Vraag

TV vind NAS niet meer na overstap naar Box 12

  • 8 May 2023
  • 3 reacties
  • 137 keer bekeken

Hoi, 

 

Na overstap naar KPN box 12 kan mijn Samsung tv de NAS niet meer vinden als source.

De TV heeft de correcte gateway en DNS server (192.168.2.254), en heeft een IP adres gekregen in de juiste range (192.168.2.12).

 

Wat kan er door het wisselen van router veranderd zijn, waardoor het nu niet meer werkt?

 

Ik merk wel dat op mijn pc de NAS niet meer als fileserver gevonden wordt in het netwerk overzicht. Wel kan ik hem benaderen als ik de DNS naam of het ip adres invul. Heeft het iets met vindbaarheid instellingen van doen of zoiets?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Is de NAS ook al eens herstart? Bij een nieuwe router worden nieuwe IP-adressen uitgedeeld. Apparaten die geen herstart krijgen (of een netwerk-reset) blijven dan al die tijd nog communiceren met het oude IP-adres van de oude router.

Als je NAS een vast IP-adres had, moet je dit zelf handmatig veranderen naar het subnet van de nieuwe router (bij box 12 een adres in de range 192.168.2.xxx).

Reputatie 1

 

Ik merk wel dat op mijn pc de NAS niet meer als fileserver gevonden wordt in het netwerk overzicht. Wel kan ik hem benaderen als ik de DNS naam of het ip adres invul. Heeft het iets met vindbaarheid instellingen van doen of zoiets?

 

Als je hem wel op DNS/IP kan benaderen zit hij in ieder geval in het juiste subnet (192.168.2.0/24).

Wellicht staat uPNP+discovery nog uit waardoor je TV hem niet automatisch kan vinden ?

Anders wellicht mogelijk om in de TV app expliciete hostnaam/IP op te geven ?

 

 

Is de NAS ook al eens herstart? Bij een nieuwe router worden nieuwe IP-adressen uitgedeeld. Apparaten die geen herstart krijgen (of een netwerk-reset) blijven dan al die tijd nog communiceren met het oude IP-adres van de oude router.

Als je NAS een vast IP-adres had, moet je dit zelf handmatig veranderen naar het subnet van de nieuwe router (bij box 12 een adres in de range 192.168.2.xxx).

 

Ja ik heb de synology 3 second reset gedaan, en de machine een vast ip adres gegeven (192.168.2.15), welke deze ook daadwerkelijk heeft (zoals gezegd kan ik hem op ip-adres benaderen)

 

 

Ik merk wel dat op mijn pc de NAS niet meer als fileserver gevonden wordt in het netwerk overzicht. Wel kan ik hem benaderen als ik de DNS naam of het ip adres invul. Heeft het iets met vindbaarheid instellingen van doen of zoiets?

 

Als je hem wel op DNS/IP kan benaderen zit hij in ieder geval in het juiste subnet (192.168.2.0/24).

Wellicht staat uPNP+discovery nog uit waardoor je TV hem niet automatisch kan vinden ?

Anders wellicht mogelijk om in de TV app expliciete hostnaam/IP op te geven ?

 

Nav jouw input ben ik gaan zoeken en kwam ik er achter dat de media server op de NAS niet in lekkere staat was. Ik heb de stappen uitgevoerd om deze weer goed te krijgen. Ik kan nu niet testen, maar dit lijkt me wel een plausibele oorzaak :). Ik kom er vanavond op terug!