Beantwoord

VPN via KPN Box 12 met een Asus router er achter geïnstalleerd

  • 26 October 2021
  • 23 reacties
  • 2238 keer bekeken

Ik heb momenteel een experiabox 12, maar wil daar een verbinding mee maken tbv een VPN provider. Hiervoor heb ik een ASUS router achter de experiabox geinstalleerd. Wat moet ik in de experiabox instellen zodat dit gaat werken? “pass through”? De ASUS router staat al goed ingesteld.

 

Groet,

Aak

icon

Beste antwoord door Aak-01 1 November 2021, 18:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Hallo @Aak-01 , het lijkt mij het beste de ASUS als access-point in te stellen achter het BOX12-modem/router.

Je kunt natuurlijk ook gewoon zonder de Asus en alleen met de BOX12 een VPN-verbinding opzetten, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?

 

Hallo @Aak-01 , het lijkt mij het beste de ASUS als access-point in te stellen achter het BOX12-modem/router.

Je kunt natuurlijk ook gewoon zonder de Asus en alleen met de BOX12 een VPN-verbinding opzetten, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?

 

JanD, kan ik open-VPN instellen op een experiabox 12? Dat moet toch met een extra router (ASUS of iets dergelijks).

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Aak-01 , het lijkt mij het beste de ASUS als access-point in te stellen achter het BOX12-modem/router.

Je kunt natuurlijk ook gewoon zonder de Asus en alleen met de BOX12 een VPN-verbinding opzetten, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?

 

JanD, kan ik open-VPN instellen op een experiabox 12? Dat moet toch met een extra router (ASUS of iets dergelijks).

Nee. Je kunt niets installeren op de KPN Box. Als je vanaf je thuis netwerk verbinding wilt maken met een externe OpenVPN server, dan hoef je niets in te stellen op de KPN Box.

Je kunt de verbinding gewoon maken van je pc of laptop. Daar heb je geen 2de router voor nodig.

Reputatie 7
Badge +10

Vraag me af of een VPN Client (als verbinding naar een commerciële VPN service toe),
op een box V12 van KPN überhaupt is in te stellen?

Zou een nieuw beleid zijn van KPN in het beschikbaar stellen van extra opties. Doorgaans kleed KPN de firmware juist helemaal uit, dat je naast een paar basiszaken daar verder helemaal niets mee kun doen.
Hoe nieuwer het modem/router model, hoe minder je ermee kunt doen.

Het gebruik van een VPN Client op router niveau, geeft je natuurlijk wel de mogelijkheid om alle aangesloten apparaten via de VPN te laten lopen. De firmware van een router moet dan echter wel heel goed zijn geprogrammeerd om enerzijds een VPN verbinding op te bouwen, maar IPTV streams buiten die VPN verbinding te houden. Het virtuele WAN IP-adres van je internet verandert namelijk.

Een VPN Client kun je meestal wel op losse apparaten instellen. Is overigens het meest effectief.
Mijn ervaring met VPN Clients in een router is dat het zelden optimale snelheden geeft.
Daar zijn systeembronnen van een router vaak niet goed op geoptimaliseerd, CPU kracht te beperkt. (Is ook afhankelijk welk VPN protocol wordt ingezet).

De ene VPN methode levert betere resultaten op als een andere.

M.b.t. het gebruik van een VPN Client wat is geïnstalleerd op een achterliggend apparaat, zijn geen aanvullende instellingen nodig in een router.

Hallo @Aak-01 , het lijkt mij het beste de ASUS als access-point in te stellen achter het BOX12-modem/router.

Je kunt natuurlijk ook gewoon zonder de Asus en alleen met de BOX12 een VPN-verbinding opzetten, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?

 

JanD, kan ik open-VPN instellen op een experiabox 12? Dat moet toch met een extra router (ASUS of iets dergelijks).

Nee. Je kunt niets installeren op de KPN Box. Als je vanaf je thuis netwerk verbinding wilt maken met een externe OpenVPN server, dan hoef je niets in te stellen op de KPN Box.

Je kunt de verbinding gewoon maken van je pc of laptop. Daar heb je geen 2de router voor nodig.

