Beantwoord

VPN werkt niet via Hotspot met KPN simkaart

  • 23 February 2022
  • 22 reacties
  • 2034 keer bekeken

VPN werkt dus niet over de KPN sim als hotspot.

Ik heb 2 sims in mijn Android telefoon en over de Xs4All sim werkt het opzetten van een OpenVPN of IPSec VPN probleemloos.

Schakel ik data in over de KPN sim werkt het niet meer.

Tot zover netneutraliteit van KPN.

 

Admin: nieuw topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door GTeley 24 February 2022, 15:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@Eitreg

Ten aanzien van mijn reactie hiervoor, met problemen die ikzelf ook ondervond met een VPN-connectie naar mijn router, is dat probleem althans opgelost. Er lijken daarmee (als ik afga op mijn eigen ervaring) dus eigenlijk geen vragen te zijn te zijn in mogelijke problemen in het netwerk van KPN.

Ben je zelf inmiddels ook tot een oplossing gekomen?

Reputatie 7
Badge +10

VPN werkt dus niet over de KPN sim als hotspot.

Hoe bedoel je dat?

Zet je die VPN op vanuit de functies in een smartphone of vanuit een laptop die verbinding heeft met de WiFi hotspot van je smartphone?

VPN opgezet vanuit de functies van de smartphone zelf, zal niet als VPN gateway fungeren voor andere apparaten welke draadloos connectie hebben met de WiFi hotspot. Alleen voor de smartphone. (Als je met de smartphone zelf data wilt benaderen via VPN).

Wil je een VPN opzetten vanuit een laptop die connectie heeft met de WiFi hotspot van de smartphone, zul je in de laptop zelf een VPN Client moeten inzetten om een VPN op te bouwen, niet vanuit de smartphone.

Beide opties naar rato van de functionaliteit voor welk apparaat ik data wil benaderen via VPN, werken hier prima, voor diverse methoden VPN-verbindingen. (Gebruik van KPN simkaart).

Reputatie 7

VPN werkt dus niet over de KPN sim als hotspot.

Ik heb 2 sims in mijn Android telefoon en over de Xs4All sim werkt het opzetten van een OpenVPN of IPSec VPN probleemloos.

Schakel ik data in over de KPN sim werkt het niet meer.

Tot zover netneutraliteit van KPN.

Welke APN heb je ingesteld staan voor KPN?

Zet deze eens op advancedinternet, kan je dan wel een VPN verbinding opzetten.

Reputatie 7
Badge +24

En probeer anders eens om ipv6 uit te zetten.

Waarvoor gebruik je een hotspot?

Voor het gebruiken van je mobiele internetverbinding voor bv je laptop.

Dat lijkt me vrij duidelijk.

En als dat via de mobiele verbinding van Xs4All prima werkt en via die van KPN niet, terwijl alle andere variabelen gelijk blijven, dan lijkt het me ook duidelijk waaraan dat ligt.

De suggestie van advancedinternet als APN kende ik nog niet, waarvoor dank. Die ga ik zo even uitproberen.

Via APN ‘advancedinternet’ werkt het!

Nu nog controleren of het in het buitenland ook werkt.

Zaterdag ben ik weer in Duitsland.

 

Mijn advies is om portalmmm.nl te gebruiken. Het nadeel van advancedinternet is dat er geen firewall actief is en jouw telefoon dan volledig afhankelijk is van de eigen firewall.

 

Reputatie 7

Via APN ‘advancedinternet’ werkt het!

Kan je kijken of de APN portalmmm.nl ook werkt?

Ja die werkt ook.

Voor alle zekerheid gecontroleerd dat de originele APN (‘internet’) hier niet werkt (is zo, maar ik twijfelde omdat ik het meestal in het buitenland gebruik).

En even gecontroleerd dat ik voor elke verschillende APN ook een ander IP adres (uit een andere reeks) kreeg. En dat was zo.

Lijkt er dus op dat ik voor in het buitenland nu 2 verschillende mogelijkheden heb.

