Vraag

V12 laten praten met ander subnet met mediaplayer

  • 2 December 2023
  • 12 reacties
  • 103 keer bekeken

Reputatie 3

Ik heb altijd een (TPlilnk) router gehad met een 2e subnet, met een eigen wifi verbinding, omdat wifi van oude modem ruk was.

Inmiddels heb ik glasvezel met een V12 modem, waarvan de Wifi tig keer beter is.

 

Mijn probleem is nu:

Chromecast maakt verbinding met de V12 Wifi. (192.168.2.X)

Plex server draait op mijn pc op 192.168.1.X

 

Hoe kan ik zorgen dat chromecast lult met Plex?

Of ligt dat probleem juist op de TPlink router en moet ik daar een bepaald iets instellen?

 

Bekend verhaal waarschijnlijk, dat 1.X de 2.X apparaten wel kan pingen, maar andersom niet.


12 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Denk dat wat jij wil lastig is om te realiseren. 

Probleem zit hem in de routering van de data. Normaal zal een router alles van zijn eigen netwerk lokaal houden en de rest naar “buiten” door zetten. Wat jij nu wil is dat verkeer van uit de chromecast naar de plex aangeboden word op de tp link.

De box 12 beschikt niet over instellingen waarmee je dit werkend zou krijgen. En van de TP link durf ik het je niet te zeggen omdat ik die router niet ken.

Om dit werkend te krijgen zou je chromecast als gateway het ip adres van de tplink moeten gebruiken. En in de tplink zal je dan de juiste routes in moeten stellen. 

Maar waarom de TP-link er niet tussen uit halen? Dan zit alles in 1 netwerk en heb je dit soort problemen niet

Reputatie 7
Badge +9

@Maarten Botterman Je moet op TP-Link router een static routing maken naar subnet 192.168.1.0

Reputatie 7

Hoe kan ik zorgen dat chromecast lult met Plex?

Dat zal niet gaan, die TP Link is een router en dat betekent dat het 192.168.2.x netwerk van de V12 voor de TP-Link gewoon Internet is en dat de firewall er dus voor zal zorgen dat inkomend verkeer geblokkeerd wordt.

Daarnaast werkt mDNS alleen binnen hetzelfde subnet en dus zal de Chromecast alleen binnen het subnet van de V12 zichtbaar zijn.

Reputatie 3
Badge +2

Dat zal niet gaan, die TP Link is een router en dat betekent dat het 192.168.2.x netwerk van de V12 voor de TP-Link gewoon Internet is en dat de firewall er dus voor zal zorgen dat inkomend verkeer geblokkeerd wordt.

Het kan wel, mits je de juiste instellingen in je routers en firewall zet, of dit kan is afhankelijk van de gebruikte routers. 

Ik heb het hier nu voor test opgezet met een fritzbox en een unify router (USG).

Fritzbox zit op de glasvezel (192.168.178.0/24)  en de usg (172.16.2.0/24) zit hierachter.

In de fritzbox een statische route gemaakt naar 172.16.2.0/24 en in de usg de firewall aangepast dat verkeer vanaf 192.168.1780/24 naar 172.16.2.0/24 toegestaan wordt.

Als ik mijn telefoon nu op de wifi van de fritz aanmeld kan ik de nas achter de usg benaderen. 

Daarnaast werkt mDNS alleen binnen hetzelfde subnet en dus zal de Chromecast alleen binnen het subnet van de V12 zichtbaar zijn.

mDNS is eigenlijk niet routeerbaar  maar daar zijn wel weer oplossingen voor. 

 

Reputatie 7

Daarnaast werkt mDNS alleen binnen hetzelfde subnet en dus zal de Chromecast alleen binnen het subnet van de V12 zichtbaar zijn.

mDNS is eigenlijk niet routeerbaar  maar daar zijn wel weer oplossingen voor. 

En dat is dus waar het om draait met die Chromecast.

Er zijn maar weinig routers die mDNS repeaters hebben waarmee mDNS verkeer op eerdere subnetten doorgezet kan worden.

