Beantwoord

Vreemde apparaten op netwerk. Word ik afgetapt?

  • 26 August 2022
  • 16 reacties
  • 323 keer bekeken

Reputatie 2

Op de router zie ik niets qua apparaten maar via een avast-scan blijf ik vreemde apparaten tegenkomen, vermoedelijk van een buur. Kan het zijn dat mijn internet afgetapt wordt vanuit de meterkast (gedeelde portiekwoning)?

Hoe kan ik deze apparaten eventueel blokkeren van mijn netwerk via de router? De Avast-scan laat wel de ip-adressen zien. 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 26 August 2022, 19:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Hallo @Zaagmans koppel alles letterlijk eens los van je netwerk en kijk via 1 pc of tablet wat er dan nog overblijft.

Wat zit er in de meterkast kun je daar een  foto van plaatsen?

Verander op de 1e plaats direct de belangrijkste wachtwoorden van je modem-inlog, mail, KPNID enz.

 

Reputatie 2

Alles uitgezet behalve desktop. De router laat alleen nog de desktop zien. 

 

Maar in de scan van Avast zag ik vandaag een  “Microsoft” online staan en enkele dagen geleden een “apple”, beiden met telefoon symbool. Ik heb geen iphone noch een microsoft telefoon. Hoe kunnen die dan op mijn netwerk zitten? 

 

Reputatie 7
Badge +24

Staat uw router ook in die gedeelde meterkast? 

Hallo @Zaagmans ook nog graag de gevraagde foto van jouw apparatuur in de meterkast.

 

Reputatie 2

Staat uw router ook in die gedeelde meterkast? 

Dat niet, wel de “ingang” van de kabel (weet niet de juiste terminologie). De router zelf staat in mijn woning. Ik maak even een paar kiekjes.

Hallo @Zaagmans op die 2e foto links onderin lijkt wel iets te zitten van een  KPN-aansluiting, maar zeer slordig net zoals op de 1e foto bovenin al die zwevende lasdoppen, slordig, slordig, slordig.

Als het huurhuizen/c.q. appartementen zijn de woningbouw even waarschuwen inzake die lasdoppen.

 

Reputatie 2

Dat is vreemd want internet is wel door een KPN monteur geinstalleerd die ook in de meterkast bezig was.

Reputatie 2

Mogen de foto’s wel verwijderd worden wellicht?

 

Admin: foto's verwijderd

Ik vind die meterkast er ook nog eens gevaarlijk uitzien, bovenin die losse doos met klemverbinders, halverwege plakband, onderin die hoop kabels, rechts een oude stekker met verkeerd gebruikte kabel, vind het een beetje hobbybob gedaan

@Zaagmans De router is voor de buren niet bereikbaar, dan kan je normaal gezien niet zomaar vreemde aparaten op jou netwerk tegen komen, je hebt dan namelijk de inloggegeven nodig, zou men voor jou router dus op de ISRA inbreken komt dit niet in jou router te staan, maar vraag me af of 2 modems op 1 lijn wel zou werken.

Enige wat je kan doen is de inlog gegevens van het modem veranderen, en het WiFi wachtwoord, als het dan terug komt is het of een goede hacker of toch iets jezelf.

Reputatie 2

Ik vind die meterkast er ook nog eens gevaarlijk uitzien, bovenin die losse doos met klemverbinders, halverwege plakband, onderin die hoop kabels, rechts een oude stekker met verkeerd gebruikte kabel, vind het een beetje hobbybob gedaan

@ZaagmansDe router is voor de buren niet bereikbaar, dan kan je normaal gezien niet zomaar vreemde aparaten op jou netwerk tegen komen, je hebt dan namelijk de inloggegeven nodig, zou men voor jou router dus op de ISRA inbreken komt dit niet in jou router te staan, maar vraag me af of 2 modems op 1 lijn wel zou werken.

Enige wat je kan doen is de inlog gegevens van het modem veranderen, en het WiFi wachtwoord, als het dan terug komt is het of een goede hacker of toch iets jezelf.

Ja ik vind het ook een zooitje. Moet inderdaad maar eens voor de veiligheid de woningbouw inschakelen.

Wifi WW en inloggegevens heb ik de laatste tijd vaak verandert.

Reputatie 7
Badge +24

Dit...

... kan toch niet het werk zijn van een KPN medewerker? 

Reputatie 7
Badge +24

Om terug te komen op uw oorspronkelijke probleem: gebruikt u een draadloze verbindingset? 

Reputatie 2

Dit...

... kan toch niet het werk zijn van een KPN medewerker? 

Het lijkt me niet. Ik weet ook niet precies meer hoe het er na installatie uit zag. Misschien is er mee gesjord? Misschien is dit de ISRA ingang van de andere  bewoner? Ik heb toegegeven er totaal geen verstand van. 

Reputatie 2

Om terug te komen op uw oorspronkelijke probleem: gebruikt u een draadloze verbindingset? 

Ik weet niet precies wat je bedoelt. Een draadloze router met wifi? Ja, maar er gaat wel een kabel vanuit de meterkast naar boven naar die router. De ISRA ingang denk ik dat het heet? 

Reputatie 7
Badge +24

Om terug te komen op uw oorspronkelijke probleem: gebruikt u een draadloze verbindingset? 

Ik weet niet precies wat je bedoelt. Een draadloze router met wifi? Ja, maar er gaat wel een kabel vanuit de meterkast naar boven naar die router. De ISRA ingang denk ik dat het heet? 

Dit is een draadloze verbindingset:

Word nogal eens gebruikt om tv ontvangers aan te sluiten. Deze communiceren met elkaar via het elektriciteitsnetwerk. Maar als uw buren dezelfde ook gebruiken, kunnen die van u misschien verbinding maken met die van uw buren. En dan word het een rommeltje 😄

Vooral omdat u met uw buren dezelfde meterkast heeft zou dit in theorie heel goed kunnen. Dat dit problemen oplevert. 

Reputatie 2

Om terug te komen op uw oorspronkelijke probleem: gebruikt u een draadloze verbindingset? 

Ik weet niet precies wat je bedoelt. Een draadloze router met wifi? Ja, maar er gaat wel een kabel vanuit de meterkast naar boven naar die router. De ISRA ingang denk ik dat het heet? 

Dit is een draadloze verbindingset:

Word nogal eens gebruikt om tv ontvangers aan te sluiten. Deze communiceren met elkaar via het elektriciteitsnetwerk. Maar als uw buren dezelfde ook gebruiken, kunnen die van u misschien verbinding maken met die van uw buren. En dan word het een rommeltje 😄

Vooral omdat u met uw buren dezelfde meterkast heeft zou dit in theorie heel goed kunnen. Dat dit problemen oplevert. 

Nee die heb ik niet.