Vraag

Verbindingsproblemen met Fritz repeater

  • 18 May 2020
  • 6 reacties
  • 251 keer bekeken

 

goedemorgen! sinds een paar weken heb ik mijn experiabox v8 vervangen door de Fritzbox 7590. en met veel plezier. Alles werd beter, om eerlijk te zijn :) 

op zolder heb ik een fritz repeater (2400) gezet, en daar heb ik nog een klein probleempje. Mijn werklaptop maakt verbinding en die valt dan na een paar minuutjes weer uit. als ik beneden zit (en ik dus verbinding maak met de fritzbox zelf) gebeurt dit niet.

Installatie van de repeater is prima, zelfde SSID, 2,4 en 5ghz actief, en nogmaals; met andere apparaten (eigen laptop en telefoon) geen problemen.

Kan iemand mij helpen waar ik dit moet zoeken? Heeft het wellicht te maken met de (alwayson) VPN verbinding van de werklaptop?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7

Heeft het wellicht te maken met de (alwayson) VPN verbinding van de werklaptop?

Het zou heel goed kunnen dat dat de oorzaak is waarom je het op die laptop ook werkelijk ervaart. Het kan best zijn dat ook op de andere apparaten de verbinding even kort verbroken wordt maar dat je het gewoon niet merkt omdat die binnen no time ook weer tot stand gebracht wordt. Bij veel VPN toepassingen is door zo'n korte verbreking van de wifi verbinding echter ook de VPN tunnel verbroken en moet deze handmatig opnieuw gestart worden (opnieuw inloggen).

Hoe is die FRITZ!Repeater op de FRITZ!Box aangesloten?

Met een netwerkkabel of via wifi?

Als dit via wifi is, wat is dan de veldsterkte van de FRITZ!Box ter hoogte van de FRITZ!Repeater?

Dit kan je meten op een Android tablet of telefoon met de app WiFi Analyzer.

 

dank voor je reply @wjb. de repeater is aangesloten via Wifi.

wat betreft de sterkte, die was volgens de streepjes op de Fritz repeater al ruim voldoende (oud huis / recht boven fritzbox). Wifi analyzer geeft dat ook aan. 

En tenslotte nog een vraag nav jouw reply; waarom valt de VPN dan niet uit als ik direct verbinding maak met de fritzbox zelf? vanwege de ‘transfer’ van repeater naar fritzbox? 

 

 

Reputatie 7

Wifi analyzer geeft dat ook aan. 

Hoeveel dBm meet je dan op zolder afkomstig van de FRITZ!Box?

 

En tenslotte nog een vraag nav jouw reply; waarom valt de VPN dan niet uit als ik direct verbinding maak met de fritzbox zelf? vanwege de ‘transfer’ van repeater naar fritzbox? 

Als je met die laptop door jouw huis loopt dan zorgt smart/fast roaming ervoor de verbinding naadloos overgezet wordt van het éne wifi toegangspunt naar het andere wifi toegangspunt.

Daarnaast is de verbinding tussen jouw laptop en de FRITZ!Box blijkbaar wel stabiel terwijl deze met de FRITZ!Repeater niet stabiel is. Nu is het heel interessant om ook eens met andere apparaten te kijken of de verbinding met de FRITZ!Repeater niet ook regelmatig verbroken wordt.

@wjb ik meet tussen de -70dBm en -37dBm. paar keer heen en weer gelopen en gemiddeld zo -60dBm tot -65dBm op zolder. dit is wel met een iphone app (oka speed test) 

Reputatie 7

-65dBm is echt op het randje voor een stabiele verbinding.

Is er een mogelijkheid om een netwerkkabel naar zolder te trekken een de FRITZ!Repeater daar op aan te sluiten?

Het zou zelfs kunnen zijn dat een plaatsing van de repeater op de eerste verdieping op zolder een beter resultaat geeft.

 

helaas is die mogelijkheid er niet… geen oude telefoon en/of kabelleiding ofzo. ik kan em over de trap leggen, maar dan krijg ik andere problemen ;) 

heb de repeater begin van de middag verwijderd, en dan heb ik dus ook echt geen problemen meer. dus heb het idee dat de repeater echt de veroorzaker is.. op zolder werkt het dan ook nog goed, qua verbinding. dus het kan evt zonder..

maar ik wil dit gewoon snappen. En kick-ass wifi overal in huis XD 

ik ga ook even experimenteren met verschillende plekken voor de repeater. thanks so far @wjb