsof je zo'n beetje alles geprobeerd hebt. Ik plak je bericht even hieronder:

Helaas hier ook veel problemen met KPN ExperiaBox V10a en SuperWifi. 

Hiervoor had ik TP-Link Deco M5 acccespoints, en die gaven heel af en toe problemen met de EB10a, maar nu is het continue raak. 

Heb jij het eerste SuperWifi punt naast de V10A staan? Dat is namelijk niet meer nodig, omdat de V10A ook als wifi punt werkt.

Het gaat met name om de 2 boxen beneden, Play:1 en een Play:5 Gen2. Boven hebben we nog andere Sonossen staan.

Deze 2 boxen staan in dezelfde ruimte als 1 SuperWifi punt, die bedraad is aangesloten. Play:1 op 1 meter van de SW punt en Play:5 op 3 meter van het SW punt. 

 

Problemen die ik ervaar:

  • Muziek loopt niet synchroon, de ene box is al door naar het volgende nummer terwijl de ander nog het oude nummer speelt
  • Een van de 2 boxen valt uit
  • Beide boxen vallen uit, muziek hapert
  • Geen van de boxen is via de Sonos app of de Spotify app benaderbaar
  • Boxen spelen wel muziek via een ander iOS device, maar geen van de boxen is benaderbaar/zichtbaar via Sonos App of Spotify

 

Wat heb ik al geprobeerd: 

  • 3rd SW punt uit het netwerk gehaald, deze is draadloos aangesloten (Mesh)
  • 2de SW punt dat bedraad in het netwerk zit er uit gehaald, dus nog maar 1 SW punt in heel het huis
  • IPv6 uit gezet
  • Modem gereset
  • verschillende 2.4Ghz banden geprobeerd op de SW punten
  • Geschakeld tussen 20mhz en 20/40mhz band
  • 1 Sonos bekabeld op UTP aangesloten, en de verschillende Sonos netten uitgeprobeerd
  • Boxen gewisseld van locatie
  • Boxen opnieuw geconnect met elkaar

Wat kan ik nog meer doen? 

Omdat ik er in mindere mate last van had met de (oudere) Deco M5 AP’s op de EB10a, vermoed ik dat het toch een beetje in de instellingen van het modem/router zelf ligt. Zeker nu de boxen maar met 1 SW punt werken, op meters afstand van het SW Punt. Signaalwaarde op de 2.4ghz band is een uitstekende -57dBm en -45dBm.

Je geeft aan dat je er met de Deco's ook problemen mee had. Wat ervoer je toen? En hoe is het nu slechter? In datzelfde topic is ook iemand met, wat lijkt, dezelfde opstelling als jij, die geen problemen ervaart. Daarnaast: heb je ook al eens bijvoorbeeld alleen de Sonos, of alleen de Toon gekoppeld? Werkt het één dan wel?

Reputatie 7
Badge +30

Hoe staat het er nu voor, @Justin Case?

Hoe staat het er nu voor, @Justin Case?

 

Hi Marcia, Dank voor je follow-up en net op het moment dat er er weer minder voor staat.

 

De Brother Wifi laserprinter kan ook aan het lijstje worden toegevoegd van cliënten die af en toe onbereikbaar zijn op het netwerk via Wifi. De printer staat 30cm van het Wifi punt die bedraad is aangesloten via UTP met het modem. Gisteravond nog geprint, maar vandaag op 2 iOS devices niet kunnen printen, terwijl er niets veranderd is. Pas na het opstarten van de SuperWifi punten werkte het weer. Daarvoor de printer 2x opnieuw opgestart. Tegelijkertijd waren er ook 3 van de 4 Sonos boxen niet bereikbaar, terwijl het Wifi kanaal 11 niet is veranderd door deze periode. 

