Beantwoord

Vraag over DHCP range en -binding en static IP

  • 10 February 2022
  • 2 reacties
  • 176 keer bekeken

Goedendag, na een hoop lezen in dit forum en elders op het www, en ook uitproberen, deze checkvraag:

Een via DHCP-binding gemaakte koppeling mac-adres ↔ IP moet altijd binnen de DHCP range liggen,

en voor een apparaat waarbij je het IP-adres op het apparaat zelf instelt kan dit zowel binnen als buiten de DHCP-range liggen.

Klopt dat?

En als het klopt loop ik kennelijk geen risico dat het modem/router (ZTE H396A/Experiabox 10(a?)) de via de binding (of static op het device) vastgelegde adressen alsnog uitgeeft aan een ander passerend apparaat, kennelijk worden die regels gechekt voor een adres uit de range wordt toegekend.

Klopt ook?

(en nu maar hopen dat jullie het met elkaar eens zijn in de reacties, en dank vast!)

Ernst

icon

Beste antwoord door wjb 10 February 2022, 14:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7

Goedendag, na een hoop lezen in dit forum en elders op het www, en ook uitproberen, deze checkvraag:

Een via DHCP-binding gemaakte koppeling mac-adres ↔ IP moet altijd binnen de DHCP range liggen,

en voor een apparaat waarbij je het IP-adres op het apparaat zelf instelt kan dit zowel binnen als buiten de DHCP-range liggen.

Klopt dat?

Ja, dat klopt.

 

En als het klopt loop ik kennelijk geen risico dat het modem/router (ZTE H396A/Experiabox 10(a?)) de via de binding (of static op het device) vastgelegde adressen alsnog uitgeeft aan een ander passerend apparaat, kennelijk worden die regels gechekt voor een adres uit de range wordt toegekend.

Klopt ook?

En ook dat klopt.

Goedendag, na een hoop lezen in dit forum en elders op het www, en ook uitproberen, deze checkvraag:

Een via DHCP-binding gemaakte koppeling mac-adres ↔ IP moet altijd binnen de DHCP range liggen,

en voor een apparaat waarbij je het IP-adres op het apparaat zelf instelt kan dit zowel binnen als buiten de DHCP-range liggen.

Klopt dat?

Ja, dat klopt.

 

En als het klopt loop ik kennelijk geen risico dat het modem/router (ZTE H396A/Experiabox 10(a?)) de via de binding (of static op het device) vastgelegde adressen alsnog uitgeeft aan een ander passerend apparaat, kennelijk worden die regels gechekt voor een adres uit de range wordt toegekend.

Klopt ook?

En ook dat klopt.

Kijk, daar hou ik van! Lekker kort en ik weet waar ik aan toe ben, dank wjb!