Beantwoord

Verhoging downloadsnelheid niet merkbaar

  • 11 November 2020
  • 5 reacties
  • 161 keer bekeken

Ruim 6 jaar heb ik KPN glasvezel 50Mbps en sinds 02-11-2020 is Hussel 100Mbps actief. De snelheid is echter onveranderd: nog steeds 37 t/m 49Mbps (gemeten met KPN Speedtest op verschillende dagen en verschillende momenten, screenshots aanwezig). 

Thuissituatie: in meterkast zit KPN Experiabox 9. Van hieruit een kabel naar de Devolo Powerline 500Mbps. Op andere verdieping Devolo in stopcontact waarmee apparaten verbinding maken (WiFi). Directe aansluiting tussen apparaten met kabel is niet wenselijk.
Buurman, eveneens KPN glasvezel, heeft een 50Mbps abonnement en haalt dezelfde snelheden (ook WiFi).

De vraag: wat is de oorzaak dat de 100Mbps niet behaald wordt? Als dit niet haalbaar is dan pas ik het abonnement weer aan.



*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Jose_ 16 November 2020, 21:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hallo @Berry12345, welkom op het forum!

Wat vreemd dat je de snelheidsupgrade niet merkt wanneer je een snelheidstest uitvoert. Even voor mijn beeldvorming: doe je de snelheidstest via de wifi-verbinding of via de bekabelde verbinding?

De snelheid die binnenkomt op het modem meet je door bijvoorbeeld een laptop direct bekabeld aan te sluiten op de Experia Box. Via de wifi-verbinding zal er - ondanks het feit dat je gebruik maakt van versterkers via het stroomnetwerk - altijd snelheid verloren gaan. Daar hebben wij helaas weinig invloed op, omdat dit te maken heeft met bijvoorbeeld de wifi-verbindingen van je buren of de isolatie van jouw woning. De snelheid van 100 Mbit/s kunnen wij daarom alleen garanderen via bekabeld internet.

Nu begrijp ik dat dit niet wenselijk is. Je kunt daarom wel één en ander doen om de wifi-verbinding te verbeteren, hoewel een wifi-verbinding van 37 tot 49 Mbit/s heel netjes is. Daar hebben we de Wifi Manager voor, deze online tool gaat samen met jou de instellingen van de wifi bij langs om de verbinding te verbeteren. Dit kan je wellicht helpen om de snelheid van jouw wifi te verhogen. Laat je weten of het is gelukt?

Reputatie 7
Badge +10

@Berry12345 Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt opgelost. Anders hoor ik het graag!

Ik ben nog op zoek naar een laptop met een UTP-poort. We hebben nl. alleen apparaten in huis die primair op WiFi werken. Ik wil nog wat testen met kabel.

Ik ben nog op zoek naar een laptop met een UTP-poort. We hebben nl. alleen apparaten in huis die primair op WiFi werken. Ik wil nog wat testen met kabel.

Hallo @Berry12345 , als je toevallig een laptop hebt zonder LAN, maar wel met USB kun je een interface USB-LAN kopen en alsnog een netwerkkabel aansluiten, koop dan wèl de 1Gb-versie en niet (meer) de 100Mb-versie.

Toch nog even een verlate reactie.

Omdat ik geen laptop met kabelpoort heb werk ik, zoals JanD adviseerde sinds een paar weken met een interface USB-LAN 1Gb  kabel die ingeplugd is op de Devolo. Dit werkt goed: de snelheid blijft rond de 60-70Mbit/s en is bovenal stabiel. We kunnen gemakkelijk met twee bekabelde laptops de gehele dag werken zonder uitval van verbinding.

Dank voor jullie reacties.