Vraag

Trage downloadsnelheden, maar alleen naar bepaalde sites

  • 2 November 2023
  • 3 reacties
  • 28 keer bekeken

  • Nieuwkomer
  • 1 reactie

Ik heb een beetje een vreemd probleem. Ik heb problemen met de throughput, maar alleen naar bepaalde sites. Hier is wat achtergrondinformatie:

Speedtests en downloads van de meeste sites halen het maximum uit mijn glasvezel (200 mbps), dus ik denk niet dat het probleem lokaal is. Ik doe alle tests met een ethernetkabel.

Het probleem treedt op als ik een bestand probeer te downloaden van een persoonlijke site die gehost wordt bij Hetzner, dus ik probeerde een bestand te downloaden van Hetzner's eigen servers: https://fsn1-speed.hetzner.com/
Downloaden van die site haalt nauwelijks 1MB/s. Als ik hetzelfde testbestand download via een andere provider, krijg ik 20MB/s+.
Protocol en poort maken geen verschil, https en sftp geven hetzelfde resultaat.

Er zijn andere voorbeelden (bijv. Microsoft Onedrive), maar het Hetzner probleem hindert me het meest. Ik kan een traceroute doen als dat helpt. Er is geen pakketverlies voor Hetzner.

Iemand een idee?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb net even getest bij die speedsite van Hetzner en ik krijg ook niet echt goede snelheden, maar ook niet zo slecht als 1MBps. Het varieert tussen de 20 en 95 MBps op een 1Gbps verbinding. Redelijk dus.

Hoe zit je thuisnetwerk in elkaar? Alles rechtstreeks op je router aangesloten of zit er nog apparatuur zoals switches/accesspoints tussen? Heb je settings in je Experiabox aangepast?

Oeps. Ik heb zojuist mijn KPN-router weer aangesloten als test en het probleem is verdwenen.

Ik gebruik normaal gesproken mijn eigen OpenWRT router, dat betekent dat het probleem bij OpenWRT ligt en niet KPN. Ik vraag me af of het een MTU-instelling of iets soortgelijks is, ik zal het moeten gaan uitzoeken. In ieder geval bedankt, het wees me in de juiste richting.

 

Reputatie 7
Badge +9

Oeps. Ik heb zojuist mijn KPN-router weer aangesloten als test en het probleem is verdwenen.

Ik gebruik normaal gesproken mijn eigen OpenWRT router, dat betekent dat het probleem bij OpenWRT ligt en niet KPN. Ik vraag me af of het een MTU-instelling of iets soortgelijks is, ik zal het moeten gaan uitzoeken. In ieder geval bedankt, het wees me in de juiste richting.

 

OpenWRT is erg omvangrijk qua settings en niet alles werkt altijd even goed out of the box. Goed dat je even kritisch naar de tussenliggende infrastructuur hebt gekeken.