Vraag

Ventilatie apparaat maakt gebruik van wifi zonder mijn weten

  • 5 October 2021
  • 12 reacties
  • 211 keer bekeken

Ik heb een vraag, 

Het blijkt dat ik een apparaat in huis heb dat gebruik maakt van de wifi. 

Kan deze niet in de lijst vinden en heb deze ook niet verbonden met mijn modem.

Kan een apparaat zomaar gebruik maken van je wifi?

Het gaat om een ventilatie apparaat die draadloos contact legd met een soort van thermostaat zeg maar. 

Deze kan geen contact leggen door een te zwakke wifi en zou er een versterker moeten worden geplaatst.

Maar ik heb nooit dit apparaat aan mijn wifi gekoppeld!?

Hoe kan dit en is dit mogelijk? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het gaat om een ventilatie apparaat die draadloos contact legd met een soort van thermostaat zeg maar. 

Dat dit draadloos werkt wil nog niet zeggen dat het via WiFi werkt. Of heeft het apparaat ook internet toegang?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Jaapiejaapio , er zijn meer soorten draadloze verbindingen, niet alleen wifi.

https://www.kennisplatform.nl/welke-vormen-van-draadloze-communicatie-zijn-er/

Als jij het apparaat niet gekoppeld heb met je modem en het daar ook niet zichtbaar is, dan gebruikt het dus niet jouw wifi.

Welk apparaat is het, merk, type?

Het gaat over een

itho daalderop hru eco 350

In combinatie met een
RFT CO2 sensor

Reputatie 7
Badge +21

Zoals ik al dacht gebruikt de sensor een ingebouwd zendertje om de gemeten waarde door te sturen naar de Itho. Zit in een andere frequentieband (868 MHz). Dit heeft niets te maken met WiFi.

bron: Productblad RFT CO2 sensor

 

Hoi Ruud bedankt voor jou antwoord. 

Toch verschillende monteurs gehad en zelfs een icter van de enegiewacht wijzen vollop naar mijn wifi dat ik wordt weg gedrukt en naar een ander kanaal moet van mijn wifi.

Wat ik zelf dus al een beetje vreemd vind en dat er dus een versterker  tussen geplaatst moet worden. 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Jaapiejaapio , wat wordt er weggedrukt?

Heb je een probleem met je WiFi of is de verbinding tussen de Itho en de CO2 sensor te zwak? In het laatste geval is er een “repeater” beschikbaar bij Itho Daalderop: Itho Daalderop - RF Repeater

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Ruud bedankt voor jou antwoord. 

Toch verschillende monteurs gehad en zelfs een icter van de enegiewacht wijzen vollop naar mijn wifi dat ik wordt weg gedrukt en naar een ander kanaal moet van mijn wifi.

Wat ik zelf dus al een beetje vreemd vind en dat er dus een versterker  tussen geplaatst moet worden. 

Ja... het kan wel wezen dat WiFi stoort op het signaal van de ventilatie kast. Een ander kanaal kiezen kan. Een repeater/versterker plaatsen kan. Geen WiFi versterker dus, maar zo'n ding waar @RBxx het over heeft. En anders zal je toch een kabeltje moeten leggen.

verbinding tussen de Itho en de CO2 sensor te zwak, en moet vanalles doen met mijn wifi en metingen verrichten en het liefst vragen aan buren of ze op een andere kanaal gaan met hun wifi. 

Zelf heb ik steeds over getwijfeld maar wil natuurlijk mijn medewerking geven.

Dus even kort gezegd als ik u goed begrijp en wat ik al dacht heeft het niks met wifi te maken en kan ik het verder laten om daar energie in te steken.

De repeater waar u het over hebt benoemen zij ook steeds, maar staat dus totaal los van de wifi verbinding en zal ook geen last ondervinden van wifi verbindingen in de omgeveing? 

 

Reputatie 7
Badge +24

Zelfs de buren? 😳 Dat gaat wel erg ver.

Staat uw WiFi router misschien vlak bij de itho? In dezelfde kast ofzo?

Reputatie 7
Badge +21

De repeater waar u het over hebt benoemen zij ook steeds, maar staat dus totaal los van de wifi verbinding en zal ook geen last ondervinden van wifi verbindingen in de omgeveing? 

 

Hallo @Jaapiejaapio , met radio signalen weet je het nooit helemaal zeker, maar de frequenties van de repeater (868 MHz) en Wifi (2,4 GHz en 5 GHz) liggen zo ver uit elkaar, dat ik dat niet verwacht.

Misschien als ze direct op- of naast elkaar staan, maar deze apparatuur moet aan voorschriften voldoen en mag geen storing veroorzaken.

Nee het modem staat in de meterkast het andere staat boven en de meter zeg maar hangt in de kamer.

En het alle gekste komt nog, hij heeft het 8 maanden zonder problemen gedaan en er is bij ons niks veranderd wat betreft nieuwe of andere apparaten.

Dus zou het volgens hun door buren kunnen komen en vooral de Camara's 

Maar de echte naaste buren hebben ook geen camera's 

 

Reputatie 7
Badge +21

Voor mij op afstand is het lastig inschatten, naar ook ter plaatse is het 'zoeken’ naar een oorzaak, wijziging en/of storingsbron. Maar persoonlijk zoek ik het dus niet in de WiFi.
Wat wijzigingen betreft, het leggen van vloerbedekking (ondervloer met dunne metalen laag) is een beruchte afscherming van radio signalen. Ook WiFi vindt dat niet fijn. Mogelijk iets dergelijks?