 

Afgelopen periode geen probleem gehad als ik maar 1 SuperWifi punt aan heb staan. Laatst de 2de bijgeschakeld (die bij de printer), en nu beginnen de problemen weer. Lijkt met name op de 2.4ghz band te zijn (Printer, Ring Deurbel, Ring Chime, Toon thermostaat, TP-Link wifi schakelaars, Sonos speakers)

Het enige (kleine) probleem dat ik het met de Deco’s, was dat af en toe de muziek niet synchroon liep op 2 gepairde boxen, of dat 1 box stopte. Nu zijn ze tijdelijk onvindbaar op het netwerk via de Sonos app en of Spotify. Ook is het heel vaak dat het niet werkt. 

 

De Primaire superwifi is aangesloten via UTP in de woonkamer, daartussen zit een TP-link managed switch. Wifi op de EB10 (ZTE box) staat uit, ik maak geen gebruik van gastnetwerken oid. 

 

op zich ben ik best tevreden over de SW bereik en snelheid, maar met het ene na het andere device dat niet connect, wordt het wel echt een probleem.

Reputatie 7
Badge +30

Hè, wat jammer om dit te lezen.. Het enige wat ik kan bedenken is dat je alles uit je netwerk haalt en dan één voor één alles koppelt en dan kijken wanneer de problemen zich weer voordoen. Je hebt natuurlijk best veel apparatuur in je netwerk, dus het is heel lastig om vanaf een afstandje te zeggen waar dit nu aan ligt.

Hè, wat jammer om dit te lezen.. Het enige wat ik kan bedenken is dat je alles uit je netwerk haalt en dan één voor één alles koppelt en dan kijken wanneer de problemen zich weer voordoen. Je hebt natuurlijk best veel apparatuur in je netwerk, dus het is heel lastig om vanaf een afstandje te zeggen waar dit nu aan ligt.


Hi Marcia,

 

Dank voor je begrip. 
Over “Je hebt natuurlijk best veel apparatuur in je netwerk”; zeg je daarmee dat de Superwifi punten maar een beperkt aantal cliënten/devices kan hebben?
 

In totaal zijn er maximaal 24 apparaten via WiFi verbonden, en wat kan is via UTP verbonden (ITV box, TV, computers).

Voorheen zat ik bij Budget internet (ook KPN) met ook de ZTE Experiabox v10. Met de Deco M5 had ik geen last van uitval, onbereikbare apparatuur op het netwerk. De Decos zijn minder snel.

Ik zie nu toevallig dit topic. Sinds deze week doen mijn Ring en Sonos het niet meer. Bij het zoeken naar een netwerk, zien zij het ‘hoofdnetwerk’ niet meer. Wel het tweede punt om de een of andere reden. Andere apparatuur werkt prima. 

Reputatie 7
Badge +30

Wat je, en dat geldt ook voor jou @Carluka078, zou kunnen proberen is om op de SuperWifi ‘Extra Wifi’ aan te zetten. Je kunt dan een apart wifinetwerk met een eigen naam en wachtwoord aanmaken voor de Sonos bijvoorbeeld.

Wat je, en dat geldt ook voor jou @Carluka078, zou kunnen proberen is om op de SuperWifi ‘Extra Wifi’ aan te zetten. Je kunt dan een apart wifinetwerk met een eigen naam en wachtwoord aanmaken voor de Sonos bijvoorbeeld.


Maar dan moet ik dus met elk device waarop ik op dat moment via de Sonos muziek wil luisteren, wisselen van WiFi netwerk in huis?

Want ik kan de Sonos alleen bedienen als we het zelfde WiFi netwerk zitten…..

iPads, telefoons, computers…

 

Reputatie 7
Badge +8

Wat je, en dat geldt ook voor jou @Carluka078, zou kunnen proberen is om op de SuperWifi ‘Extra Wifi’ aan te zetten. Je kunt dan een apart wifinetwerk met een eigen naam en wachtwoord aanmaken voor de Sonos bijvoorbeeld.


Maar dan moet ik dus met elk device waarop ik op dat moment via de Sonos muziek wil luisteren, wisselen van WiFi netwerk in huis?

Want ik kan de Sonos alleen bedienen als we het zelfde WiFi netwerk zitten…..

iPads, telefoons, computers…

 

Zijn er sonos speakers via een ethernet kabel aangesloten op het modem dan wel ergens op een superwifi?

