Vraag

UTPkabel aansluiten op UTP/RJ45 wandcontactdoos

  • 17 March 2020
  • 25 reacties
  • 8278 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Goedemorgen allemaal,

Vanaf de router loopt de utp-kabel over een afstand van ruim 5 meter naar de TV. 

Ik wil het graag netjes wegwerken in de muur in buis en een inbouw contactdoos plaatsen. Vanaf de TV wil ik dan een korte utp-kabel in de contactdoos pluggen. Deze contactdoos heb ik inmiddels. Tijdens mijn zoektocht op het www kom ik diverse contactdoos-aansluitingen tegen, met utp maar geen afbeelding is gelijk aan de volgorde van de draden in mijn originele KPN-stekker die naar de TV loopt. Deze is: 

bruin - bruinwit - oranje - blauwwit - blauw - oranjewit - groen - groenwit

Help, als ik de stekker van de utp-kabel afknip, de kabel door de buis druk , kan ik dan de bovenstaande kleurvolgorde in de contactdoos aanhouden??

Alvast met dank en vriendelijke groet.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

 

 


25 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ja... dit kan helemaal niet wat u wilt. De kabels die u van KPN krijgt zijn fabriekskabels. Met aangesmolten stekkers. De kleurvolgorde kan van alles zijn, daar moet u niet naar kijken. Het is niet de bedoeling om hier een stekker vanaf te knippen. De aders zijn soepel, bestaan uit vele kleine vezeltjes en dit type kabel is ongeschikt om aan te sluiten in een wandcontactdoos. Dat word een fiasco. Vergeet het dus.

Je moet een kabel hebben met adertjes die bestaan uit massief koper. Bijvoorbeeld:

https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-belden-cat-6-grijs-7965e-doos-100-meter.html

"Massieve kern, 100% koper."

 als ik de stekker van de utp-kabel afknip, de kabel door de buis druk , kan ik dan de bovenstaande kleurvolgorde in de contactdoos aanhouden??

Ja, is geen probleem, als je maar zorgt dat de pennen een weerskanten 1op1 verboden zijn, met respect voor de aderparen maar als je een kant laat zitten dan is dat al goed.

Wat voor aansluiting heeft de contactdoos ?

 

Reputatie 1
Badge

Beste Nick en Kees, bedankt voor jullie reacties en tips!!

Kees, de contactdoos heeft schroef aansluitingen en is geleverd door Technische Unie.

Nick, u adviseert sterk om kabel met vaste kern te gebruiken vanwege kwetsbaarheid en gepruts met soepele dunne draadjes. ( Dank voor de link)

Oké, dan ga ik uit van andere kabel, maar u schrijft ook dat de kleuren volgorde van alles kan zijn. Dat brengt mij in "verwarring" , want ik zag overal op internet voorbeelden van kleuren volgordes.

Welk advies heeft u omtrent mijn aanleg van de kabel?

Vriendelijk groeten,

Appie..  

 

Het gebruik vd kleuren is al bepaald in jouw geval, door de plug die er al aan zit.

Gewoon de draadjes onder schroefjes, geen probleem.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u een link naar dat artikel op de technische unie site? Want een utp wandcontactdoos met schroefjes klinkt heel raar.

Wat betreft de kleurvolgorde: deze is wel degelijk heel belangrijk. Daar is een vaste standaard voor. Het kan echter zo zijn dat men in een fabriekskabel de draadjes niet volgens die standaard aangesloten zijn. Dat geeft normaal gesproken niets. Totdat je hem door gaat knippen. 

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u deze?

Ik heb hier heel weinig vertrouwen in.

Normaal staat er bij netwerk apparatuur bij aan welke kwalificatie het voldoet. Zo is cat 5e tegenwoordig zo ongeveer de basis. En verder heb je bijvoorbeeld cat 6 en cat 7. Op de site van de technische unie staat die kwalificatie bij dit artikel heel niet genoemd. 

Reputatie 1
Badge

Nick en Kees, wederom dank voor jullie schrijven.

Ja Nick die is het en is van TU en ik heb via een installateur een link naar TU. 

Die vaste standaard dacht ik ook, maar wat ik zie op het www is een verscheidenheid aan volgorde. Maar ik denk dat als aan beide zijden de volgorde gelijk is dat het dan geen probleem is en moet werken.

 

Maar ik denk dat als aan beide zijden de volgorde gelijk is dat het dan geen probleem is en moet werken.

Juist !

Dat bedoel ik.

 

Reputatie 7
Badge +24

Maar ik denk dat als aan beide zijden de volgorde gelijk is dat het dan geen probleem is en moet werken.

Juist !

Dat bedoel ik.

Als je aan beide kanten van de kabel zelf een stekkertje of wandcontactdoos aansluit en je bedenkt daarbij je eigen volgorde, dan is de kans heel klein dat het gaat functioneren.

De volgorde is wel degelijk belangrijk. Het zijn 8 adertjes. Die zitten per 2 in elkaar gedraaid in de kabel. 4 x 2 adertjes dus. Bij het aansluiten moet op contactpunt

  • 1 en 2 een aderpaartje,
  • 3 en 6 een aderpaartje, 
  • 4 en 5 een aderpaartje,
  • 7 en 8 een aderpaartje

aangesloten worden.