Bedankt! (en wordt vervolgd….)

Reputatie 7

Mijn advies is om portalmmm.nl te gebruiken. Het nadeel van advancedinternet is dat er geen firewall actief is en jouw telefoon dan volledig afhankelijk is van de eigen firewall.

Ja, dat had ik ook al in overweging genomen.

evengoed bedankt voor de tip

Reputatie 7
Badge +10

Waarvoor gebruik je een hotspot?

Voor het gebruiken van je mobiele internetverbinding voor bv je laptop.

Dat lijkt me vrij duidelijk.

Jawel, maar dan gaat het erom vanaf welk apparaat je van de twee de VPN verbinding kiest.
Werken vanaf de laptop, betekent dan ook de VPN-verbinding opzetten vanuit de laptop.
Dat is in je eerdere omschrijving niet duidelijk.

Reputatie 7

Werken vanaf de laptop, betekent dan ook de VPN-verbinding opzetten vanuit de laptop.

Waarom?

Het kan toch prima zijn dat je een VPN verbinding met je telefoon opzet zodat wifi verbindingen via de hotspot van die telefoon ook door die VPN tunnel lopen?

Reputatie 7
Badge +10

Een VPN-verbinding op (Android) smartphone werkt niet als VPN gateway voor andere apparaten via de hotspot. Die blijven dan een "gewone" internetverbinding hebben, buiten de VPN om.

Als dat bij jou wel werkt, zou je daar hier een gebruiksaanwijzing voor kunnen geven?
Ik denk dat veel mensen daarin zijn geïnteresseerd.
Standaard is het geen optie van een smartphone om op die wijze te functioneren. (Android 11).

Reputatie 7

Als dat bij jou wel werkt, zou je daar hier een gebruiksaanwijzing voor kunnen geven?
Ik denk dat veel mensen daarin zijn geïnteresseerd.

Ik gebruik het zelf niet maar met de app "Every proxy" zou het moeten kunnen werken.

 

Reputatie 7
Badge +10

Kost nogal wat extra werk om het op die wijze op te pakken.

Vraag me af of @GTeley van een dergelijke optie gebruik maakt?
(Had die in die situatie naar ik vermoed daar wel melding van gemaakt, en mijn reactie begrepen).

Afgezien daarvan lijkt me de keus van gewoon een VPN Client op een laptop dan toch handiger.

Reputatie 7

Kost nogal wat extra werk om het op die wijze op te pakken.

Klopt.

 

Vraag me af of @GTeley van een dergelijke optie gebruik maakt.

Vast niet.

 

Afgezien daarvan lijkt me de keus van gewoon een VPN Client op een laptop dan toch handiger.

Zeker.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @GTeley,

Helemaal top dat je er met hulp van andere forumgebruikers achter bent gekomen hoe je de VPN alsnog aan de praat kunt krijgen :blush:

Ben nu in Duitsland en kan melden dat het hier ook prima werkt met ‘portalmmm.nl’ als APN.

Voor al degenen die nog vragen hadden: Ik maak gebruik van de hotspot op mijn Android telefoon. Deze gebruik ik via Wifi als internet toegang op mijn laptop.

Op mijn laptop gebruik ik (o.a.) de OpenVPN Client en IPSec client om een beveiligde verbinding te leggen met andere netwerken.

Dank voor de ondersteuning. 

Reputatie 7
Badge +10

Op mijn laptop gebruik ik (o.a.) de OpenVPN Client en IPSec client om een beveiligde verbinding te leggen met andere netwerken.

Hèhè, dat is de cruciale informatie waar het eerder specifiek aan ontbrak om te kunnen beoordelen hoe een VPN connectie wordt opgebouwd, en van daaruit überhaupt te kunnen beoordelen waar het mogelijk aan schort bij beperkingen in een VPN-verbinding.
(Gerelateerd aan de standaard opties van een WiFi hotspot met bijv. een Android smartphone).

