Beantwoord

Unifi Dream Machine SE als router, Fritz!Box voor DECT, Yeaink SIP toestel werkt, maar DECT niet tegelijkertijd

  • 18 March 2023
  • 8 reacties
  • 301 keer bekeken

Badge

Goedendag, 

Ik heb de FritzBox 7590 vervangen door een UniFi Dream Machine SE als router. Internet en TV werken prima na het aanmaken van aparte VLAN's (VLAN4 en VLAN6) binnen het thuis netwerk. Blijf echter met een probleem zitten betreffende de telefonie; omdat we thuis 2 DECT toestellen hebben heb ik de Fritzbox 7590 laten hangen en deze ingesteld als IPClient verbonden met de UniFi switch (de Fritzbox  hangt er nu dus achter). Ook de telefonie werkt echter als ik een apart Yealink SIP toestel op de switch aansluit, deze configureer met de SIP credentials dan werkt het toestel echter de DECT toestellen stoppen er dan mee, het komt er dus op neer dat het de één of de ander is, beiden gelijkertijd werken gaat (helaas) niet. Heeft iemand ervaring met dit en zo ja is er een oplossing voor?

Mvg, René

icon

Beste antwoord door wjb 20 March 2023, 12:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb hier helaas niet heel veel zinnigs over te zeggen, Eusie. Maar misschien dat @wjb inzichten heeft?

Reputatie 7

Ook de telefonie werkt echter als ik een apart Yealink SIP toestel op de switch aansluit, deze configureer met de SIP credentials dan werkt het toestel echter de DECT toestellen stoppen er dan mee, het komt er dus op neer dat het de één of de ander is, beiden gelijkertijd werken gaat (helaas) niet. Heeft iemand ervaring met dit en zo ja is er een oplossing voor?

Bij KPN kan er per SIP account maar één apparaat aangemeld zijn. Het klopt dus dat de FRITZ!Box afgekoppeld wordt als die Yealink aangesloten wordt. Dit is helaas niet te omzeilen.

Badge

Oké dan is mij dat duidelijk, dank voor je reactie WJB.

Reputatie 7
Badge +10

Als je je telefonie verhuist naar bijv. CheapConnect, kun je meerdere “interne” SIP nummers gebruiken, voor meerdere apparaten, waarbij “extern” het normale telefoonnummer geldt.

Combineer hier op die wijze een Yealink Dect basis station (met enkele DECT hand sets),
Yealink bureau telefoon, en 3CX softphone op mijn laptop, met meerdere VOIP accounts.

Badge

Dank voor je reactie, mooie optie lijkt me zo. Ik zal kijken of ons telefoonnummer over gezet kan worden naar CheapConnect en daarmee de oplossing in handen is.

Reputatie 7
Badge +10

Misschien wat uitzoekerij, maar zien we je vragen erna wel weer als je er niet uitkomt.
Je zou “voor het oefenen” nu al een account / (nieuw) nummer kunnen afsluiten.
(Met een klein bedrag aan te storten beltegoed ben je er al - en kun je spelen met instellingen).

En erna nog eens het KPN nummer overzetten.

Instellingen van een Yealink DECT basis station,
(met in dat voorbeeld een KPN SIP account) - < HIER >  en vervolgpagina's.
Instellen van een STUN server is nu niet meer nodig voor KPN.  (Bij CheapConnect ook niet).

Badge

Duidelijk, dank zover voor de info.

Reputatie 7
Badge +30

Ook de telefonie werkt echter als ik een apart Yealink SIP toestel op de switch aansluit, deze configureer met de SIP credentials dan werkt het toestel echter de DECT toestellen stoppen er dan mee, het komt er dus op neer dat het de één of de ander is, beiden gelijkertijd werken gaat (helaas) niet. Heeft iemand ervaring met dit en zo ja is er een oplossing voor?

Bij KPN kan er per SIP account maar één apparaat aangemeld zijn. Het klopt dus dat de FRITZ!Box afgekoppeld wordt als die Yealink aangesloten wordt. Dit is helaas niet te omzeilen.

Ach, dat is ook zo. Dank wjb!

 

Dan is de tip van Babylonia zeker een goede als je wel graag meerdere apparaten wilt gebruiken, Eusie.