Beantwoord

Traag internet Wifi

  • 1 March 2021
  • 15 reacties
  • 518 keer bekeken

Ik heb al langere tijd traag internet. Ik zou moeten hebben 40Mbps maar ik scoor via de speedtest maar 3.70.

Het modem is:

Experia Box v8

Astoria Networks VGV7519

S/N: A512012325

 

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 2 March 2021, 08:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @KeesD53, welkom op het forum. Dat is niet bijzonder snel! Is deze verbinding altijd al zo langzaam geweest?
Meet je deze snelheid via Wifi of met een bekabelde verbinding?  Als het via Wifi is kan onze online wifimanager een heel eind helpen!

Hallo Thomas;

Bedankt voor je reactie.

Nee de verbinding hoefde eigenlijk nooit getest of gemeten te worden. Het was er op eens sinds 2 weken oid. Er zijn al verschillende oplossingen geprobeerd zoals het modem resetten en verplaatsen en verdraaien.

In de kamer recht tegenover de meterkast (alleen een gang er tussen en géén muren) is de wifi-meting gedaan. Vreemd is dat de upload op de contractueel overeengekomen snelheid van 10Mbps zit en de download snelheid op zo'n 8% daarvan. Zelf denk ik dat de V8 de geest heeft gegeven. Is het mogelijk om deze te vervangen? Of tijdelijk een KPN wifi-versterker te installeren?

Het gaat om de (voormalige) Telfort aansluiting in Amsterdam.

Groet; Kees 

Reputatie 7
Badge +20

Ik kan de V8 niet zomaar laten vervangen tenzij deze aantoonbaar defect is.
Kun je mijn vraag over de wifimanager ook beantwoorden? Waar komt deze precies op uit? Zou je daar ook een screenshot van willen plaatsen?

Hallo Thomas;

Kan je me uitleggen wat het verschil is tussen jullie wifimanager en de speedtest? 

Voor jullie wifimanager moet de gebruiker inloggen met mijn kpnID en dat wil ik niet.

Ik weet wel een andere manier om de V8 te laten vervangen. Ik denk dat jij die ook wel weet.

Groet;

Kees

Als ik jullie wifimanager thuis doe, krijg ik Balen, niet gelukt. Dat krijg ik niet met de speedtest. Bovendien lees ik voldoende verhalen om de stabiliteit van jullie wifimanger te betwijfelen.

Reputatie 7
Badge +20

De speedtest meet alleen de snelheden, de wifimanager past ook de instellingen van je experiabox aan en zou daadwerlijk oplossingen aan moeten bieden als het hem zelf niet lukt om goed wifi te krijgen in je hele huis.
De wifimanager is soms helaas wat overbelast inderdaad, hij zal deze foutmelding dan geven. Het enige advies wat ik daarvoor heb is het simpelweg later nog eens te proberen. 

Reputatie 2

Hallo Kees,

Gezien het wifi betreft zijn er heel veel invloeden van buitenaf die een rol kunnen spelen. Zoals je aangeeft is het sinds recent, zijn er toevallig recent wijzigingen in de thuis situatie opgetreden? Is er iemand met en rontgen apparaat aan de gang gegaan, misschien 10 nieuwe bewoners met wifi waardoor saturatie is ontstaan van het 2,4ghz netwerk? Of misschien zelfs wel iemand letterlijk met je deur in huis gevallen en isoleert je nieuwe deur een stuk beter?

 

Zoals Thomas hierboven aangeeft, is het meest slimme om mee te beginnen de wifi manager. Eventueel kan je wifi analyzer installeren om te kijken hoeveel 2,4ghz netwerken er in de buurt aanwezig zijn. hoe meer er zijn, hoe slechter het signaal zal zijn wat jij ontvangt omdat je effectief in de file op de A1 gaat invoegen.

 

Bijkomend, als je ECHT je snelheid wil weten en die checken met je contractuele belofte, moet je een kabel op een pc of laptop aansluiten en daarmee de speedtest doen. Zorg daarbij wel voor een degelijke kabel welke 1 binnen de specs van de kabel valt en 2 niet te lang is, anders zou je jezelf zo maar kunnen bezeren!

Hallo Caennanu;

Ik heb uiteraard ook de echte snelheid gemeten met een kabel. Én die klopte precies…! En het enige wat de wifi manager extra doet is dat de kanalen afgelopen worden en dat hebben we ook al gedaan. De V8 heeft alleen een single band van 2,4GHz en daar valt weinig aan te “tunen”.

Voor de rest zie ik dat je fantastische mogelijkheden benoemt waardoor de wifi slechter zou zijn: iemand met een röntgenapparaat in huis, 10 nieuwe bewoners met wifi, een nieuwe deur in huis. Helaas moet ik je teleurstellen: geen van je fantasieën heeft zich voorgedaan. Één mogelijkheid benoem je niet en dat is dat het wifi deel van de V8 niet meer van deze tijd is en eigenlijk al op kosten van KPN\TFT vervangen had moeten worden.

