Beantwoord

TP-link deco M5 in Access Point modus onderbreekt internetverbinding

  • 3 January 2022
  • 25 reacties
  • 2976 keer bekeken

Reputatie 1

Modem/router: KPN Box 12

Deco M5 in mode: Access Point; 1.5.7 Build 20210819 Rel. 43499

Ik heb sinds kort het probleem dat mijn deco M5 (mesh-wifi-)systeem na een korte stroomonderbreking of het inprikken van een ethernetkabel tijdelijk de internetverbinding plat legt en ook geen wifi netwerk opzet gedurende die tijd. Het interne netwerk buiten die deco's om werkt dan nog wel. Het vreemde is dat bekabeld de deco’s gedurende 30 seconden prima lijken te functioneren (clients hebben gewoon internet via de wifi en in de tp-link app is te zien dat ethernet ipv wifi backhaul gebruikt wordt), maar dat dan ineens zowel de internetverbinding van het KPN modem als de deco's niet meer functioneren om na ongeveer 8 minuten wel weer terug te komen. Daarna functioneert alles prima en blijft het werken tot je een van de units even qua stroom of ethernet onderbreekt en dit weer opnieuw tot een onderbreking van ruim 8 minuten leidt.

Het deco M5 systeem bestaat uit 3 units waarvan er eentje altijd bedraad aangesloten is (main) en twee units bedraad of via wifi de backhaul hebben (slave). Ik gebruik het deco systeem in Access Point modus, dus niet de router modus. Om het geheel te vereenvoudigen heb ik getest met de rest van het netwerk van het KPN modem afgekoppeld. Waarmee we het probleem hebben kunnen terug brengen op een communicatieprobleem tussen het KPN modem en de deco's. Het probleem treedt alleen op wanneer de bedrade backhaul gebruikt wordt, wanneer de ethernetkabel van de slave units er niet in zit dan werkt alles zonder onderbrekingen via de wifi backhaul.

Na overleg met TP-link heb ik de deco's in wisselende samenstelling en met een andere aangewezen main unit getest, maar dit leidt tot hetzelfde gedrag. Waarmee volgens TP-link een defecte Deco M5 unit is uitgesloten en het probleem volgens hun bij het KPN modem moet liggen. Ik vindt dit nogal kort door de bocht van TP-link, maar ik kan dit ook niet uitsluiten. Het KPN modem heeft onlangs ook een software update gehad, maar of dat dit probleem heeft geïntroduceerd kan ik niet nagaan.

Heeft iemand anders een vergelijkbare ervaring of kan iemand van KPN in het modem zien wat daar fout gaat?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

icon

Beste antwoord door M_v_D 12 January 2022, 14:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @M_v_D, welkom terug!
Inhoudelijk heb ik hier eerlijk gezegd niet zoveel verstand van maar onze community staat vol met handige informatie. Had je de onderstaande topics al bekeken?
 

 

Reputatie 1

Beste @Thomas,

Dank voor je antwoord. Helaas heb ik hier nog niets tussen gevonden wat lijkt op het probleem dat ik heb of hint op een voor mij wenselijke inrichting.

Bij voorkeur stel ik mijn deco M5 niet als router in tussen mijn kpn modem en het thuisnetwerk omdat ik het werkend houden van het iTV-signaal met eerdere TP-link (TL-SG108E) switches niet goed voor elkaar heb kunnen krijgen en deze maar heb vervangen door Netgear (GS108Ev3) switches. Dit heeft mijn vertrouwen in IGMP snooping afhandeling van TP-link producten geen goed gedaan. Bovendien lees je ook op veel plekken juist het advies om ze in Access Point modus te gebruiken in plaats van de Router modus en ze niet in de routering naar iptv kastjes te gebruiken om problemen te voorkomen.

Gezien de manier waarop het internet eruit gaat lijkt het erop dat dit gebeurt zodra de deco's na 30 seconden bedraad internet een of andere communicatie routine opstarten. TP-link geeft aan dat backhaul communicatie via standard IEEE 1905.1 protocol plaats vindt (https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/98898). Kan dat misschien het modem plat leggen?

Kan KPN misschien error logs van het modem uitlezen om te zien wat er fout gaat? 28 december 's middags is het modem heel vaak in de foutmodus gesprongen en ik kan het probleem ook op elk moment reproduceren mocht het nodig zijn. De TP-link logs geven volgens TP-link alleen maar aan dat er geen internetverbinding is.