Mijn EdgeRouter heeft die functionaliteit wel…

...maar de V12 heeft dat absoluut.

Op de V12 kan je ook geen route aanmaken die verkeer voor het subnet achter de TP-Link doorzet naar die TP-Link. Vandaar ook mijn opmerking dat het niet zal gaan.

Reputatie 3
Badge +2

Op de V12 kan je ook geen route aanmaken die verkeer voor het subnet achter de TP-Link doorzet naar die TP-Link. Vandaar ook mijn opmerking dat het niet zal gaan.

Op de box12 kan dit inderdaad niet, zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf.

Jouw opmerking dat het niet zal gaan miste wat context. Zoals je het schreef lijkt het alsof het helemaal niet mogelijk is en dat is het wel met de juiste hardware.

Of het voor TS de beste oplossing is dat betwijfel ik. Vandaar ook mijn vraag aan TS waarom die de TP link er niet tussen uit haalt. 

 

Reputatie 3

Op de V12 kan je ook geen route aanmaken die verkeer voor het subnet achter de TP-Link doorzet naar die TP-Link. Vandaar ook mijn opmerking dat het niet zal gaan.

Op de box12 kan dit inderdaad niet, zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf.

Jouw opmerking dat het niet zal gaan miste wat context. Zoals je het schreef lijkt het alsof het helemaal niet mogelijk is en dat is het wel met de juiste hardware.

Of het voor TS de beste oplossing is dat betwijfel ik. Vandaar ook mijn vraag aan TS waarom die de TP link er niet tussen uit haalt. 

 

TP link kan er niet tussenuit. Hieraan hangen 2 computers en nog een router aan die TV weer naar slaapkamer doorlinkt.

 

Maar ik begrijp uit al jullie verhalen dat ik beter een nieuwe router kan kopen met Wifi 6 erop. En dan die wifi gaan gebruiken ofzo.

TP link kan er niet tussenuit. Hieraan hangen 2 computers en nog een router aan die TV weer naar slaapkamer doorlinkt.

Maar ik begrijp uit al jullie verhalen dat ik beter een nieuwe router kan kopen met Wifi 6 erop. En dan die wifi gaan gebruiken ofzo.

Helemaal nergens voor nodig, als alle apparaten achter de TP-Link automatisch een IP-Adres toegekend krijgen kan je van je TP-Link gewoon het beste een domme switch en accesspoint maken. Hoe je dit doet?

  • Zet in de TP-Link de DHCP Server uit
  • Stop de kabel die nu in de WAN Poort van je TP-Link zit, in een LAN Poort op diezelfde TP-Link.

Mocht je via Wi-Fi als nog tegen problemen aanlopen? Zoek dan even ergens of je Wi-Fi of Access Isolation kunt vinden en uit kunt schakelen. Eenmaal uitgeschakeld kan je dan via Wi-Fi ook gewoon bij alles in je eigen netwerk komen.

Hierdoor maak je niet langer gebruik van dubbele NAT en zitten “alle” apparaten die verbonden zijn (of worden) met je TP-Link direct ook in het zelfde netwerk. Ook krijgen al deze apparaten dan vervolgens een IP-Adres van de Experiabox die je van KPN hebt ontvangen.

Hiermee bespaar je meteen kosten voor een nieuwe router - waarbij je gewoon tegen het zelfde probleem aan zult lopen zoals nu het geval is bij je TP-Link. Als je de TP-Link niet voor draadloos maar alleen bekabeld gebruikt, kan je als je toch iets nieuws wilt kopen beter gewoon een (domme) switch kopen. Wil je ook nog televisie kijken dan is het beter om een managed switch met IGMP ondersteuning aan te schaffen. Maar in principe is een nieuwe router gewoon niet nodig.

Die twee verschillende subnets wordt door bovenstaande (omgooien naar domme-switch) overigens meteen voorkomen.

Of evt. zou je zoals @wjb hieronder al zegt kunnen kijken of je de mogelijkheid hebt om je router in accesspoint modus kunt zetten. Dit komt dan eigenlijk op het zelfde neer - waardoor de router zich ook als domme switch en accesspoint gaat gedragen.

