Beantwoord

Waarom zou ik FRITZ!Box moeten aanschaffen als KPN scheiden van netwerken onmogelijk maakt?

  • 13 October 2021
  • 6 reacties
  • 412 keer bekeken

Denise schreef:

KPN staat voor duurzaamheid. Daarnaast willen we het onze klanten graag zo eenvoudig mogelijk maken. Vanuit eenvoud is het niet meer mogelijk om wifi netwerken te splitsen. Met bandsteering is splitsen namelijk in veel gevallen niet nodig (ook niet voor apparaten die alleen 2.4 GHz aan kunnen) en voor mesh is het zelfs belangrijk dat beide netwerken dezelfde naam hebben. Het is daarom gemakkelijker om de mogelijkheid niet meer te hebben. Voor een groot deel van onze klanten is dit ook helemaal niet nodig. Maar ik snap ook dat als dit voor problemen in jouw thuisnetwerk zorgt, het voor jou fijn was geweest als deze optie er nog wel was.

Je hebt nu eigenlijk twee mogelijkheden.

  1. Je kunt extra apparatuur op jouw KPN Box 12 aansluiten om het splitsen van netwerken alsnog mogelijk te maken. 
  2. Je kunt gebruik maken van onze vrije modem keuze. Je kunt de KPN Box 12 dan vervangen voor een modem die het splitsen van netwerken wel mogelijk maakt. Ja, je hebt dan alsnog te maken met bezwaar 1 en 2, maar je hebt dan geen twee apparaten die stroom verbruiken. Voor € 7,49 per maand kan je eventueel ook een FRITZ!Box van ons in bruikleen krijgen. Je krijgt hierbij dan automatisch Techdesk ondersteuning.

waarom zou ik extra moeten betalen voor een Fritz!box , terwijl ik bij mijn vorige provider Ziggo de bands gewoon kon scheiden (had verder geen noemenswaardige problemen met hun internet). Ik denk dat ik weer ga overstappen. Ik hoor genoeg mensen hierover klagen en ik had niet verwacht dat bij een nieuwe box de mogelijkheid hiertoe zou worden uitgeschakeld. Het is duidelijk dat dit wel moet kunnen, aangezien de optie zichtbaar is, maar vervolgens kun je de SSID voor de 5 GHZ niet ingeven. Dus misschien kan KPN ook denken aan de mensen die dit wel nodig hebben, want die moeten nu extra apparatuur gaan kopen of huren, en dit terwijl andere providers dit standaard wel gewoon hebben.

 

*Admin: eigen topic voor vraag gemaakt

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 14 October 2021, 17:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Sazm! Ik snap dat het voelt alsof je geen andere keuze hebt dan betalen voor het scheiden van de bands. De reden dat we deze keuze maken is dat in het verleden juist bleek dat het niet automatiseren van dit proces zorgde voor veel problemen met de wifi. De huidige opzet zorgt dat de gebruikers zelf niks hoeven te doen om optimaal werkende wifi te hebben. Nu zijn er zeldzame gevallen waarbij dit niet goed werkt. In die gevallen helpen we via de klantenservice of via het forum om toch tot een oplossing te komen. Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten. Mocht het dus zo zijn dat er iets niet helemaal lekker werkt laat het dan hier weten dan kunnen we zien hoe en of we het voor je op kunnen lossen. Mocht alles verder gewoon goed werken heb je alsnog in de toekomst weer de optie om de scheiding tussen de netwerken te maken! :relaxed:

Hi Bram, bedankt voor het antwoord.

Ik heb als enige probleem, dat ik de bands niet kan scheiden en daarom niet met maximale snelheid kan downloaden. Daarvoor moet ik de 2.4ghz uitschakelen om zeker te zijn dat ie de 5ghz pakt, maar dan heb je elders in het huis weer problemen, dus je wilt kunnen schakelen tussen het een en het ander wanneer dat nodig is.

 

Als hetgeen je hebt genoemd dus een oplossing zou bieden, dan zou dat mooi zijn

Reputatie 7

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt.

Waarom wordt er toch telkens gedaan alsof het samenvoegen van 2.4GHz en 5GHz wifi onder één SSID nodig zou zijn voor mesh. Dat is gewoon pertinent onjuist

Reputatie 7
Badge +17

@wjb Het is niet zo dat we willen beweren dat er geen andere optie is dan de beide netwerken precies dezelfde naam te geven. We maken dat soort keuzes op basis van wat onze klanten het grootste gebruiksgemak en de meest stabiele verbinding geeft. 

@wjb Het is niet zo dat we willen beweren dat er geen andere optie is dan de beide netwerken precies dezelfde naam te geven. We maken dat soort keuzes op basis van wat onze klanten het grootste gebruiksgemak en de meest stabiele verbinding geeft. 

Ja ja, en nu hebben er een heleboel problemen om WiFi verbinding te maken op de goede band, werkt dus niet goed en KPN laat die klanten geen andere keuze om zelf kosten te maken in de vorm van een eigen router om het weer voor elkaar te krijgen.

Ik zou zeggen, standaard op niet kunnen scheiden, gezien de meesten geeneens weten dat ze iets kunnen veranderen en een vinkje kunnen zetten voor degene die wel willen scheiden zodat dit ook kan.

Er leeft iemand onder een steen en zoekt iets wat voor iedereen zou werken, werkt niet maar toch volhouden, we hebben voor een hoop de problemen opgelost, bijvangst een hele hoop problemen.