Vraag

Waar kan ik de beste netwerkkabels vinden voor in mijn nieuwbouwwoning?

  • 24 February 2022
  • 20 reacties
  • 270 keer bekeken

Goedendag allemaal,

 

Ik had een vraag over een nog in te richten nieuwbouwwoning qua netwerkkabels in loze leidingen. Deze worden in de wand afgewerkt met een wandcontactdoos (RJ45). Op het verlaagde plafond komt vanaf de meterkast een loze leiding waar ik in het midden van het plafond een aantal  PoE access-points (Unifi) wil plaatsen. Hier komt dus geen wandcontactdoos maar alleen een netwerkkabel.

Ik heb de volgende wensen:

  • Cat6a (lijkt mij passender dan cat5e en niet te dik i.v.m. loze leiding)
  • Volledig koper (CU)
  • Stugge kabel
  • S/FTP
  • Rol 100 meter

Ik weet dat de switch op het verlaagde plafond aangesloten dient te worden met een stugge RJ45 stekker omdat de kabel ook stug is. Niet ideaal, maar beter dan een flexibele kabel denk ik.

 

Nu kan ik deze bovenstaande wensen kabel bij bv. allekabels.nl (waar KPN naar verwijst) niet vinden. Ook op andere websites kan ik deze eisen niet op een rol van 100 meter vinden. Kan iemand mij advies geven om toch voor een redelijk normale prijs (rond de 100 euro voor 100 meter rol) een goede kabel te vinden? Ik ben niet van plan om andere kabels in de loze leidingen te trekken (bv. COAX) dus misschien kan de S/FTP ook U/UTP worden.

 

Ik hoor graag jullie mening en advies!

Groet Patrick


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +24

 

Ik weet dat de switch op het verlaagde plafond aangesloten dient te worden met een stugge RJ45 stekker omdat de kabel ook stug is. Niet ideaal, maar beter dan een flexibele kabel denk ik.

Waarom denkt u dat? Als u er stekkertjes aan zet kunt u beter een soepele kabel gebruiken.

Reputatie 3
Badge +2

Wat is de reden waarom ne perse cat6a wilt hebben? Voor een normaal huishouden heb je dus meer dan genoeg aan een cat6 kabel. Mocht je toch cat6a willen, dan zijn deze ook te vinden op allekabels - artikel 1290053.

Wat betreft je stekker, je hebt deze ook in haakse vormen te koop mocht deze beter passen.

Reputatie 7
Badge +10
  • Volledig koper (CA)

Koper heeft de benaming  CU
CA lijkt dan weer teveel op CCA en dan heb je beslist de verkeerde kabel.

Overigens zo dun mogelijk is in tegenspraak met afscherming en minimum eisen in bijv. de dikte die kabels hebben tegenover hun classificering. (Zou zelf CAT6 met afscherming nemen).

Neem echt een goed “merk” als kabel en beknibbel niet op de prijs.
Enkele jaren terug heb ikzelf  dacht”  ik wel goede kabels gekocht met koper kerndraad.

De kunststof  ommanteling is echter zodanig slecht van kwaliteit, dat deze teveel “verhard” door veroudering en er overal over de lengte kleine barstjes ”craquelé" ontstaat  (zeker in de bochten). Kabel kan zo opengevouwen worden, zie je het binnenwerk (afscherming / kerndraden).
Is daarmee ook geen afdoende bescherming meer voor binnendringen van vocht, wat met de capillaire werking dan makkelijker ook weer op plaatsen komt waar je het niet wilt hebben..

Heb hier kabel van zeker 20 jaar terug die beter is, dan die van slechts enkele jaren oud.

Wat is de reden waarom ne perse cat6a wilt hebben? Voor een normaal huishouden heb je dus meer dan genoeg aan een cat6 kabel. Mocht je toch cat6a willen, dan zijn deze ook te vinden op allekabels - artikel 1290053.

Wat betreft je stekker, je hebt deze ook in haakse vormen te koop mocht deze beter passen.

De snelheid maakt me niet zoveel uit, 1000 mbit lijkt mij meer dan genoeg voor de komende 20 jaar. Doorvoersnelheid (250 om 500 mhz) is wel een groot verschil. Prijsverschil is minimaal, dus waarom dan niet een 6a doen? 1290053 heeft een flexibele kern en is dus niet/minder geschikt voor in leidingen/wcd.

 

Ik weet dat de switch op het verlaagde plafond aangesloten dient te worden met een stugge RJ45 stekker omdat de kabel ook stug is. Niet ideaal, maar beter dan een flexibele kabel denk ik.

Waarom denkt u dat? Als u er stekkertjes aan zet kunt u beter een soepele kabel gebruiken.