Als je dat niet goed doet, dan krijg je dus blokkerig tv beeld enzo. Als het überhaupt al gaat werken…

( zoals ik al eerder aanhaalde)

Je moet idd wel de steeds de juiste 2 pennen via een aderpaar doen.
Heel simpel (uit m’n hoofd) de aderparen :

de middelste 2 pennen
de pennen aan weerskanten daar van
de overgebleven pennen naast elkaar zijn beiden een paar, dus 1&2  en 7&8

Beetje merkwaardig, daar zal een historische reden voor zijn maar we moeten het er mee doen.
Welke kleur de draden hebben daar hebben de elektronen geen weet van, maar wel zo handig als we allemaal hetzelfde doen idd.

Reputatie 1
Badge

Wel wel, jullie bijdragen en hulp kent geen grenzen.

Geweldig!! Ik ga met al jullie hulp volgende week aan de slag. Het moet nu lukken.

Mocht ik er niet uitkomen, dan meld ik mij weer. Bij voorkeur bij jullie.

Met dank en vriendelijke groeten,

Appie.

 

 

Reputatie 1
Badge

Hallo dan,

De bovenstaande BERK inbouwcontactdoos is inderdaad FOUT!

Hij is CAT3 en dat stamt uit de ISDN-tijd….. wat een blamage!

Onderstaande link bracht mij naar een heel gedegen uitleg over alles betreffende aansluiten RJ45 / UTP.

https://www.klusspullen.nl/p/368/rj45-wandcontactdoos-aansluiten

Althans zo beoordeel ik dat met mijn geringe kennis.

Wellicht hebben jullie er ook wat aan.

Met vriendelijke groet,

Appie.

 

ISDN gebruikt dezelfde stekkers alleen anders aangesloten.

Op de foto hier boven zie ik 8 contacten en 8 schroefaansluitingen dus dat moet kunnen.

Nooit een isdn wcd bus pakken

Gewoon voor de goede gaan en type b aanhouden met bedraden

Je kunt ook gewoon een kapje pakken en de utp kabel uit de muur laten komen en een rj45 plug aan zetten

dit gebruik ik veel achter toestellen

zoals de tv's gewoon utp kabel uit muur

iets extra lengte uit zicht

net zo makkelijk

Bij zicht en niet veel gebruik

utp wcd toepassen geen isdn wcd

Nooit een isdn wcd bus pakken

Want ?

de utp kabel uit de muur laten komen en een rj45 plug aan zetten

Ja, zo doe ik dat ook, eenvoudig en doeltreffend.

utp wcd toepassen geen isdn wcd

Wat is het verschil ?

 

 

 

Dat heeft met de megahertz te maken wat de doorvoer is

Dus geen isdn voor netwerk gebruiken

gewoon in dit geval een cat5e of 6 wcd pakken

niet op besparen kost niet veel meer

 

ISDN gebruikt dezelfde stekkers alleen anders aangesloten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-45

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Hier staat diezelfde BERK inbouwdoos. Met wat meer info erbij. Tis wel een dubbele, maar dat maakt voor de info niet uit.

www.klusspullen.nl/a/226544/schakelmateriaal/berker/berker-rj45-data-wandcontactdoos-cat3-2-voudig-8-aderig

"Geschikt voor ISDN, telefoon en 100 Mbit netwerk."

Ja klop maar ook hierin zitten er verschillende

Het is wel 8 pin maar wel verschillend kwa spec.

@KeesYagi

Ook al zal het kunnen werken met isdn spullen

het gaat storing geven en data verlies

knup voor de gein eens een isdn kabel (geen tp) op een netwerk heb je geen internet (verbinding) netwerk

Sluit het (goed!) aan het werkt.

ISDN kabel werkt niet , UITERAARD, de verkeerde pennen worden gebruikt.

In de tijd dat ik nog ISDN gebruikte had ik de kabels gemerkt met een plakband-vlag om vergissingen te voorkomen maar je kan het ook aan de plug zien, want DIE ZIT ANDERS AANGESLOTEN.

Over en uit

dan heb je toen al tp kabels gebruikt voor isdn (werkt wel)

als je geen tp kabels gebruikt voor netwerk werkt het niet (isdn kabels)

over en uit

GEEN isdn spullen gebruiken voor netwerk

@wjb kan het wel toevoegen dat je ader paartje getwist 2x (megabit) of 4x (gigabit) moet zijn bij netwerk

@KeesYagi en dit heeft totaal niet met de pinnen te maken

voor dat je een netwerk kabel gebruikt meet je eerst of het goed zit

voordat je de apparatuur aan koppelt (ik tenminste wel)

 

 

Ik ben ook met berker bezig

Ff in de bak gekeken

Niet voor isdn gaan deze heb ik liggen

Niet geschikt voor netwerk

Maar wel geschikt voor isdn en cat5 voor adsl

Het zal wel werken maar perfect niet

En daar hamer ik dus nu op op dit topic

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Zelf zou ik voor zoiets kiezen https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/1084697/cat6-wandcontactdoos-inbouw.html

Zelf zou ik voor zoiets kiezen https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/1084697/cat6-wandcontactdoos-inbouw.html


Dat kan

Maar ieder merk schakelmateriaal bied zijn eigen utp outlets

ik zou gaan voor het schakelmateriaal wat in de woning zit

in mijn geval berker q3

 

Reageer