Beantwoord

Vertraagde verbinding via VPN

  • 28 June 2023
  • 4 reacties
  • 72 keer bekeken

Beste Lezer,

 

Wanneer ik vanauit huis (VRV9517, glasvezel) een VPN verbinding ( PPTP protocol ) maak via mijn laptop ( I7 12th gen) met mijn werk ( Ziggo pro zakelijk vast IP ,dreytek router) dan daalt mijn snelheid van 250 mbps naar wel geteld 1 mbps. Deze snelheid gaat omlaag op alle computers thuis. Zodra ik de VPN ophef is de snelheid ook weer in orde. 

Thuis heb ik TP link eap 235 accespoints. 

 

Waar ligt dit aan?

 

Groet,

 

Lukasz Burhardt 

 

modem:

Model Name: VRV9517
Firmware Version: v5.00.58 build505-owl
icon

Beste antwoord door Babylonia 28 June 2023, 11:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

het is heel gebruikelijk om de snelheid van een vpn te beperken, als je immers die 250 Mbps op de vpn toestaat voor alle werknemers, is daar nogal wat capaciteit nodig. En dus beperken bedrijven hun vpn snelheid. Je moet dus bij je werk aankloppen, dit heeft niks met KPN te maken.

Beste Emiel

 

Dank voor je reactie. Dat kan het niet zijn en dat kan ik als volgt onderbouwen. 

-Via de hotspot/ tethering van mijn telefoon blijft de verbinding wel snel.  

-Wat ik niet verteld heb is dat het twee fysieke locaties betreft. Ik heb twee zaken en twee drytek routers en alle twee verbindingen geven het zelfde probleem terwijl dit tot 3 weken geleden wel goed ging. De dryteks zijn niet anders ingesteld. Het probleem doet zich voor sinds 3 weken.

-Ik kan de dryteks zelf benaderen en er in totaal maar 3 medewerkers die inloggen van buitenaf. Er zit geen data restrictie op de VPN 

-Verbinding vanaf andere locaties zoals schiphol is ook snel. Het gaat dus alleen om mijn thuis locatie. Daarom vermoed ik een probleem met mijn kpn modem. 

 

Ik las iets over uitschakelen van ipv6? Of omwisselen van modem?  

Heb je nog andere ideeen?

Groet

 

Lukasz

Reputatie 7
Badge +10

Bij VPN heb je te maken met Up- en Download streams.
Weet niet voor welke adressen je een Ziggo internetverbinding hebt (info uit je 1e reactie).

Bedenk dat de “Upload” stream vanuit een Ziggo account altijd al een fractie is van de download.
Bij VPN twee-richtingen data-verkeer is alles zo sterk als de zwakste schakel.
Upload vanuit Ziggo bij een VPN connectie  = download gezien vanuit de VPN Client met de Ziggo verbinding, zal dientengevolge ook maar beperkt zijn.

Verder zou er inderdaad ook een probleem kunnen zijn met de door KPN geleverde glasvezel ONT, als je glasvezelverbinding een XGS-PON aansluiting  betreft. Daar zijn in het verleden wel meer problemen mee geweest. Maar dat zou met de juiste firmware al lang opgelost moeten zijn.

Schakel de ONT eens volledig uit (van de stroom af), wacht een minuut of wat, en schakel die weer in.
Idem met de modem/router zelf.

Nog steeds problemen? Probeer “per verbinding” (de adressen waarmee je verbinding legt) de data-stream te analyseren, en vast te stellen in welke gedeelten de problemen zich voortdoen.

In het verleden heb ikzelf wel eens een “VPN marathon” test uitgevoerd, met diverse VPN protocollen, naar diverse VPN servers van familie en kennissen. Neem die info eens door - waar je mogelijk baat bij kunt hebben op welke zaken te controleren.  < HIER > en vervolgreacties.

Reputatie 7
Badge +7

Beste Emiel

 

Dank voor je reactie. Dat kan het niet zijn en dat kan ik als volgt onderbouwen. 

 

kijk, dat is info die belangrijk is, handig om ook in de openingsvraag erbij te zetten.

ik zou dan terugkijken wat er 3 weken geleden veranderd is. ipv6 mag uit, zou een test waardig zijn. Hoe meet je je donwloadsnelheid?