Omdat de access-point eenmalig wordt aangesloten en stug beter is voor in loze leidingen. Ook wordt de andere zijde aangesloten op een patchpaneel, waar je ook stug op aansluit. Vandaar toch de voorkeur voor stug. Zie: https://www.utp-kabel.nl/blog/verschil-soepele-en-stugge-kabel.html

Reputatie 7
Badge +11

De snelheid maakt me niet zoveel uit, 1000 mbit lijkt mij meer dan genoeg voor de komende 20 jaar. Doorvoersnelheid (250 om 500 mhz) is wel een groot verschil. Prijsverschil is minimaal, dus waarom dan niet een 6a doen? 1290053 heeft een flexibele kern en is dus niet/minder geschikt voor in leidingen/wcd.

Mwah, het grote verschil is dat CAT6 10Gbps ondersteunt tot om en nabij de 50 meter, CAT6A doet dit tot 100 meter. Het prijsverschil in kabel is minimaal maar CAT6A-aansluitmaterialen zijn wel een stuk duurder. In een ‘normale’ thuissituatie zal CAT6 nog wel even volstaan, zelfs CAT5E kan tot 5Gbit aan met de nieuwste standaarden dus zelfs die kunnen nog wel even mee. Ik verwacht dat eer we boven de 10Gbit/s in thuisnetwerken gaan zitten we al flink waar jaren verder zijn en mogelijk niet eens met met twister-pair kabels werken. Tijd zal het leren.

 

UTP-Kabel heeft trouwens precies wat je zoekt: https://www.utp-kabel.nl/cat6-kabels/danicom-cat6-op-rol/. Danicom is een uitstekend merk dat door veel professionals gebruikt wordt. Deze is in de CAT6-standaard wel U/UTP bij Danicom, als je voor de CAT6A gaat dan kan je wel S/FTP krijgen: https://www.utp-kabel.nl/cat6a-kabels/danicom-cat6a-op-rol/ maar deze is dan ook gelijk ruim twee keer duurder.

 Let erop dat je LSZH-bekabeling pakt, die kabel bevat geen halogeen en zal bij brand de hoeveelheid zwarte rook niet doen toenemen. Volgens mij is bij het trekken van kabels door leidingen LSZH ook verplicht.

  • Volledig koper (CA)

Koper heeft de benaming  CU
CA lijkt dan weer teveel op CCA en dan heb je beslist de verkeerde kabel.

Overigens zo dun mogelijk is in tegenspraak met afscherming en minimum eisen in bijv. de dikte die kabels hebben tegenover hun classificering. (Zou zelf CAT6 met afscherming nemen).

Scherp.. aangepast 👍

Reputatie 7
Badge +24

 

Ik weet dat de switch op het verlaagde plafond aangesloten dient te worden met een stugge RJ45 stekker omdat de kabel ook stug is. Niet ideaal, maar beter dan een flexibele kabel denk ik.

Waarom denkt u dat? Als u er stekkertjes aan zet kunt u beter een soepele kabel gebruiken.

Omdat de access-point eenmalig wordt aangesloten en stug beter is voor in loze leidingen.

Waarom?

Ook wordt de andere zijde aangesloten op een patchpaneel, waar je ook stug op aansluit.

Dan wel ja. Dat vermelde u niet in uw eerste bericht 

Reputatie 7
Badge +11

Omdat de access-point eenmalig wordt aangesloten en stug beter is voor in loze leidingen.

Waarom?

Veel montage-dozen gebruiken een vorm van LSA om de kabels te verbinden. Dat kan met soepele kabel maar werkt wel minder goed dan een stugge kabel.

 

Ik weet dat de switch op het verlaagde plafond aangesloten dient te worden met een stugge RJ45 stekker omdat de kabel ook stug is. Niet ideaal, maar beter dan een flexibele kabel denk ik.

Waarom denkt u dat? Als u er stekkertjes aan zet kunt u beter een soepele kabel gebruiken.

Omdat de access-point eenmalig wordt aangesloten en stug beter is voor in loze leidingen.

Waarom?

Ook wordt de andere zijde aangesloten op een patchpaneel, waar je ook stug op aansluit.

Dan wel ja. Dat vermelde u niet in uw eerste bericht 

Check, dank u wel. Inderdaad niet vermeld. Ik dacht te hebben onthouden dat met trekken de kans op schade bij flexibel vele malen groter is. Kan het uiteraard mis hebben hoor!

Reputatie 7
Badge +24

Omdat de access-point eenmalig wordt aangesloten en stug beter is voor in loze leidingen.

Waarom?

Veel montage-dozen gebruiken een vorm van LSA om de kabels te verbinden. Dat kan met soepele kabel maar werkt wel minder goed dan een stugge kabel.

Ja, dat weet ik. Maar daar is hier aan de kant van het access-point geen sprake van. In de meterkast komt een patchpaneel blijkt nu. Dan nog zou ik daar een keystone in gebruiken met aan beide kanten een utp poort.

Stekkertjes zetten aan stugge kabels is mijns inziens flut. Stekkertjes die zogezegt geschikt zijn voor stugge kabels zijn in mijn ogen een lapmiddel wat je bij voorkeur niet gebruikt.

Iemand een link naar een kabel die hij/zij in zijn nieuwbouwwoning zou doen? Ik ben er helaas nog niet helemaal uit. Bedankt voor alle reacties in ieder geval. Heel blij mee!