Wat je, en dat geldt ook voor jou @Carluka078, zou kunnen proberen is om op de SuperWifi ‘Extra Wifi’ aan te zetten. Je kunt dan een apart wifinetwerk met een eigen naam en wachtwoord aanmaken voor de Sonos bijvoorbeeld.


Maar dan moet ik dus met elk device waarop ik op dat moment via de Sonos muziek wil luisteren, wisselen van WiFi netwerk in huis?

Want ik kan de Sonos alleen bedienen als we het zelfde WiFi netwerk zitten…..

iPads, telefoons, computers…

 

Zijn er sonos speakers via een ethernet kabel aangesloten op het modem dan wel ergens op een superwifi?


Neen! Allen draadloos, op 0,5 tot 4 meter afstand van een SW punt. 

Reputatie 7
Badge +8

En de software versie op de superwifi,s is dat nu 14v2.?

Ik heb 7 sonos speakers hier allemaal draadloos dat gaat eigenlijk prima. Deze zijn wel allemaal geschikt voor sonos S2 app generatie. Extrawifi functie kan geprobeerd worden maar mijn ervaring is dat de sonos speakers overweg kunnen met de dezelfde wifinaam op 2.4 en 5Ghz.

Apparaten zoals printers of andere smart gadgets willen nog wel eens dwarsliggen als ze dubbele wifi namen zien dus daar zou ik dan extrawifi voor gebruiken.

Overigens sonos speakers kunnen ook apart gezet worden op de extrawifi en de smartphone hoeft niet geswitched te worden naar dat andere wifi netwerk. Mogelijk wel misschien tijdens de setup fase van een sonos speaker dat er gevraagd wordt om op hetzelfde wifi netwerk te zitten maar als de speaker eenmaal is aangemeld kan ik gewoon vrij wisselen hier.

De volgorde van stappen voor bv een sonos speaker op extrawifi is:

  1. Zet extrawifi aan op 2.4Ghz. Stel dat bv hoofdwifi naam “Voorbeeld” is dan wordt extrawifi automatisch “Voorbeeld_ExtraWiFi2G” met een automatisch aangemaakt extrawifi password.
  2. Meld nu de telefoon met de sonos app aan op dit extrawifi netwerk met additioneel paswoord.
  3. Reset de desbetreffende sonos speaker en voeg deze opnieuw toe maar dan binnen het “Voorbeeld_ExtraWiFi2G” netwerk.
  4. Deze sonos is dan nu uitgerust met deze gegevens.
  5. Als de smartphone nu terugwisseld naar het originele wifi netwerk dan moet deze 1 op 1 kunnen communiceren.
Reputatie 7
Badge +9

Wat je, en dat geldt ook voor jou @Carluka078, zou kunnen proberen is om op de SuperWifi ‘Extra Wifi’ aan te zetten. Je kunt dan een apart wifinetwerk met een eigen naam en wachtwoord aanmaken voor de Sonos bijvoorbeeld.


Maar dan moet ik dus met elk device waarop ik op dat moment via de Sonos muziek wil luisteren, wisselen van WiFi netwerk in huis?

Want ik kan de Sonos alleen bedienen als we het zelfde WiFi netwerk zitten…..

iPads, telefoons, computers…

 

De optie Extra WiFi creëert een SSID in hetzelfde Subnet dat wil zeggen dat alle apparaten die verbonden zijn met het "Extra WiFi" alle andere apparaten die in het reguliere WiFi zitten kunnen vinden in de apparatenlijst en visa versa.

Ofwel je SONOS op Extra WiFi kan gevonden  worden door je telefoon op het reguliere WiFi. Je Ring doorbel kan je telefoon in de lijst van apparaten vinden etc etc etc.

De optie "Extra WiFi" is juist gemaakt voor dit soort eigenwijzere apparaten die geen baat hebben bij stabiliteits opties zoals ( Roaming/Bandsteering ) en deze ook niet nodig hebben... ( Deurbel word niet snel verplaatst )