Beantwoord

UPnP renderers niet gevonden op lokaal netwerk

  • 29 September 2021
  • 21 reacties
  • 267 keer bekeken

Reputatie 2

Mijn netwerk config is een experiabox V10 en 2 superwifi disc. Nu heb ik een media server op een synology NAS, en een UPnP A/V renderer op een raspberry Pi. Als control point gebruik ik BubbleUPnP android app.

Het probleem wat ik ervaar is dat de renderers niet gevonden worden op netwerk door BubbleUPnP (of het duurt heel erg lang).

Mijn vermoeden is dat KPN wifi de SSDP:discover broadcast (UDP: port 1900), niet goed doorgeeft.

Is dit een beperking van KPN wifi / KPN super wifi.

Heeft iemand de zelfde ervaring en / of tips?

Spotify connect werkt wel perfect, dus het lijkt een beperking te zijn voor UPnP protocollen via wifi.

Overgings; UPnP port forwarding gebruik ik niet en staat uit, Discovery staat wel aan op router.

Hoor graag of er een oplossing / tips & trucks zijn.

icon

Beste antwoord door DSnijders62 6 October 2021, 16:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ha @DSnijders62 , tot dusver nog geen tips, zie ik! Heb jij zelf al wat meer antwoorden gekregen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit aan de KPN Super Wifi ligt, maar waar aan dan wel is een goeie vraag. Ik ben benieuwd of @Nick83 of @wjb ideeën hieromtrent hebben. 

Reputatie 7

Heb jij een switch in gebruik?

Zo ja welk merk en type?

Reputatie 2

Hoi wjb!

Super dat je reageert.

Geen switch in gebruik (die multicast zou kunnen blokkeren...).

Alleen experiabox V10 en 2 superwifi disks.

Enig idee?

 

Reputatie 7

Als SSDP:discovery niet zou werken dan zou je ook services zoals een netwerkprinter niet meer kunnen detecteren. Ook services als Airplay werken dan niet meer en als dat het geval zou zijn dan hadden we vast en zeker eerder al meldingen gehad over dit issue.

Ik zou dus in eerste instantie niet denken aan een probleem met de "super"WiFi's.

Reputatie 2

Dat is een goed punt.

Airplay en Spotify connect werken prima (neem aan dat die ook gebruik maken van SSDP). Probleem doet zich alleen voor met DLNA en UPnP renderers. Wellicht moet ik het zoeken in de renderers....of mijn OnePlus / android 11 telefoon met controller App…

Maar dank voor je reactie!

Reputatie 2

Denk dat het opgelost is.

Heeft inderdaad niets met Super Wifi te maken!

UPnP renderers hadden Wifi power save mode aan staan...

Reputatie 7
Badge +30

Hopelijk is het daar inderdaad mee opgelost! Fijn dat je het nog even deelt, wellicht help je hier anderen met dit probleem ook mee :-).

Reputatie 2

Ben bang dat het toch niet de wifi power safe mode van UPnP renderers de oorzaak was. heb nu ook problemen met frequent niet vinden van Logitech harmony hub op netwerk. Heb tijdelijk de experiabox router en de super wifi’s vervangen door een asus wifi router (experiabox dus alleen als modem). Werkt als een speer (met igmp snooping en proxy enabled)...al dagen…..

Het lijkt erop dat de experiabox icm super wifi het multicast verkeer filtert / blokkeert...of onbetrouwbaar is…

Heeft iemand nog suggesties / ideeen?

Zou graag de super wifi gebruiken ivm dekking wifi, maar dat moet het wel in staat zijn mijn devices te vonden...

Reputatie 7
Badge +10

Heb tijdelijk de experiabox router en de super wifi’s vervangen door een asus wifi router (experiabox dus alleen als modem). Werkt als een speer (met igmp snooping en proxy enabled)...al dagen…..
……….

Zou graag de super wifi gebruiken ivm dekking wifi, maar dat moet het wel in staat zijn mijn devices te vonden…

Dan hang je die SuperWifi's toch gewoon achter de Asus router,
en kijkt of je dan ook zonder problemen werkt met IGMP Snoping?

Die SuperWifi's hangen hier achter een pakweg 10-12 jaar oude Cisco router.

Hoe ik dat achter een eigen router heb opgezet zie < DEZE reactie >

Reputatie 2

oh, ga ik zeker proberen...geen idee dat dit zou kunnen werken...(wil de al een asus AP toevogen) dank voor de tip.

ps: blijft vreemd dat KPN niet goed om kan gaan met ssdp / upnp discovery protocollen.