Ik lees in de bouwmap dat de loze leidingen ‘maar’ 16 mm betreffen. Ik denk dus dat 2x 6a kabel al niet gaat passen.. :open_mouth:

Reputatie 7
Badge +24

Ik lees in de bouwmap dat de loze leidingen ‘maar’ 16 mm betreffen. Ik denk dus dat 2x 6a kabel al niet gaat passen.. :open_mouth:

Er hoeft toch ook maar 1 kabel naar een accesspoint toe?

Reputatie 7

Omdat de access-point eenmalig wordt aangesloten en stug beter is voor in loze leidingen.

Waarom?

Veel montage-dozen gebruiken een vorm van LSA om de kabels te verbinden. Dat kan met soepele kabel maar werkt wel minder goed dan een stugge kabel.

Sterker nog, het is vaak een bron van storingen.

Persoonlijk zou ik het sterk afraden om, bij het trekken van kabels door electriciteitsbuisen, soepele kabels te gebruiken. Daarnaast zou ik ook altijd adviseren om aan beide zijden de kabel af te monteren in een wandcontactdoos danwel patchpaneel.

Ik lees in de bouwmap dat de loze leidingen ‘maar’ 16 mm betreffen. Ik denk dus dat 2x 6a kabel al niet gaat passen.. :open_mouth:

Er hoeft toch ook maar 1 kabel naar een accesspoint toe?

Ja dat klopt, maar aan de wand komen in verschillende ruimtes RJ45 stopcontacten (wanddozen). Een gaat bv. naar het accesspoint en de andere naar de computer. In de woonkamer en in de werkkamer plaats ik een mini switch.

Omdat de access-point eenmalig wordt aangesloten en stug beter is voor in loze leidingen.

Waarom?

Veel montage-dozen gebruiken een vorm van LSA om de kabels te verbinden. Dat kan met soepele kabel maar werkt wel minder goed dan een stugge kabel.

Sterker nog, het is vaak een bron van storingen.

Persoonlijk zou ik het sterk afraden om, bij het trekken van kabels door electriciteitsbuisen, soepele kabels te gebruiken. Daarnaast zou ik ook altijd adviseren om aan beide zijden de kabel af te monteren in een wandcontactdoos danwel patchpaneel.

Stugge kabel wordt het sowieso. Bedankt voor de tip. Er zijn 2 kabels die dus rechtstreeks naar het access points op het verlaagd plafond gaan. Hier gebruik ik ook een stugge kabel en dan monteer ik die af met een RJ45 (stugge) stekker. Niet ideaal, ik weet het, maar beter dan soepele kabel denk ik.

Reputatie 7
Badge +24

Ik lees in de bouwmap dat de loze leidingen ‘maar’ 16 mm betreffen. Ik denk dus dat 2x 6a kabel al niet gaat passen.. :open_mouth:

Er hoeft toch ook maar 1 kabel naar een accesspoint toe?

Ja dat klopt, maar aan de wand komen in verschillende ruimtes RJ45 stopcontacten (wanddozen). Een gaat bv. naar het accesspoint en de andere naar de computer. In de woonkamer en in de werkkamer plaats ik een mini switch.

Daar gebruikt u dan dus stopcontacten met 1 poort.

Reputatie 3
Badge +2

Die afgeschermde Danicom cat6a kabel is dramatisch om door buizen te trekken met een trekveer, tenzij je 19 mm buizen hebt ofzo en er geen rotzooi in zit. Mij is het niet gelukt. Ik zoek nog naar een ander doel voor langs de vloer ofzoiets.

In de meeste gevallen is iets als dit: https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-belden-cat-6-grijs-7965e.html?options=cart voldoende.

Dit is echter geen LSZH. 
Daar doe je dan een https://www.sandervunderink.nl/intellinet-keystone-cat-6-toolfree.html bij

(tenzij je er veel moet, dan koop je een LSA tool)

en als je bv gira stopcontacten hebt https://www.sandervunderink.nl/gira-draagring-voor-keystones-basis-2xmj.html

Die rutenbeck kastjes zijn vrij vervelend om af te monteren vind ik.

Tenzij je in een kasteel woont, of het direct langs stroomkabels loopt, neem dan die Cat6 of cat6a afgeschermde kabel

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Maar dit is dus voor 2 poorten. Als je geen 2 kabels door de buis krijgt, dan blijft er 1 poort ongebruikt. 

Reputatie 3
Badge +2

Ah ja, dan neem je een “Design compatibel” : https://www.amazon.nl/dp/B07W4RF4XF (Cat6a, niet voor Cat6 gebruiken, LSA tool nodig) met een UAE afdekplaat voor het betreffende merk.

https://www.amazon.nl/deleyCON-CAT6-Universele-Netwerkdoos-Ethernet-Netwerk/dp/B07W6WVKCB/

Deze is voor cat6

keystone dan niet nodig aan de kant van de muur.