Reputatie 7
Badge +20

Ikzelf kan niet heel veel met de error logs maar je kunt ze hier altijd even plaatsen, misschien dat de community hier iets opvalt. Als je een specifieke melding krijgt zijn hier vaak ook al topics over.

Reputatie 1

Onderstaande is wat ik in het log van het modem kan vinden na een reboot van mijn deco M5 nr#2 om 20:38 is:

Om 20:40 heb ik vervolgens geen wifi van de deco's en ook geen bedraad internet via de switches. LAN communicatie naar de NAS en mediaspeler blijft werken, maar het kpn modem kan ik ook niet meer via de browser bereiken. Wat verder nog opvalt is dat de WAN uptime 18 dagen is, het probleem blijft volgens mij dus beperkt tot LAN communicatie.

Reputatie 7
Badge +20

Die meldingen zeggen mij eerlijk gezegd ook niet zoveel, als ik hem opzoek op het forum kom ik verschillende topics tegen waaronder een situatie waar het niets uit moet maken.

Heb je hierover ook al eens contact gehad met TP Link? Die hebben ook een forum: TP Link Deco Forum

Reputatie 1

Dank voor het meedenken Thomas! Ik heb inmiddels ook via het TP-Link forum hulp in kunnen schakelen. Dat wordt een stuk beter opgepakt dan hun NLse support. Ze gaan debug software op mijn units zetten om verder te kunnen troubleshooten. Nu nog even een geschikt moment zien te vinden met de verschillende tijdzones en iedereen hier weer thuis aan het werk. Hopelijk gaat dat wat opleveren.

Link naar mijn post op TP-Link forum: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/520342

Reputatie 1

TP-link is vanochtend best even bezig geweest en heeft aardig wat logs kunnen verzamelen terwijl we het probleem reproduceerden. De logs gaan nog naar de R&D afdeling om er verder naar te kijken. Een van de dingen die mij wel opvalt is dat er vaak gevraagd wordt of “loopback detection” wel uit staat op de switches. Deze staat ook uit voor de switches, maar mijn modem/router KPN box 12 heeft volgens mij nergens een dergelijke setting. Kan het zijn dat die bij detectie van een loop voor enkele minuten de betreffende poorten dicht gooit?

Gezien de vraag en het feit dat de Deco M5 access points twee kanten op kunnen werken, een poort kan gebruikt worden om LAN lokaal bedraad uit breiden (clients mee te verbinden) om dan via de wifi backhaul verbonden te zijn met de rest van het netwerk. Dezelfde poort kan echter ook de uplink (bedrade backbone) verzorgen en ergens tussendoor wanneer je bijvoorbeeld de ethernetkabel van de eerste switch weer in de router prikt, switcht de poort qua functionaliteit.

Weet iemand of KPN box 12 iets met “loopback detection” doet?

Reputatie 1

Ok, ik zie nu dat ik “loopback detection” verkeerd uitleg, het betreft geen manier om loops te detecteren maar een manier om pakketjes terug te kunnen ontvangen wanneer je netwerk testen uitvoert.

Reputatie 1

TP-Link is inmiddels met een antwoord gekomen waar ik alsnog niet veel mee kan:

“I carefully analyzed all the logs and packets captured yesterday and found that Deco itself did not report any error messages. When unplugging or plugging in the Ethernet cable of satellite Deco, all DNS requests sent by Deco to your router were blocked and did not get any reply until 8 minutes later.

 

This behavior is more like some kind of setting of the front-end router, do you have another router to do the test? Or does this problem occur when Deco is working in router mode?”

Het gaat mij wat ver om een eigen modem aan te gaan schaffen in de hoop dat het dan allemaal wel werkt en het gebruik van de Deco in router mode leidt tot problemen met KPN iTV.

