Beantwoord

(Waarom) een FritzBox i.c.m. NAS?

  • 1 March 2021
  • 4 reacties
  • 298 keer bekeken

Geachte forumleden,

Ik heb momenteel een KPN glasvezel aansluiting (500MB) in combinatie met een Experia V10 modem. Ik sta op het punt een NAS te kopen (waarschijnlijk Synology DS920+). Ik ga de NAS gebruiken voor o.a.: media server, bewakingscamera’s, iot/smarthome, Docker containers, Web-server, evt. Mailserver, GIT etc.

De NAS (Synology DS920+) en bijbehoren de DSM software geeft de mogelijkheid om veel instellingen te verzorgen, zoals DNS, DHCP, Port forwarding etc. (zie bijvoorbeeld: https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/network_management )

Mijn vraag is nu, ik heb overwogen om een Fritzbox 7590 te kopen, de Experia V10 mist (naar ik heb begrepen) nogal wat functionaliteit. Maar gegeven de capaciteit en mogelijkheden van de NAS, maakt het dan nog uit wat er voor zit? Experia V10 of Experia V12 of Fritzbox? En waarom wel of waarom niet?

 

Bij voorbaat dank!

icon

Beste antwoord door Anonymous 2 March 2021, 09:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Ik zou eerst maar eens beperken tot de kern van een NAS, namelijk data opslag. Dat moet je in principe scheiden van routers/modems en netwerkcomponenten. Omdat een NAS tegenwoordig een PC is in feite, kan daar vanalles mee. Eb er valt altijd wel wat te verzinnen wat een FritzBox beter kan dan een ExperiaBox, maar ik krijg de indruk dat nog niet echt precies weet wat je met al die mogelijkheden van de software op een NAS wilt, anders dan de mogelijkheden hebben.

Bedankt.

Ik heb een DS215J NAS draaien sinds 2015. Ik doe daar al “vanalles” mee. Er hangen IP camera’s aan, een webserver draait, mediaserver etc. (Smarthome draait momenteel nog op een RaspBerry Pi). De voornaamste reden om de NAS te upgraden is dat de processor met 512MB RAM in de DS215J zich snel verslikt, zeker in bijv. de huidige video formaten (4K streaming) of als er meerdere processen tegelijk worden uitgevoerd. En nog een belangrijkere reden is dat de DS215J geen Docker containers ondersteunt. DS920+ doet dat wel. En heeft min. 4GB RAM en “een beetje betere” processor.

“Kern van een NAS is data opslag”, maar het is toch ook de “N” in NAS (NAS = Network Attached Storage) die zoveel toevoegt voor niet netwerk experts. Dat kan je toch niet meer scheiden van routers/modems en netwerkcomponenten lijkt me.

Tot zover over NAS :-)

Mijn vraag is toch nog steeds of het uitmaakt of er een Experia V10 of een andere router voor zit. Of is de router alleen nog maar doorgeefluik van het glasvezel signaal en maakt (bijvoorbeeld!) IPv4 of IPv6 niets uit. Dat zal vast wel een domme vraag zijn, maar ik zou het toch graag willen weten.

Mijn vraag is toch nog steeds of het uitmaakt of er een Experia V10 of een andere router voor zit. Of is de router alleen nog maar doorgeefluik van het glasvezel signaal en maakt (bijvoorbeeld!) IPv4 of IPv6 niets uit. Dat zal vast wel een domme vraag zijn, maar ik zou het toch graag willen weten.

Het is op zich geen domme vraag, maar er viel geen duidelijk antwoord op te geven op grond van de openingspost. Nu ook niet echt, maar je hebt in ieder geval een vervangingsdoel / upgrade voor ogen. Op grond van wat je nu zo hebt te kennen gegeven maakt een FritzBox of ExperiaBox niks uit. In ieder geval kan de V10 gewoon IPv6. Een (DSL)modem heb je ook niet nodig, afgezien van WiFi in de V10, vervult de V10 een aantal ‘router’ functies, die je in theorie ook wel op een ander apparaat zou kunnen draaien, ook wel op een ‘NAS’ apparaat. Het is maar net wat je wilt.

Bedankt!