Vraag

Synology DS214 geen LAN lampje op nieuwe box12 - voorheen experiabox V8

  • 3 April 2021
  • 18 reacties
  • 194 keer bekeken

Hallo,

Vanuit Telfort naar KPN en vorige week op glasvezel. Mijn oude Experiabox8 is vervangen door box12. Het bestaande superWifi van KPN is gebleven en heeft ook geen nieuw wachtwoord. Alles werkt behalve de NAS van Synology niet. Het lampje LAN gaat niet branden. Heb de NAS uit en weer aan gezet, geen LAN. Heb een andere LAN poort op box12 geprobeerd, geen lampje LAN op de NAS. Heb geprobeerd de NAS te benaderen via find.synology.com (via Wifi verbonden), niet te vinden.

Kan iemand mij een tip geven.

Gr. Mario


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Heb je ooit een statisch IP adres ingesteld in DSM? Misschien dat dit een probleem vormt. Indien dit het geval is kan het zijn dat de Box12 alsnog een IP-adres wilt uitgeven, dan zou ik aanraden om alsnog een statisch IP-adres toe te wijzen in de Box12 die gelijk is aan wat je in je NAS hebt ingesteld.

 

Anders zou ik een factory reset doen van je NAS. Of dit enige data-verlies tot gevolg heeft durf ik niet te zeggen, dit is mij niet eerder voorgekomen toen ik een router-swap deed (mijn Synology DS218Play hangt aan een router achter het modem).

Dank voor je reactie, ik weet niet (meer) of er statisch IP is ingesteld. Wat wel werkt, is dat ik de LAN kabel in mijn Laptop stop ipv router. Via verkenner kan ik weer bij de bestanden. Hoe ik in de instelling van de NAS kom….?

Reputatie 7
Badge +11

Dat klopt, dat komt omdat je laptop geen DHCP server bevat en dus geen IP-adressen uitdeelt. Weet je IP-adres nog die je hiervoor altijd gebruikte om bij de NAS te komen? Indien ja dan zou ik dit instellen in het modem. Bij de Box12 kan je deze instellingen vinden onder ‘My modem’. Het beste is dan ook om even te kijken of niet een ander apparaat datzelfde IP-adres al in gebruik heeft genomen, dan kan het zijn dat het daar gaat botsen. In dat geval een statisch IP toewijzen aan je NAS, het apparaat wat datzelfde IP-adres gebruikt van het netwerk halen (bijvoorbeeld wifi uitzetten), NAS aansluiten en wachten tot ie weer werkt en dan dat apparaat terug verbinden. 

 

Aangezien je NAS ook niet omhoog komt in de Synology Finder lijkt het mij het meest voor de hand liggend dat het iets met dat IP-adres te maken heeft. Als dat IP-adres namelijk niet verkregen kan worden terwijl de NAS daar wel om blijft zeuren dan maken je Box12 en NAS niet de zogenoemde ‘handshake’ waardoor er geen verbinding gemaakt kan worden, dan gaat het LAN-lampje ook niet aan.

Dat IP adres weet ik niet meer, moet ik de hele range dan maar 1 voor 1 proberen?

Er zijn ook adressen al in gebruik...zou die er ook tussen kunnen zitten?

Ik heb niets aangesloten, en toch zijn er al ip adressen in gebruik volgens box12?

 

Moet ik ook iedere keer het kabeltje opnieuw in de router stoppen of kan ik kijken of de poortjes gaan knipperen bij gewijzigde poort?

Reputatie 7
Badge +11

Ieder IP-adres binnen de range proberen kan maar gaat je enorm veel tijd kosten en kunnen er geen enkel ander apparaat verbonden zijn met het netwerk. In dit geval is een paperclip-reset denk ik een betere optie. Belangrijk is wel om voor het geval je bestanden te back-uppen, zoals je al aangaf kon je hier wel bij door de NAS direct op je computer aan te sluiten. Op de site van Synology kun je zien wat te doen, gebruik hiervoor de stappen die zijn aangegeven bij modus 1 (let wel op, je gebruikersnaam en wachtwoord worden ook gereset): https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/How_to_reset_my_Synology_NAS.