Het laatste inzicht dat ik nu in de problematiek heb is dat wanneer ik een deco M5 slave unit (access point) de bedrade backhaul (mesh uplink) laat gebruiken, dat dan bij bijvoorbeeld de overgang van wifi naar bedrade backhaul (bij het inprikken van de netwerkkabel op de slave unit of bij het opstarten van de slave unit) er iets gebeurt waardoor het KPN modem voor 8 minuten lang geen DNS requests meer afhandelt. Gedurende deze tijd kan ik het modem niet bereiken (of pingen) op zijn interne ip. Andere apparaten binnen de LAN blijven wel bereikbaar ook wanneer ik bedraad via een netwerk poort van het kpn modem verbonden ben. Het is dus niet zo dat de poorten tijdelijk geblokkeerd worden wat ik eerder dacht. Een ping request naar 192.168.2.254 (LAN adres modem) of 8.8.8.8 blijft echter wel onbeantwoord gedurende die 8 minuten.

Mocht iemand een idee hebben wat er aan de hand zou kunnen zijn dan hoor ik dat graag.

Reputatie 1

Die meldingen zeggen mij eerlijk gezegd ook niet zoveel, als ik hem opzoek op het forum kom ik verschillende topics tegen waaronder een situatie waar het niets uit moet maken.

Heb je hierover ook al eens contact gehad met TP Link? Die hebben ook een forum: TP Link Deco Forum

Hoi Thomas,

Het probleem lijkt toch echt bij KPN box 12 te liggen. Naar aanleiding van al het troubleshooten met TP-link kunnen we het probleem tot de volgende omschrijving terug brengen:

Wanneer een Deco M5 slave unit de bedrade backbone in gebruik neemt door het inprikken van de ethernetkabel of het opnieuw opstarten van een slave unit, wordt mijn KPN Box 12 voor 8 minuten lang onbereikbaar vanuit LAN, 192.168.2.254 is gedurende die tijd onbereikbaar (DNS requests blijven onbeantwoord en “ping timed out”). We hebben dan ook geen internet meer alleen intern netwerk (ook over de box12).

Ik ben lang met TP-link aan het troubleshooten geweest omdat ik het gedrag pas opmerkte na een TP-link firmware upgrade. Dit speelt zich echter ook af na een firmware upgrade van KPN Box 12 afgelopen november. Het TP-Link systeem gedraagt zich normaal voor de situatie waarbij het internet wegvalt. Volgens mij hangt het met deze KPN Box 12 firmware update samen, mogelijk gaat er iets fout op het gebied van afstemming in het mesh netwerk waardoor de Box 12 voor 8 minuten onbereikbaar wordt op het interne netwerk:

https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-box-12-update-mesh-sgej10000448-552046

Ik blijf voor nu maar zoveel mogelijk van de kabels en stekkers af zodat ik niet onnodig met die 8 minuten downtime geconfronteerd wordt en hoop dat in een toekomstige firmware update van de Box 12 dit gedrag verholpen wordt.

Reputatie 7
Badge +20

Ah, duidelijk!
Als je nu de SGEJ10000312 of SGEJ10000448 versie hebt kun je de SGEJ100000516 versie ook forceren door je box 12 een factory reset te geven. 
Als je nu SGEJ100000516 al hebt en het probleem blijft terugkomen zullen we moeten wachten tot er een nieuwe komt.

Reputatie 1

Ik heb afgelopen weekend SGEJ100000516 er opgezet door een factory reset uit te voeren. Helaas blijft het probleem bestaan.

Ondanks dat iTV niet werkt in de Deco router mode opstelling heb ik deze wel op advies van TP-link nog getest. Het probleem treedt dan niet op. Volgens TP-link worden in die opstelling de pakketjes die betrokken zijn bij de “ethernet backhaul” niet via/naar de KPN box 12 gestuurd.

In de normale opstelling zorgt het opnieuw opstarten van de KPN box 12 tijdens de 8 minuten downtime er alleen maar voor dat de downtime “timer” vanaf het moment dat de KPN box 12 weer opgestart is, dat dan de 8 minuten weer opnieuw in gaan.

Ik wacht een volgende firmware update af. Gelukkig is het vooral een irritante bug die meestal te vermijden is en bij werkzaamheden in huis houd ik vanaf nu vooral rekening met wanneer ik een slave unit weer aan laat gaan, om dan niet midden in een Teams meeting met 8 minuten downtime geconfronteerd te worden.

@M_v_D

Ik heb volgens mij hetzelfde probleem…..zodra ik de backhaul inplug valt alles uit en is ook niet meer te benaderen.

Heb je dit inmiddels opgelost? 