@wjb Bij uitschakelen van DHCP in de TP-Link routers wordt over het algemeen ook IGMP uitgeschakeld voor zover mij verteld is door TP-Link een paar jaar geleden. Daarom “DHCP” uitschakelen anders werkt het hele ‘domme switch/accesspoint’ idee ook niet ;-)

 

Reputatie 7

Maarten Botterman schreef:

Maar ik begrijp uit al jullie verhalen dat ik beter een nieuwe router kan kopen met Wifi 6 erop. En dan die wifi gaan gebruiken ofzo.

Dit heeft helemaal niets met Wifi 6 te maken.

Ik krijg een beetje het gevoel dat jij die TP-Link gebruikt om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren, klopt dat?

Als jij die TP-Link in accesspoint mode kunt instellen dan zal het wel werken.

Reputatie 7

Maak nooit maar dan ook echt nooit een LAN - LAN verbinding tussen twee routers, dat is vragen om ellende!

Er zal maar een IGMP proxy server op die tweede router actief zijn en dan kan je televise kijken wel vergeten. Nogmaals: NIET DOEN.

Reputatie 7
Badge +9

TP-Link Omada SDN Controller can wel mDNS routen

Service Network en Client Network zijn VLAN van Chromecast en Plex

Anders installeer Avahi op de PC met Plex en set in 

avahi-daemon.conf

[reflector]
enable-reflector=yes

 

Reputatie 3

TP link kan er niet tussenuit. Hieraan hangen 2 computers en nog een router aan die TV weer naar slaapkamer doorlinkt.

Maar ik begrijp uit al jullie verhalen dat ik beter een nieuwe router kan kopen met Wifi 6 erop. En dan die wifi gaan gebruiken ofzo.

Helemaal nergens voor nodig, als alle apparaten achter de TP-Link automatisch een IP-Adres toegekend krijgen kan je van je TP-Link gewoon het beste een domme switch en accesspoint maken. Hoe je dit doet?

  • Zet in de TP-Link de DHCP Server uit
  • Stop de kabel die nu in de WAN Poort van je TP-Link zit, in een LAN Poort op diezelfde TP-Link.

Mocht je via Wi-Fi als nog tegen problemen aanlopen? Zoek dan even ergens of je Wi-Fi of Access Isolation kunt vinden en uit kunt schakelen. Eenmaal uitgeschakeld kan je dan via Wi-Fi ook gewoon bij alles in je eigen netwerk komen.

Hierdoor maak je niet langer gebruik van dubbele NAT en zitten “alle” apparaten die verbonden zijn (of worden) met je TP-Link direct ook in het zelfde netwerk. Ook krijgen al deze apparaten dan vervolgens een IP-Adres van de Experiabox die je van KPN hebt ontvangen.

Hiermee bespaar je meteen kosten voor een nieuwe router - waarbij je gewoon tegen het zelfde probleem aan zult lopen zoals nu het geval is bij je TP-Link. Als je de TP-Link niet voor draadloos maar alleen bekabeld gebruikt, kan je als je toch iets nieuws wilt kopen beter gewoon een (domme) switch kopen. Wil je ook nog televisie kijken dan is het beter om een managed switch met IGMP ondersteuning aan te schaffen. Maar in principe is een nieuwe router gewoon niet nodig.

Die twee verschillende subnets wordt door bovenstaande (omgooien naar domme-switch) overigens meteen voorkomen.

Of evt. zou je zoals @wjb hieronder al zegt kunnen kijken of je de mogelijkheid hebt om je router in accesspoint modus kunt zetten. Dit komt dan eigenlijk op het zelfde neer - waardoor de router zich ook als domme switch en accesspoint gaat gedragen.

Ik had eigenlijk een apart subnet om het netwerk met pc's en NAS gescheiden te houden, zodat die niet direct te vinden zijn.

Meer uit (schijn) veiligheid :)

Nooit problemen mee gehad. Alleen nu dus gedoe met Chromecast.

Reageer