Beantwoord

Upgraden naar Experia Box V10A

  • 27 February 2020
  • 8 reacties
  • 675 keer bekeken

Badge

Hallo forum; ik ben nieuw hier. Ik zie dat er bijna 5000 topics zijn die over Experia Wifi gaan, dus misschien is mijn vraag al eens gesteld. Zelf heb ik hem vreemd genoeg op dit forum niet kunnen vinden -maar dat kan aan mij liggen...

Het bereik van mijn Experiabox v9 was goed genoeg maar niet geweldig.

Na gebruik van de servicetool is het helaas een stuk slechter geworden. Ik heb diverse malen de servicetool gebruikt, inclusief herstel van de fabrieksinstellingen, maar de ontvangst op afstand is slecht gebleven. Om dit op te lossen heb ik nu de Experia wifi-set gekregen. Maar wie schetst mijn verbazing wanneer ik in de gebruiksaanwijzing lees: “de Experia wifi neemt de wifi-functie van de Experiabox volledig over, tenzij dit een v10a is”. Bij de v10a blijft de Experiabox zelf dus ook een wifi-signaal uitzenden. Dat is toch van de gekke? Moet ik nu een Experia wifi, bekabeld nota bene, vlak bij de Experiabox gaan hangen terwijl het bereik in de omgeving van de Experiabox prima is? En dan een tweede Experia wifi, ook bekabeld, verderop in de woning?

Ik ben benieuwd of dit op een andere manier is op te lossen. Kan ik in de instellingen van de Experiabox zorgen dat de zendcapaciteit behouden blijft? Wie heeft daar ervaring mee?

Zou ik mijn v9 kunnen omruilen voor een v10a? Heeft iemand dat weleens gedaan? Wat kost dat?

icon

Beste antwoord door Anonymous 28 February 2020, 12:27

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo @Gepke , een goed werkend modem wordt niet omgeruild voor een ander modem door KPN.

Ikben het met je eens dat het vreemd is dat je 2 experia wifi apparaten nodig hebt om de wifi te verbeteren, 1 om de uitgevalken wifi in de modem op te vangen en de 2e voor een verbeterde wifi in huis.

Heb je de wifi set letterlijk gekregen dan zo laten, moest je het kopen, inleveren en zelf wat anders kopen.

 

Badge +19

De experiaboxen behalve de v10a ondersteunen geen fast roaming. Het snelle overschakelen van het ene Wi-Fi punt naar het andere. Daarom moet Wi-Fi van de experiabox uit. Ik heb 1 experia wifi naast de tv ontvanger staan en de andere in een ander deel van het huis. Werkt prima!

Badge

Dank voor de info heren. De Experia wifi set kreeg ik cadeau, best wel tof van KPN:grinning: . Ik begrijp nu in ieder geval de reden waarom het zo is (fast roaming) en daar ben ik blij mee -maar het blijft raar om een prima werkend modem uit te zetten...

Stel dat ik ermee aan de slag ga, wat is dan de beste kabel, cat.3-4-5 enz? Hoe lang mag ik die kabel maken? Zijn er belangrijke verschillen tussen flexibele en starre kabel? Ik zou graag de flexibele gebruiken, die kan achter de muren door de pijp waar mijn oude telefoondraad nog in zit.

 

Dank voor de info heren. De Experia wifi set kreeg ik cadeau, best wel tof van KPN:grinning: . Ik begrijp nu in ieder geval de reden waarom het zo is (fast roaming) en daar ben ik blij mee -maar het blijft raar om een prima werkend modem uit te zetten...

Stel dat ik ermee aan de slag ga, wat is dan de beste kabel, cat.3-4-5 enz? Hoe lang mag ik die kabel maken? Zijn er belangrijke verschillen tussen flexibele en starre kabel? Ik zou graag de flexibele gebruiken, die kan achter de muren door de pijp waar mijn oude telefoondraad nog in zit.

 

Hallo @Gepke , netwerkkabels moeten minimaal aan CAT5e voldoen, beter is CAT6, hoger is zonde van het geld en worden te stug en te dik.

Een netwerkkabel mag maximaal 100 meter lang zijn van punt A naar punt B.

Flexibele kabels worden in een kantoor- of huisomgeving gebruikt om apparaten aan elkaar te verbinden, voorbeeld, pc aan modem of tv-decoder aan modem, dit omdat kabels nog wel eens los- een aangekoppeld worden, zijn deze beter bestand tegen regelmatig aan- en afsluiten.

Kabels met een vaste kern zijn beter voor een permanente aansluiting van A naar B via een doorvoerbuis en dan aangesloten op zogenaamde LAN-wandcontactdozen voor een nette afwerking.

 

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Gepke, welkom op het Forum!

Ik zie dat je al wat uitleg hebt gekregen over onze Experia WiFi's! Er is ook een topic over Experia WiFi, waar meerdere vragen worden gesteld én behandeld. Daarnaast worden daar de laatst update besproken. 

Een kabel leggen lijkt me de beste oplossing inderdaad, en gelukkig heb je nog een pijp waar deze door kan en hoef je niet extreme verbouwingen uit te voeren!

Heb je nog meer vragen? Dan horen we het graag!

Badge

Kan ik hier nog op reageren? Nou ja, dat merk ik vanzelf…
Ik heb nu een V10A gekregen omdat mijn V9 branderig ging ruiken. Hij lag 18 uur na mijn belletje voor me bij het postagentschap, bedankt KPN!

Omdat ik met mijn Experia Wifi bedraad aan de gang moest heb ik die draad gebruikt om de V9 midden in het huis te hangen, waardoor de ontvangst verbeterde. Maar ik heb nu een V10A en die kan -hoera!- op de “oude” plek waarna ik een Experia Wifi op de plaats van de V9 kan hangen. Dan moet de ontvangst helemaal te gek worden!

Alleen, bij de V10A zit een boekje en daarin staat: “Heb je één Experia Wifi, verwijder die dan. Heb je er twee, dan kan je die blijven gebruiken. Verander de standplaatsen van de Experia Wifi niet. Dus één naast het modem en de andere in het probleemgebied. De wifi functie op het modem zal automatisch uitgaan". 
Dit is tegengesteld aan wat ik hier heb geleerd en ook tegengesteld aan wat er in de documentatie van de Experia Wifi staat. Ik kan desgewenst een scan of een foto van deze tekst opsturen. Daarom:

  1. Is er iets aan de V10A veranderd? Stopt die nu ook met zenden als er een Experia Wifi wordt aangesloten?
  2. Of is er iets mis met de documentatie (dat hoop ik eigenlijk...)?
Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Gepke, welkom terug! :) de documentatie lijkt hier niet helemaal te kloppen.
Bij de V10a blijft WiFi gewoon aan als je een Experia WiFi aansluit inderdaad, bij alle eerdere modellen Experia Box wordt de WiFi wel uitgezet. 

Badge

Dankjewel Thomas, daar ben ik erg blij mee.

Weet je om welke folder het gaat of wil je hier meer informatie over? Best belangrijk voor de klant dat dit wordt aangepast. Ik ga lekker aan de gang met de Experia Wifi en mijn nieuwe Box!

Reageer