Vraag

Teltonika RUTX50 router met datasim verbindingsverlies

  • 31 March 2023
  • 5 reacties
  • 305 keer bekeken

Ik heb sinds kort een datasim en die heb ik in mijn Teltonika RUTX50 LTE router geplaatst. Deze ga ik in mijn camper bouwen. Bij de setup alles ingesteld en auto apn voor de SIM en pin. Wat ik ook deed de SIM werd wel herkend maar geen WAN verbinding met 4G of 5 G. Toen sim in een reserve Iphone gestopt, daarmee deze zaak binnen 5 minuten ok. Toen terug naar de RUTX50. Pin opnieuw ingevoerd en zie daar, het loopt. Als ik echter de lopende datastream naar een laptop uitzet gaat de verbinding naar KPN ook uit en wil niet meer aan, tenzij ik in de setup weer aan de pin morrel, dan wil ie het wel weer doen. Verbindingssnelheid is supersnel, daarover geen klachten. Ben ik de enige met een RUTX50 en een datasim in NL?

Graag tips. Oja, de laatste firmware in de router geplaatst natuurlijk.

Dank!

 

Eric


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Verder getest: Als ik mijn normale KPN SIM plaats werkt het wel normaal. Kortom er is iets bijzonders met de KNP Data SIM's dat afwijkt. Ik heb een paar variaties APN (tegenwoordig “internet”) geprobeerd maar dat lost niets op. Het vervelende is dat ik zeker weet dat er techneuten bij KPN zijn die het probleem zouden kunnen begrijpen maar die lezen hier niet mee.

Kijk, heb toch nog een workaround gevonden: er is een issue met de N28 5G van KPN. Dat werkt niet goed, dus nu de RUTX50 maar op 4G ingesteld. Dan blijft ie netjes online. Felicitaties zijn echter niet gepast want dit is een 5 G router en dat zou moeten werken. Niet dus. Schijnt met T-Mobil ook niet goed te gaan. n78 is kennelijk niet beschikbaar in NL. 

Ik heb ook problemen gehad met de Teltonika RUTX50 met een KPN mobiel 5G abo (Tel+SMS+Data), afhankelijk van de locatie heb je wel of geen of een stuiterende verbinding. En na lang stuiteren gaat de verbinding dan alsnog over op stabiel of gaat de hele RUTX50 op tilt. Eind vorig jaar al contact gehad met Teltonika RND, log files ingestuurd, toegang gegeven tot de router via teamviewer en uiteindelijk tot 2* toe een vervanging gekregen. Op de ene locatie een perfecte verbinding, ook via 5G, maar zodra je gaat rijden stuitert de verbinding en dan maar afwachten of je weer een connectie krijgt of dat alles op tilt gaat. Dit ook als ik 4G only kies. Uiteindelijk mijn oude (van het merk: de chinese overheid kijkt mee) G4 modem maar weer ingebouwd en die werkt gewoon probleemloos.
Ik heb niet getest met andere providers en ben vooral aan de oostkant van het NL (Drenthe, Overijssel, Gelderland) en in het westen van Duitsland geweest. Getest met de oroginele antennes en met een Poynting 7in1 MiMo. Ik ben benieuwd of jij wel een stabiele 4G verbinding hebt tijdens het rondrijden en of er iemand is die wel probleemloos kan rondrijden met een RUTX50 en zo ja, met welke provider.

Groet, WB 

Er was een bug in de firmware van de RUTX50, daardoor werkte 5g in NL niet met deze modem. Er is een paar dagen terug een fix voor uitgekomen. Misschien lost het jullie problemen ook op. Ik overweeg deze modem ook te kopen en ben erg benieuwd of deze release jullie problemen fixt. Hoor graag van jullie 🙂

Er was een bug in de firmware van de RUTX50, daardoor werkte 5g in NL niet met deze modem. Er is een paar dagen terug een fix voor uitgekomen. Misschien lost het jullie problemen ook op. Ik overweeg deze modem ook te kopen en ben erg benieuwd of deze release jullie problemen fixt. Hoor graag van jullie 🙂

Met de nieuwste firmware (RUTX_R_00.07.04.3) en ook de internal modem update (RG501QEUAAR12A08M4G_04.200.04.200) lijkt het voorlopig goed te gaan, tot nu toe 1x een reset hoeven te geven.