Tips en trucs bij KPN IPTV thuisnetwerk

  • 28 June 2020
  • 7 reacties
  • 1715 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Al geruime tijd heb ik glasvezel KPN IPTV in huis met een Experia V10 modem/router.
Hier geef ik een uitleg met wat nuttige tips en trucs. Die kun je zelf ook wel op het forum vinden, maar ze zijn niet altijd makkelijk te vinden is mijn ervaring.

In huis heb ik drie TV’s (via TV ontvanger kastje), drie desktop PC’s en een media streamer die bekabeld zijn aangesloten. Een TV heeft een kabel naar het ontvanger kastje en een direct naar de TV. Andere apparaten hebben Wifi: iPads, telefoons, Internet radio, TV’s etc.
Buiten de Experia V10 modem/router heb ik een Wifi versterker (nog geen Mesh).

Met zoveel bekabelde apparaten en een Experia box met 4 kabel aansluitingen heb je ook een switch nodig. Die switch geeft ook meer mogelijkheden voor een net kabelplan in huis.

Welke kabel? Neem een cat5e kabel en die kun je ook in de KPN shop kopen. Een betere (cat6) kabel heeft geen echte voordelen voor een gemiddelde gebruiker en is moeilijker te monteren.

Maak je zelf de kabels schaf dan een kabeltester en een goede kabeltang aan. En als je niet heel veel ervaring hebt, gebruik dan RJ45 stekkers waar je de draadjes doorheen kunt steken (er zittend 8 gaatjes in die stekker): dat werkt makkelijk en betrouwbaar. Die doorsteek stekkers zijn bij cat6 gestandaardiseerd, maar je kunt ze ook hier gebruiken.

Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt. Dat is belangrijk anders werken de TV’s achter de switch niet goed: bijvoorbeeld bij zenderwisselingen. Mijn keuze was de Netgear GS108Ev3 en daarbij is het E type belangrijk want die heeft IGMP snooping ondersteuning. Soms zie je ook 300PES en dat is de Europese editie. Deze switch heeft 8 poorten, je kunt hem aan de muur hangen en hij kost iets meer dan 40 euro. Niet alle merken IGMP snooping switches werken even goed, dus kijk ook even op het forum.

Na enige tijd gaan de TV ontvanger kastjes trager opstarten, bijvoorbeeld je krijgt beeld na twee minuten in plaats van 10 seconden. Het geluid is er wel meteen. Dit kun je verhelpen door het TV ontvanger kastje te resetten: https://www.kpn.com/service/televisie/reset.htm

Voor de Wifi heb ik nog de oude oplossing met een Experia V10 modem/router en een Wifi versterker. Als je dan door het huis loopt met een mobiel apparaat, dan moet het apparaat schakelen tussen de Experia box en de versterker (de access punten) om het sterkste signaal te gebruiken, maar dat gaat heel vaak niet goed. De oplossing is dan een zogenaamd Mesh systeem waarbij de access punten bepalen wie het mobiele apparaat bedient. In de praktijk werkt dit zo goed dat het meestal de voorkeur heeft.
Zo een Mesh noemt KPN Super Wifi (toch verwarrend zo een commerciële kreet). De tussenoplossing is om twee Mesh punten aan de Experia box aan te sluiten, maar dan doet de Experia box niet mee in het Mesh netwerk. Een betere oplossing is de KPN Box 12 modem/router die binnenkort na een firmware update deel uitmaakt van het Mesh netwerk. Die KPN Box 12 heeft ook Wifi 6, maar dat is pas nuttig als je mobiele apparaten ook Wifi 6 ondersteunen.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 3
Badge +1

...

Koop een switch die ICMP ondersteunt.

...

Je bedoelt "IGMP snooping"

Reputatie 3
Badge

...

Koop een switch die ICMP ondersteunt.

...

Je bedoelt "IGMP snooping"

Je hebt helemaal gelijk! Maar hoe kan ik een bestaande post editten?

Reputatie 3
Badge +1

Dat kan door (binnen 1 uur) op de 3 puntjes rechts onderin je post te drukken. Hier kun je dan "Bewerk" selecteren. Nu ben je helaas te laat 😰

Reputatie 3
Badge

Nu ben je helaas te laat 😰

HALLO MODERATOR: kun je deze typo 3x in mijn post verbeteren: ICMP => IGMP ?

Reputatie 7
Badge +25

Nu ben je helaas te laat 😰

HALLO MODERATOR: kun je deze typo 3x in mijn post verbeteren: ICMP => IGMP ?

HALLO @Aart5 :relaxed: Ik heb het voor je aangepast. Leuk dat je hier je tips en tricks wil delen.

Reputatie 3
Badge

HALLO @Aart5 :relaxed: Ik heb het voor je aangepast. Leuk dat je hier je tips en tricks wil delen.

Dank je wel. Graag gedaan.

Helder geschreven, dank!