 

Dat een IP al in gebruik is zou kunnen, naar mijn weten zijn er een aantal ip-adressen onzichtbaar geblokkeerd voor apparaten zoals Experia Wifipunten, Superwifi punten of een 4G-modem bij Sneller Internet Buitengebied. 192.168.2.2 wordt dacht ik vaak gebruikt voor een iTV-decoder. Als een ip-adres anders nog in gebruik is dan zit is ie door de DHCP-server in het modem uitgegeven en ‘vastgezet’ en moet er gewacht worden tot de leasetijd voorbij is.

 

Wat je ook nog kan proberen voordat je gaat resetten is de Synology Assistant. Dit is een stukje software die je op je computer installeert. find.synology.com vindt mijn NAS bijvoorbeeld ook niet maar de Assistant wel.

Reputatie 7
Badge +24

Het lampje LAN brand niet zeg je. Welk lampje bedoel je precies? Zit dat lampje op de NAS? Heeft u al een andere utp kabel geprobeerd? Op de poorten van de KPN Box zitten ook lampjes. Wat doen die? Blijven die ook uit als je de kabel er in stopt?

Reputatie 7
Badge +11

Het lampje LAN brand niet zeg je. Welk lampje bedoel je precies?

De DS214 heeft aan de voorkant vier statuslampjes. Een daarvan heeft de beschrifting ‘LAN’. Ik ben er in mijn denken een beetje vanuit gegaan dat die bedoeld wordt.

 

Over de twee LEDjes bij de ethernetpoort had ik nog niet nagedacht, @MarioF branden er daar wel lampjes als je de Synology hebt aangesloten aan het modem?

Badge

Als je de DSM aansluit, waar kijk je dan naar? Op de voorkant heb je meerdere statuslampjes zitten. Echter zou je voor deze situatie een stap terug moeten nemen. Op de plek waar je de UTP kabel in de DSM stopt horen normaal twee lampjes te branden/knipperen (link en activity).

 

Als dit goed is kunnen we verder gaan kijken. Komt het apparaat binnen op de DHCP van de Experiabox (via de webinterface)? Ja? Mooi! Dan staat er ook een uitgegeven IP bij.

Het kan ook zo zijn dat je een statisch IP hebt ingesteld op de DSM. Dan bepaald de Experiabox niet wathet IP wordten kan het eventueel conflicten opleveren. Weet je nog wat het IP was? Probeer eens naar dat IP te navigeren? Lukt dat?

Dag allen,

Het ging idd over het LAN lampje (groen) aan de voorkant, bij de HDD lampjes.

Maar eh, ik heb er een oude hub tussen gezet (tussen de box12en mijn NAS, en voilà, hij doet het weer, zelfs in de box12 modem wordt hij herkent als Synology.

Kan dus in de NAS kijken, maar geen vast IP-adres ingesteld...dus hoe dat het komt dat met een HUB hij wel wordt herkent???? Het werkt nu weer, alleen wel weer een extra HUBje aanschaffen die weer verbruikt…

Bedankt voor jullie meedenken.

Fijne paasdagen,

Mario

Reputatie 7
Badge +24

Gebruik je misschien een cat 7 of cat 8 kabel ofzo?

Reputatie 7
Badge +11

Als ie nu door de Box12 herkend wordt en dus een IP-adres krijgt zou je het eens zonder die hub kunnen proberen. Wat bedoel je eigenlijk met hub? Een switch?

 

Hoe het komt dat het nu werkt kan ik niet verklaren, ben oprecht wel benieuwd waar het uiteindelijk door kwam dat de Box12 de NAS niet herkende.

Sorry van de term HUB, het is een ethernet switch Eminent EM1030 Rev.2. 

Net de kabel (cat 5) weer rechtstreeks op de router aangesloten, lampjes blijven uit, ook op de router.

Dus, hoe het komt ?????

nb. De router herkent hem nu aan het MAC adres, zodat de NAS de ingestelde IP (op de router) krijgt.

Reputatie 7
Badge +11

Ah, dus nu werkt het zonder de switch ook?

 

Vraag me toch nog steeds af waardoor het nu wel opeens herkent wordt en voorheen niet..

Helaas niet, de switch is noodzakelijk.

Reputatie 3

Helaas niet, de switch is noodzakelijk.

Dan gaat er wat mis het moet ook zonder kennen