Nick, ik wil graag alles (PC's, tablets, Smartphones etc) direct via LAN en WIFI over de VPN hebben lopen.

iTV en telefoon direct via de Box.

Moet ik dan in de KPN box "pas through” activeren/aanvinken?

 

Reputatie 7
Badge +10

Moet ik dan in de KPN box "pas through” activeren/aanvinken?

Nee, dat zou alleen gelden voor de “andere richting uit", inkomend VPN verkeer met een eigen VPN-server thuis geïnstalleerd.

Overigens kun je dat toch gewoon zelf even uitproberen welk verschil het maakt?
Sneller getest dan wat het hier aan vraagstelling en beantwoording kost.

Reputatie 7
Badge +24

Je kunt de verbinding gewoon maken van je pc of laptop. Daar heb je geen 2de router voor nodig.

Nick, ik wil graag alles (PC's, tablets, Smartphones etc) direct via LAN en WIFI over de VPN hebben lopen.

Als ik vragen mag: waarom? Want veel nut heeft het niet. Het levert je alleen maar een tragere verbinding op.

Je kunt de verbinding gewoon maken van je pc of laptop. Daar heb je geen 2de router voor nodig.

Nick, ik wil graag alles (PC's, tablets, Smartphones etc) direct via LAN en WIFI over de VPN hebben lopen.

Als ik vragen mag: waarom? Want veel nut heeft het niet. Het levert je alleen maar een tragere verbinding op.

Om een onbekend IP adres te krijgen

Reputatie 7

Je kunt de verbinding gewoon maken van je pc of laptop. Daar heb je geen 2de router voor nodig.

Nick, ik wil graag alles (PC's, tablets, Smartphones etc) direct via LAN en WIFI over de VPN hebben lopen.

Als ik vragen mag: waarom? Want veel nut heeft het niet. Het levert je alleen maar een tragere verbinding op.

Om een onbekend IP adres te krijgen

Waarom zou je dat willen, je levert zo ontzettend veel in bij het gebruik van een VPN.

Ik snap ook echt niet wat de meerwaarde is van het browsen met een "onbekend" IP adres.

Reputatie 7
Badge +11

Waarom zou je dat willen, je levert zo ontzettend veel in bij het gebruik van een VPN.

Ik snap ook echt niet wat de meerwaarde is van het browsen met een "onbekend" IP adres.

Hier sta ik ook achter. Het enige wat je krijgt bij dergelijke diensten is een andere geolocatie en daarmee kun je geoblockers omzeilen. De enige meerwaarde die ik er echt in zie is bij het gebruik van een open netwerk bij bijvoorbeeld Starbucks. Voor zakelijk gebruik is het een heel ander verhaal though.

 

 

Maar mijn mening terzijde.. In principe moet het gewoon een kwestie zijn van kabel vanuit de LAN-poort op de Box12 aansluiten op de WAN-poort van de router, VPN instellen in de router en mogelijk moeten er poorten geforward worden op de Box12, dat durf ik zo niet te zeggen. PPPoE Passthrough hoef je niets mee te doen.

Ik heb momenteel een experiabox 12, maar wil daar een verbinding mee maken tbv een VPN provider. Hiervoor heb ik een ASUS router achter de experiabox geinstalleerd. Wat moet ik in de experiabox instellen zodat dit gaat werken? “pass through”? De ASUS router staat al goed ingesteld.

Voor OpenVPN hoeft je op de Box12 niks in te stellen, begin daar mee zou ik zeggen.

Reputatie 7

Ik heb momenteel een experiabox 12, maar wil daar een verbinding mee maken tbv een VPN provider. Hiervoor heb ik een ASUS router achter de experiabox geinstalleerd. Wat moet ik in de experiabox instellen zodat dit gaat werken? “pass through”? De ASUS router staat al goed ingesteld.

Voor OpenVPN hoeft je op de Box12 niks in te stellen, begin daar mee zou ik zeggen.

Voor uitgaande VPN verbindingen hoef je sowieso niets in te stellen op de V12.

