Vraag

VPN met Unifi Dreammachine pro, WireGuard en Teleport werkt niet over 5G

  • 30 July 2023
  • 11 reacties
  • 261 keer bekeken

Hi, 

 

Ik heb sinds 3 weken KPN mobiel 5G alles onbeperkt. Sindsdien kan ik geen VPN meer opzetten naar mijn thuisnetwerk. Hij connect even en dan klapt die eruit.

Thuisnetwerk is een Unifi Dreammachine pro met WireGuard en Teleport. 

Ligt zeker aan het overstappen naar KNP, want in de iPad heb ik nog T-mobile sim zitten en die werkt perfect.

 

Volgens de klantenservice ondersteunt KPN mobiel geen VPN meer, maar zouden ze op het forum een workaround weten. Fingers crossed dat iemand me hier kan helpen, want anders was mijn tijd als klant van KPN van korte duur. Ik heb namelijk die VPN functionaliteit nodig. 

 

Alle hulp welkom. Bij voorbaat dank!

Grt. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Je kan proberen of het wel werkt door instellen op je telefoon van de APN advancedinternet.

@RBxx , dank voor de snelle reactie.

Maar helaas, met dat APN gewoon 5G, maar geen VPN verbinding. Zelfde resultaat als met APN internet

 

Reputatie 7
Badge +21

Heb je het toestel na het wijzigen nog even opnieuw opgestart, zodat de verbinding opnieuw wordt gemaakt? Als het niet werkt, zet het dan maar terug. Dan is dit niet de oplossing.
Met die APN ben je minder goed beschermd. KPN adviseert daarom de APN "internet” te gebruiken.

@RBxx Zojuist voor zekerheid nog een paar testen gedaan. Helaas zonder resultaat. 

Ik zal nog 1 keer een mail sturen naar KPN en als ze me niet kunnen helpen dan stap ik wel over op Vodafone. Deze hebben bevestigd dat VPN bij hun wel werkt. Jammer, maar helaas. 

 

Grt

Reputatie 7
Badge +24

Ik gebruik OpenVPN. Maar verder een zelfde soort situatie. En het werkt gewoon.

Ik zou haast vermoeden dat het iets met ipv6 te maken heeft. Gebruikt u een domeinnaam of het ipv4 adres om verbinding te maken?

Reputatie 7

Ik zou haast vermoeden dat het iets met ipv6 te maken heeft. 

Dat is mijns inziens een zeer valide gedachte.

@Dannipanani, Welke Wireguard VPN app gebruik je op jouw telefoon?

Kan jij de instellingen van de peer hier met ons delen? (screenshots)

Poets wel even het "end-point" even (gedeeltelijk) weg.

Reputatie 5
Badge +5

Een vraagje voor @wjb: u beweert dat het een zeer valide gedachte is dat ipv6 een rol speelt,  en ik probeer dat te begrijpen.  Ik heb geen Unifi, maar begrijp dat Teleport een systeem is om een VPN te maken achter twee NAT’s. Daar moet dus een derde partij bij betrokken zijn, waar de Unifi en de telefoon mee contact opnemen om gegevens uit te wisselen, waarna ze direct via Wireguard kunnen communiceren, misschien via slimme trucs als UDP hole punching.

Wat als de telefoon een up-to-date KPN abonnement heeft en met IPv6 communiceert met die derde partij,  maar de Unifi niet voor IPv6 geconfigureerd is? 

Iemand die een vergelijkbaar probleem op een forum meldde dat hij het kon het oplossen door DHCPv6 te openen op de router. De enige reden die ik kan bedenken is dat vanaf dat moment de router in staat was een IPv6 adres of prefix op te vragen en dus ook IPv6 kon gebruiken.

 

 

Reputatie 7

Ik heb geen Unifi, maar begrijp dat Teleport een systeem is om een VPN te maken achter twee NAT’s. Daar moet dus een derde partij bij betrokken zijn, waar de Unifi en de telefoon mee contact opnemen om gegevens uit te wisselen...

Daar hoeft geen derde partij bij betrokken te zijn. Als aan beide zijden het apparaat waartussen de VPN wordt opgezet zich achter een NAT bevinden dan ben je er al.

Nu speelt NAT bij IPv6 geen rol immers bij IPv6 is geen sprake van natting.

Ik ga er overigens vanuit dat @Dannipanani zijn Dreammachine Pro als primaire router gebruikt en de Experia/KPN Box in een doosje op zolder heeft staan.

@wjb . Dank voor het meedenken.

 

Ik heb inderdaad een de Dreammachine primair. Ik heb hem direct op de glasvezel van Tweak zitten. Heb van KPN alleen mobiel abbo. 

 

Grt

Reputatie 7

Ben jij in staat om de VPN verbinding te testen vanaf een ander wifi netwerk waarbij

1) IPv6 actief is

2) IPv6 niet actief is

Volgens mij is het gelukt.

 

Ik had op de Dreammachine bij de WAN instellingen IPv6 uit staan. Heb hem nu aangezet met een prefix van 64 een Teleport lijkt te werken. Ik ga even uitvoerig testen. Fingers crossed.