Reputatie 2

Heb het getest...de Superwifi als AP icm Asus router werkt op zich prima.

Echter..de UPnP / AV renderers achter de Superwifi AP worden na verloop van tijd niet meer gevonden door mijn controller app…lijkt erop dat dit een beperking van SuperWifi is...geen IGMP snooping support.

Heb het dus maar weer weggehaald.

Het is wel vreemd dat Spotify connect devices wel gevonden worden (en ook Apple airplay)...maar UPnP A/V en OpenHome renderers niet betrouwbaar...

Reputatie 7
Badge +30

Hoe zit het met de gebruikte wifi frequenties? Zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat de controller app en de apparaten die je gebruikt op een andere frequentie verbonden zijn? En op die manier niet goed samenwerken?

Reputatie 2

Dank Marcia, zal dat eens testen door 5Ghz uit te schakenen op experiabox v10.

Maar super wifi heeft volgens mij niet de optie om 5ghz radio uit te schakelen...

Reputatie 7
Badge +30

Dat klopt, dat kan inderdaad niet op de SuperWifi. Misschien kan je op de apparaten zelf forceren welke band ze pakken? Zodat je in ieder geval tijdelijk even dezelfde band gebruiken?

Reputatie 7

Dat klopt, dat kan inderdaad niet op de SuperWifi. Misschien kan je op de apparaten zelf forceren welke band ze pakken? Zodat je in ieder geval tijdelijk even dezelfde band gebruiken?

Het zou helemaal niets uit mogen maken op welke band een apparaat aangesloten is.

Reputatie 2

Dank aan allen voor suggesties, maar het probleem dat UPNP devices na verloop van tijd niet meer zichtbaar zijn blijft bestaan. Mijn oplossing is: 1) experiabox alleen als modem gebruiken 2) een asus wire router gebruiken met IGMP proxy en IGMP snooping enabled voor LAN en beide Wifi kanalen. Dat werkt voor mij nu al vele dagen probleemloos...

Wel jammer dat ik 2 super wifi disks nu in de kast heb liggen….ga er wel iemand blij mee maken..

Suggestie aan KPN: kijk nog een goed naar UPNP multicast support voor jullie hardware...ben bang dat daar een probleem ligt….

ik ben eruit: asus wifi router..en stop met zoeken en testen.

nogmaals dank.

 

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat het voor jou nu in ieder geval opgelost is, @DSnijders62! Ik ga jouw signaal zeker intern doorgeven, want vlekkeloos lijkt dit niet bepaald!

Reputatie 2

Dank voor je bericht en opvolging Marcia.

Een Asus router is natuurlijk niet echt een oplossing voor een trouwe KPN klant, maar goed ik heb het werkende…

Wellicht kun je volgende doorgeven:

  • UPnP device discovery werkt goed met alleen Experiabox v10.
  • Het blijft werken bij toevoeging van eerste super wifi disk en uitschakeling experiabox wifi (zoals het hoort).
  • UPnP device discovery stopt onmiddelijk bij toevoegen van tweede super wifi disks, ik heb dit wireless en wired getest (2e disk via ethernet aan experiabox).

Het lijkt er dus op dat multicast berichten NIET goed worden doorgegeven in een wifi mesh setup.

Hoop dat de engineers er iets mee kunnen…

Krijg ik nog bericht als de engineers een oplossing denken te hebben? Ik bied me aan als tester :-).

Reputatie 7

Het lijkt er dus op dat multicast berichten NIET goed worden doorgegeven in een wifi mesh setup.

Ik heb al geruime tijd het vermoeden dat de mesh functionaliteit van de "super"WiFi's rampzalige gevolgen heeft voor ander op multicast gebaseerde toepassingen waaronder ook de TV ontvangers. Ik denk zelfs dat de befaamde STB-NMC-400 foutmeldingen hier mede door veroorzaakt worden.

Jouw conclusie staaft mijn vermoeden.

Reputatie 7
Badge +30

 

Krijg ik nog bericht als de engineers een oplossing denken te hebben? Ik bied me aan als tester 🙂.

Ik geef je reacties door en hou je zeker op de hoogte van de terugkoppeling.

Reputatie 7
Badge +30

Even een reactie vanuit ons: we zijn nog in gesprek met de betreffende collega's, maar ik heb nog niets concreets wat ik kan delen. Wordt vervolgd!