 

Heb ondertussen ook aardig wat geprobeerd, maar las dat jij al wat langer met dit probleem bezig ben.

 

Alvast bedankt voor je reactie.

Reputatie 1

@M_v_D

Ik heb volgens mij hetzelfde probleem…..zodra ik de backhaul inplug valt alles uit en is ook niet meer te benaderen.

Heb je dit inmiddels opgelost? 

 

Heb ondertussen ook aardig wat geprobeerd, maar las dat jij al wat langer met dit probleem bezig ben.

 

Alvast bedankt voor je reactie.

Ik heb er inderdaad best veel tijd in gestoken, vooral samen met TP-Link. Hun support afdeling heeft o.a. in het netwerk veel getest, wat best lastig was met een wegvallende internet verbinding. Wat de M5 deco's betreft, die functioneren naar behoren. Het interne netwerk blijft overeind zowel via wifi als bedraad. Sinds de box 12 firmware update die mesh ondersteuning op het modem heeft ingebracht kan deze niet met het signaal overweg van de deco’s wanneer deze overgaan naar de bedrade backhaul, waardoor de gateway (KPN box 12) niet meer benaderbaar is de uplink blijft wel gewoon actief, dus vanuit het KPN netwerk bekeken heeft de KPN box 12 gewoon nog verbinding.

Wanneer ik het Deco-systeem in router mode zou gebruiken dan heb ik het probleem niet, maar dat levert iTV problemen op. Dus kies ik maar voor de AP modus en accepteer de minuten downtime wanneer een van deco’s een stroomonderbreking heeft gehad.

De andere oplossing is om geen wired backhaul te gebruiken, maar ik vind dat dan weer jammer van de lagere netwerksnelheid die we dan overhouden.

Ik blijf hopen dat een toekomstige box 12 update dit problemen oplost!

Duidelijk !!

 

ik heb het nu werkend in AP modus met wired backhaul, maar het zou fijn zijn als het ook in router modus zou werken zonder dat iptv hier problemen van ondervind.
 

 

+1 Heb dit probleem ook ondervonden, als iemand tegen hetzelfde aanloopt de M5 dus in AP modus zetten en DHCP vanaf het KPN modem. Wat ik hier nog niet gelezen heb is dat er heel duidelijk een rood lampje ging branden (op de M5) seconden na het aansluiten. Bij het verwijderen van de kabel ging het lampje ook meteen weer uit en was de internetverbinding terug. Zeer bizar. Heb zeer onzinnig twee uur zitten prutsen met een managed switch omdat ik dacht dat daar iets mis ging. 

Reputatie 7
Badge +8

Vooropgesteld ik heb geen Deco,s dus kan alleen theoretisch het probleem benaderen. Maar als ik de verhalen zo lees dan heeft het toch sterk de kenmerken van een loop probleem. Zeker ook omdat als de deco,s in router mode mode staan het probleem er niet is.

Wat ik me afvraag is of in deze situaties de wifi van het KPN modem nu aan of uit staat? Dat lijkt mij cruciaal. Sinds de V12 door een update is gegaan om samen te kunnen werken de superwifi,s is er eigenlijk op wifi een transparante bridge mode bijgekomen.

Als zowel deco als KPN wifi gebruik maken van dezelfde wifi ssid/password dan bestaat er een potentieel probleem van een bridged loop.

De deco set zal namelijk prima in staat zijn om netwerk loops te detecteren en te voorkomen. Echter als er een bridged netwerk pad aanwezig buiten de deco,s om dan zal loop protectie niet werken tenzij alle apparatuur gezamelijk bv een standaard als Spanning Tree bv in gebruik heeft wat hier niet het geval is.

V12 heeft geen Spanning Tree en de enige loop protectie is diegene die draait als (niet open standaard) mechanisme tussen de V12 en superwifi,s. Op het moment dat het mis gaat lijkt de V12 dus overvoert te worden met loopverkeer en kan dus niet meer naar behoren het verkeer afhandelen terwijl de deco,s zichzelf op dat moment beschermen met hun eigen loop detectie mechanisme waardoor je binnen het deco eco systeem nog wel connectiviteit overhoudt.

 

Vooropgesteld ik heb geen Deco,s dus kan alleen theoretisch het probleem benaderen. Maar als ik de verhalen zo lees dan heeft het toch sterk de kenmerken van een loop probleem. Zeker ook omdat als de deco,s in router mode mode staan het probleem er niet is.