Reputatie 7
Badge +20

Ben nu in Duitsland en kan melden dat het hier ook prima werkt met ‘portalmmm.nl’ als APN.

Voor al degenen die nog vragen hadden: Ik maak gebruik van de hotspot op mijn Android telefoon. Deze gebruik ik via Wifi als internet toegang op mijn laptop.

Op mijn laptop gebruik ik (o.a.) de OpenVPN Client en IPSec client om een beveiligde verbinding te leggen met andere netwerken.

Dank voor de ondersteuning. 

Mooi zo :smiley: Bedankt dat je hier nog even een update over geeft!

even aanhakend op het probleem.

Ik wil verbinding maken op mijn werk account door mijn telefoon (android) als hotspot te gebruiken. Mijn werk laptop pakt dan deze wifi hotspot. Via APN ‘internet’ krijg ik wel verbinding alleen lukt het mij niet op via forticlient (VPN) in te kunnen loggen. Ik krijg dus geen verbinding.

Geprobeerd om APN te wijzigen naar ‘portalmmm.nl’ → lukt ook niet (wel internet maar krijg geen verbinding met forticlient)

APN gewijzigd naar ‘advancedinternet’ en dit werkt nu geheel.

Moet ik nog andere zaken wijzigen om dit probleem te tackelen?

“Mijn advies is om portalmmm.nl te gebruiken. Het nadeel van advancedinternet is dat er geen firewall actief is en jouw telefoon dan volledig afhankelijk is van de eigen firewall.”

 

Dank alvast voor jullie hulp.

groet Goesje

Reputatie 7
Badge +10

@Goesje

Binnen het onderwerp komen er twee verschillende zaken aan de orde m.b.t. VPN:

  1. VPN direct vanuit een smartphone opzetten.
    (met de VPN instellingen / apps op een smartphone).
     
  2. Een laptop met connectie via de hotspot van de smartphone.
    En dan vanuit de laptop een VPN opzetten (met VPN Client ingesteld op de laptop zelf).

Optie 1.
Werkt alleen voor directe verwerking / internetconnectie via VPN vanuit de smartphone zelf.
Een laptop die je mogelijk via de hotspot van de smartphone verbindt, werkt de VPN van de smartphone  NIET voor de laptop (of andere draadloze apparaten die je via een hotspot met de smartphone verbindt). Of je moet er nogal wat ingewikkelde toestanden voor uithalen.

Optie 2.
Voor een VPN connectie vanuit de laptop, zul je een eigen VPN Client op de laptop moeten inzetten.
Waarbij de laptop via een hotspot van een smartphone kan lopen (of andere WiFi connectie).

Gebruik verschillende APN toegangspunten in een smartphone:
Ondanks rekening houdend met het voorgaande (optie 1 - 2), en VPN levert toch problemen op.
Wel / niet goed functioneren van VPN kan men verder afdekken door gebruik van andere
APN toegangspunten met achterliggend ruimere netwerk instelling voor gebruik van VPN, zoals advancedinternet.  Waarbij het gebruik van een extra firewall op een smartphone is te installeren.

Heb zelf echter gemerkt dat wel of niet slagen van VPN (als VPN Client) naar een VPN server elders.
Vooral te maken heeft met ergens in de connectie keten wel/geen actieve instellingen m.b.t. IPv6
of überhaupt het nog niet in gebruik zijn van IPv6.

Door het standaard gebruikte APN toegangspunt van een smartphone, IPv6 uit te schakelen,
en daarmee alleen IPv4 in te zetten, zijn problemen met VPN doorgaans opgeheven.
Zonder de evt. veiligheid van het standaard gebruikte APN toegangspunt daarmee te verruimen.

Een aardig detail om te weten, is dat het ruimere advancedinternet APN toegangspunt.
Ook daarin IPv6 is uitgeschakeld.  Dus ook die werkt (tot nu althans) alleen via IPv4.

Meer info m.b.t. VPN Client op een smartphone - andere APN toeganspunten < zie deze info >