Enfin; ik ga overstappen naar Budget Alles in 1 en krijg dan de V10 opgestuurd. Overigens werkt Budget Alles in 1 ook met het betrouwbare KPN netwerk. Ik zal na de installatie verslag doen van de “plotselinge” verbeteringen van wifi. Voor de test zal ik ook al mijn röntgenapparaten aanzetten, 10 nieuwe huisbewoners toelaten en alle deuren in mijn woning vervangen.

Groet; Kees

Badge +19

De kans dat je met een v10 wel goed wifi in het hele huis hebt is natuurlijk klein. Tegenwoordig ontkom je bijna niet meer aan extra wifi punten.

Reputatie 6
Badge +8

Je krijgt de V10A geleverd ipv de V10, maar das bijzaak.

Via de wifi manager had je gewoon 1 / 2 experia wifi’s kunnen ontvangen en was het probleem ook opgelost, maar principes gaan natuurlijk voor. Succes bij Budget.

Reputatie 2

Hallo @KeesD53 

Klopt, ik heb mijn fantasie een beetje de vrije loop gegeven in mijn voorbeelden, maar zo heel gek zijn ze niet. Rontgen Apparaat is mischien te ver gezocht, maar een magnetron komt erg dicht in de buurt qua eletro magnetische interferentie, ofwel alles met een schakelende voeding. Zo heb ik zelf schrikdraad voor de paarden buiten, en dat levert me toch een hoop gedoe op ;)

Om heel eerlijk te zijn, verwacht ik niet dat de V10 of V10a je probleem echt op gaat lossen, daarnaast ben ik ook bang dat je met de toezegging dat je bekabelde internet conform contract is ook niet zomaar vrij wordt gewaard (tenzij deze inmiddels langer dan 1 jaar als duur heeft gehad natuurlijk).

Maar goed misschien dat budget, welke natuurlijk ergens het geld vandaag moeten schrapen om tot ‘budget’ te komen, je wel de service kan bieden die je hier niet lijkt te ontvangen.

Hallo Caennanu;

Leuk dat je nog even reageert. Eerlijk gezegd heb ik ook twijfels. 

Voor vrienden heb ik eens hun V8 vervangen door een overgebleven Fritz!box 7490 (nooit teruggestuurd aan het einde van het contract…!) en alle problemen waren weg. Ook daar was het probleem dat de wifi van de V8 zeer onstabiel was en de afstanden niet groter waren dan 5 meter met een enkele slaapkamerwandje tussen het modem en de ontvanger. Bedraad scoorde de V8 volgens de norm maar via wifi was het slecht.

Ik ga het wel ondervinden.

Groet en Keep Safe;

Kees

 

Reputatie 2

Hallo @KeesD53,

Persoonlijk ben ik nooit zo'n fan geweest van apparatuur die aangeboden wordt. Vroeger ging dit nog wel maar tegenwoordig valt de kwaliteit tegen. Ben ik zeker met je eens. Heeft natuurlijk ook deels te maken met de onwetendheid van ‘de buren’ met betrekking tot de verzadiging van WiFi frequenties. En de hele economie welke ‘ik ik ik’ is.

Misschien is het handig om eens te gaan kijken naar wat meer prosumer spul. Ben zelf niet zo'n fan van unify van ubiquiti, ook vanwege de cloudkey en dergelijken, maar misschien wel een optie voor jou om te bekijken. Mocht je de mogelijkheid hebben is een originele senao (dus niet huduige engenius senao's) misschien ook nog wel wat. Die hebben collega's en ik in het verleden in een revalidatiecentrum geinstalleerd om het rontgen apparaat (ja daar istie weer) te kunnen overkomen voor de omliggende kantoren. (helaas zijn die zendvermogens niet meer toegestaan, omdat je daarmee een hele flat van 1 wifipunt zou kunnen voorzien.)

Hoe dan ook, wens ik je succes met je ‘queste’ tot een betrouwbaar WiFi netwerk!

Uiteindelijk nog eens wat nagezocht, de aanbevelingen op dit forum gewikt en gewogen en besloten niet weg te gaan bij KPN\TFT maar de TP-Link Wireless - Archer AX10 Router aan te schaffen bij Paradigit met de voorwaarde “niet goed geld terug”. De prijs was afgerond 80 euro inclusief verzendkosten.

De resultaten zijn uitstekend op alle plaatsen\vertrekken in het appartement (allemaal gelijkvloers en op zo'n 10meter afstand van het modem en de router) en precies op het nivo van het contract.

 

Het kost een lieve duit maar het probleem is opgelost. Uiteraard had zo'n “niet goed geld terug” wifi-versterker actie ook door KPN\TFT voorgesteld kunnen worden. 

Reputatie 3

Maar als jij de wifimanger had doorlopen dan had je dus ook een extra wifi punt gehad van KPN.

Had je wel 80 euro gescheeld.

Maar mooi dat het opgelost is.