Vraag

Vaste telefonie bij een Fritz!Box achter een Experiabox

  • 28 January 2023
  • 5 reacties
  • 75 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Ik wil even een theoretische vraag stellen betreffende de aansluiting van een Fritz!Box achter een Experiabox. Ik heb dus niet de intentie om de door mij genoemde configuratie in de praktijk te gaan gebruiken.

Momenteel gebruik ik een Fritz!Box die rechtstreeks is aangesloten op een DSL-aansluiting. Die gebruik ik voor internet, en via de S0-bus voor vaste telefonie. De analoge FON-aansluitingen voor vaste telefonie zijn niet in gebruik. Op de S0-bus heb ik een ISDN-netwerk aangesloten, waaraan verschillende ISDN-apparaten hangen: telefoons, antwoordapparaat en fax (wordt beroepsmatig nog steeds regelmatig gebruikt). Omdat deze apparatuur nog prima functioneert heb ik op dit moment niet de intentie om deze ISDN-apparaten te vervangen.

Nu kwam bij mij de vraag op hoe vaste telefonie werkt als de Fritz!Box achter een Experiabox v10A zou worden aangesloten (kabel van de LAN 1-poort van de Experiabox naar de LAN 1-poort van de Fritz!Box).

Ik heb weleens vernomen dat dan ook een Y-kabel moet worden aangesloten, waarbij het uiteinde van de kabel met de enkele stekker bij de Fritz!Box in de DSL/TEL-aansluiting gaat. Aan de andere kant van de kabel eindigt deze in een zwarte en een grijze kabel. De zwarte kabel moet dan bij de Experiabox in de TEL 1-aansluiting. De grijze kabel blijft los hangen.

Werkt met deze aansluitingen vaste telefonie dan alleen via de analoge FON-aansluiting van de Fritz!Box, of functioneert de S0-bus van de Fritz!Box dan ook voor vaste telefonie?

Nogmaals: het is puur interesse van me om een antwoord op deze vraag te krijgen. De Fritz!Box werkt nu prima en een door KPN geleverde Experiabox mag rustig in z'n doos blijven zitten. 

Misschien dat @wjb of iemand anders het antwoord weet?

Piet.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +19

@P.J.M. van der Vooren Hoi Piet, een goedemorgen. 

Dat zijn hele goede vragen, het forum is een prima plek om ze te stellen. Ik moet je zelf helaas het antwoord verschuldigd blijven, ik heb hier geen ervaring mee. Ik hoop dat er gauw iemand anders in je topic aanschuift die meer informatie met je kan delen of met je mee kan denken!

Reputatie 7
Badge +24

Ik had hier al op gereageerd dacht ik… blijkbaar niet doorgekomen…

Als u op de fritzbox telefonie van een voip provider gebruikt, dan kan het sowieso. Als u telefonie van KPN wilt gebruiken, dan word het lastiger. U kunt dan niet de voip inloggegevens van KPN gebruiken. 

Althans... niet bij een Experiabox. Zou wel kunnen bij een KPN Box. Bij een KPN kunt u telefonie uit zetten. Zodat de fritzbox in kan loggen bij KPN op voip.

De truc met het kabeltje zou misschien kunnen. Maar lijkt me dat da met een gewoon kabeltje kan. Een y-kabeltje is voor pairbonding. 

Ik heb weleens vernomen dat dan ook een Y-kabel moet worden aangesloten, waarbij het uiteinde van de kabel met de enkele stekker bij de Fritz!Box in de DSL/TEL-aansluiting gaat. Aan de andere kant van de kabel eindigt deze in een zwarte en een grijze kabel. De zwarte kabel moet dan bij de Experiabox in de TEL 1-aansluiting. De grijze kabel blijft los hangen.

Inderdaad, dan gebruik je de vaste lijn ingang van de fritzbox, zo deed ik dat regelmatig en werkt al jaren prima, reden, het inkomende nummer blijft (voorlopig) waar het is (qua provider) en uitgaand kun je dan een andere (goedkopere) aanbieder gebruiken.

Maar heeft je fritzbox nog een dergelijke ingang ?

Het gaat dus idd via de DSL lijn ingang, althans via die connector maar dan andere pinnen, of althans, bij pairbonding weet ik dat niet zeker. Zoek op in specificaties van je betreffende FB.

Reputatie 7
Badge +9

@KeesYagi Mijn Fritz!Box heeft inderdaad een DSL/TEL-ingang, en een S0-bus voor ISDN-telefonie.

Piet.

Mooi, dat dacht ik al, bij teruglezen middels :
"P.J.M. van der Vooren" "keesyagi" vaste lijn site:https://forum.kpn.com
Deze regel hier boven in een www zoekmachine.