Ik heb nu de Experiabox V12 met een LAN kabel aan de WLAN poort van de ASUS aangesloten: geen internetverbinding op de ASUS router. De ASUS router staat nu op 192.168.1.1

Wat doe ik fout?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb nu de Experiabox V12 met een LAN kabel aan de WLAN poort van de ASUS aangesloten: geen internetverbinding op de ASUS router. De ASUS router staat nu op 192.168.1.1

Wat doe ik fout?

Dat is een lekker begin.

De ASUS router staat al goed ingesteld.

Wat bedoelt u hier dan mee?

Heeft u hem al eens gereset?

Reputatie 7

Ik heb nu de Experiabox V12 met een LAN kabel aan de WLAN poort van de ASUS aangesloten: geen internetverbinding op de ASUS router.

Er loopt dus een netwerkkabel van een LAN poort van de V12 naar de WAN poort van de Asus?

 

De ASUS router staat nu op 192.168.1.1

Welk IP adres bedoel je, het WAN IP adres van de Asus of het LAN IP adres van de Asus?

Ik doe een netwerk scan, en dan zie ik dat de ASUS IP adres heeft 192.168.1.1

 

Ik doe een netwerk scan, en dan zie ik dat de ASUS IP adres heeft 192.168.1.1

Inderdaad een LAN kabel van de V12 naar de WAN poort van de ASUS router

 

Reputatie 7

Ik doe een netwerk scan, en dan zie ik dat de ASUS IP adres heeft 192.168.1.1

Waar doe je een netwerkscan, op het LAN van de V12 of op het LAN van de Asus?

Welke VPN methodiek wordt gebruikt? (L2TP/IPSec, IKE/IPSec, OpenVPN, Wireguard, ...)

Ik doe een netwerk scan, en dan zie ik dat de ASUS IP adres heeft 192.168.1.1

Waar doe je een netwerkscan, op het LAN van de V12 of op het LAN van de Asus?

Welke VPN methodiek wordt gebruikt? (L2TP/IPSec, IKE/IPSec, OpenVPN, Wireguard, ...)

Het LAN van de V12, ik gebruik open VPN. Ik ben pas verhuisd, op het oude adres werkte het prima, toen had ik een V8 die kon je in Bridge mode zetten.

Reputatie 7
Badge +10

Het LAN van de V12 zou in het bereik moeten zitten   192.168.2.xx

Dus hoe komt er met een netwerk scan vanuit de V12 de Asus (voor zijn WAN-aansluiting)
dan aan een 192.168.1.1  adres ??

Dat zou alleen kunnen als je dat in de Asus als zodanig “vast” hebt ingesteld voor het WAN IP adres. Daarmee krijg je dan inderdaad geen internet achter die Asus, want dat is in conflict met het sub-net van de V12.

Zet  (via login vanuit het LAN van de Asus),  het WAN IP-adres van die router op DHCP - automatisch een IP-adres verkrijgen vanuit de router die ervoor zit, ofwel vanuit de Box 12

Het LAN van de V12 zou in het bereik moeten zitten   192.168.2.xx

Dus hoe komt er met een netwerk scan vanuit de V12 de Asus (voor zijn WAN-aansluiting)
dan aan een 192.168.1.1  adres ??

Dat zou alleen kunnen als je dat in de Asus als zodanig “vast” hebt ingesteld voor het WAN IP adres. Daarmee krijg je dan inderdaad geen internet achter die Asus, want dat is in conflict met het sub-net van de V12.

Zet  (via login vanuit het LAN van de Asus),  het WAN IP-adres van die router op DHCP - automatisch een IP-adres verkrijgen vanuit de router die ervoor zit, ofwel vanuit de Box 12

Ik ben ingelogd in de router, maar blijkbaar kan ik het IP adres niet op DHCP zetten. Kan ik iets in de Box 12 veranderen zodat het toch (weer) gaat werken?

Reputatie 7

Plaats eens een screenshot van de pagina op de Asus waar je de Internet/WAN verbinding instelt.

Daar moet je namelijk voor iets als DHCP kunnen kiezen.

Plaats eens een screenshot van de pagina op de Asus waar je de Internet/WAN verbinding instelt.

Daar moet je namelijk voor iets als DHCP kunnen kiezen.

Gelukt: de WAN kon ik op “automatisch” instellen! Alles werkt weer: SUPER! Bedankt voor je hulp!