1: Als zowel deco als KPN wifi gebruik maken van dezelfde wifi ssid/password dan bestaat er een potentieel probleem van een bridged loop.

2: V12 heeft geen Spanning Tree en de enige loop protectie is diegene die draait als (niet open standaard) mechanisme tussen de V12 en superwifi,s. Op het moment dat het mis gaat lijkt de V12 dus overvoert te worden met loopverkeer en kan dus niet meer naar behoren het verkeer afhandelen terwijl de deco,s zichzelf op dat moment beschermen met hun eigen loop detectie mechanisme waardoor je binnen het deco eco systeem nog wel connectiviteit overhoudt.

 

Bedankt voor het inzicht! Wat ik in mijn geval kan bevestigen:

1: Geen overlap in SSID en wachtwoord

2: Wat betreft onderling verkeer kan ik inderdaad bevestigen dat netwerk transfers over de deco nog mogelijk waren. Zowel wired als wireless. 

Last week I had the exact same problem, or at least so it looks like. I used to have my decos in AP mode for a long while, first with Ziggo and recently with KPN. Things used to be fine. After a power outage, Decos lost connection to the internet. I read in global TPLink forums that they had such a common problem. I factory resetted, did all things they recommend but no luck. Because of factory reset, I had to do wifi setup on nearly 30 devices we have at home. Anyway, after reset, it would work for a very short while but then lights on Decos would turn red, and I would lose internet access. Going to router mode makes the problem go away. 

Have you found any solution after all that I can try? If not, and if you are stuck to using router mode, is there anything I should do to make things go smoother? I read something like a DMZ setup in KPN router which I don't exactly understand what it does. Thanks in advance!

Ik ga me aan het einde van de dag bezighouden met dezelfde situatie. Ik wil mijn Deco M5 achter de experiabox plaatsen in router mode en tegelijk ook iTV houden. Waar ik aan zit te denken is de volgende opstelling.

 

LAN poort1 (TV) naar een NETGEAR GS105E, LAN poort2 naar Deco M5, en vanuit de Deco M5 naar de NETGEAR GS105E. Deze switch inrichten voor het gebruik van verschillende VLAN's. Bij de tv komt dan eenzelfde switch die ook ingericht moet worden waarbij 1 poort dan specifiek voor de TV. Benieuwd of dat gaat werken.   

Reputatie 7
Badge +24

@Venderwel als u het goed instelt, dan werkt dat. Heeft u ervaring met VLANs?

@Nick83 Nope, maar dan leer ik er ook nog wat van! ;)  Met Google en Youtube kom ik vaak een heel eind. Daarmee me afgelopen week ook aangeleerd een NUC te installeren met PROXMOX, Home Assistant en AdGuard, dus komt vast goed. 

Ik zit nog wel even met het feit dat er eigenlijk nog een domme switch tussen zit, even kijken hoe die reageert en anders nog maar een managed switch aanschaffen. 

Reputatie 7
Badge +24

Succes 👍

Het is een soort van gelukt zoals ik eerder heb beschreven! Helaas werkt de domme switch niet. Dwz hij geeft het signaal van de VLans wel door naar de andere managed switch, maar de apparaten welke zijn aangesloten op de domme switch kunnen niet gevonden worden. Dwz, de Deco vindt ze wel, maar wellicht is dat omdat ze een static IP address hebben, maar ik kan ze niet bereiken. Dat is geen ramp, zal nog een NETGEAR Switch aanschaffen.

 

Maar de rest werkt als een zonnetje, mijn normale netwerk heeft op een korte internet onderbreking na niks van het geheel gemerkt en de iTV doet het ook!

Reputatie 1

Bij deze een laatste update. Nu we zijn overgestapt naar Ziggo en onze KPN Box 12 modem hebben vervangen door een Ziggo modem, model: F3896LG-ZG, is het hele probleem van de wegvallende verbinding tussen het Deco M5 systeem (in AP modus) en het modem verdwenen. We kunnen nu dus weer kabels in de M5 Decos in/uit-prikken of een stroomonderbreking op een van de units hebben zonder dat dit leidt tot een 8 minuten onderbreking van onze internetverbinding.