Beantwoord

V10A firewall instellen

  • 3 July 2020
  • 4 reacties
  • 156 keer bekeken

Ik wil de internet toegang voor bepaalde apparaten met mijn Experia V10A blokkeren, terwijl ze toch op het interne netwerk normaal blijven functioneren.

Ik zou dat kunnen doen met ‘access control’.  Dan moet ik een IP adres opgeven. Dat IP adres wordt door de Experia zelf uitgegeven, via DHCP, en het is niet gegarandeerd dat dit steeds hetzelfde is voor hetzelfde apparaat. Ik wil ook niet alle apparaten een vast IP adres geven (sommige vereisen zelfs DHCP).

Ik zou dat kunnen doen met het ‘MAC filter’. Maar apparaten die door het MAC filter geblokkeerd worden, kunnen op het interne netwerk niks meer doen wat via de router loopt.

Iemand een idee?

icon

Beste antwoord door Natasja 7 July 2020, 13:42

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Dag @AdeJ. Van harte welkom hier. Voor zover ik weet is dat wat je wilt doen niet te realiseren. Wat die MAC Access Control List namelijk doet, is je de gelegenheid geven om te bepalen welke apparaten op je WiFi mogen. Als ze niet op je WiFi mogen, kunnen ze ook verder niet op je netwerk komen. Maar misschien heeft @wjb hier nog ideeën over of oplossingen voor. :slight_smile:

Reputatie 7

Het klopt wat @Natasja zegt.

Helaas ondersteuen de Experia Boxen de functionaliteit niet om wel toegang te verlenen tot het LAN maar niet tot Internet.

Zelf gebruik ik een EdgeRouter en daarmee is het wel mogelijk om bepaalde apparatuur toegang te geven tot het LAN maar niet tot het WAN.

Reputatie 6
Badge +9

Bedankt voor je aanvulling, @wjb:thumbsup_tone2: Geeft dit antwoord op je vraag, @AdeJ?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @AdeJ. Ik heb geen reactie meer van je gezien. Ik ga er daarom (voorzichtig) van uit dat je vraag zo is beantwoord. Als je nog andere vragen hebt, stel die dan gerust.

Reageer