Vraag

Wat is de beste opstelling voor Deco M5 achter de Box12?

  • 21 August 2023
  • 8 reacties
  • 269 keer bekeken

Goedemiddag,

Over een kleine twee weken word mijn glasvezel aansluiting gerealiseerd, en nu loop ik mijn voorbereiding een beetje vast. De setup die ik had uitgetekend was:

Glasvezel- >Box12 → M5 (in router modus) → Switch → patch paneel → (en dan via cat6a naar nog 3 deco's).

Nu zie ik verschillende adviezen aangezien bridge modus niet bestaat:

  • 1. Op de Box12 wifi uit en Deco M5 gewoon in router modus er achter hangen.
  • 2. Op de Box12 wifi uit, Deco M5 in router modus in DMZ zetten van Box12.
  • 3. Deco systeem als AP achter Box 12 hangen

In mijn hoofd zou optie 1 IP issues opleveren, optie 2 lijkt me gevaarlijk (of is de firewall van een deco voldoende?) en bij optie 3 mis je belangrijke deco functies?

Wat zou jullie advies zijn, en waarom? En vooral corrigeer me als ik hierboven ergens onzin heb verkocht :)

 

Met vriendelijke groet,

 

Niels


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 6
Badge +5

heb je ook tv bij het abonnement genomen? anders zou je de box12 in zijn geheel niet nodig hebben. gewoon de Deco M5 rechtstreeks op de glasvezel aansluiten in router mode.

als je ook tv erbij hebt dan gaat dat helaas niet. dan zou optie 3 de beste optie zijn, Deco M5 in acces point mode.

Reputatie 6
Badge +8

@HulsN Ik zou eerder voor optie 2 gaan. Dat is niet gevaarlijker dan bridge modus, daar wordt tenslotte ook alles ongefilterd doorgestuurd. Optie 3 kan ook wel, maar dan mis je functies die groot en deels wel worden opgevangen door de KPN Box.

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/

Alleen vind ik het persoonlijk dan zonde. Je koopt niet voor niks een eigen router voor een hoop geld, maak er dan ook goed volledig gebruik van zou ik zeggen.

Optie 1 lijkt mij onnodig en kan denk ik meer conflicten veroorzaken.

Reputatie 7
Badge +24

Optie 1 en 2 zijn natuurlijk gewoon hetzelfde. DMZ  kunt u instellen. Maar het doet voor wat normaal internet verkeer betreft niks.

DMZ word pas gebruikt als u poorten open wilt zetten. Voor als u bijvoorbeeld een webserver of beveiligingscamera vanaf internet beschikbaar wilt maken. Heeft u geen webserver of beveiligingscamera die u vanaf internet wilt bereiken? Dan is DMZ nutteloos voor u.

Reputatie 6
Badge +8

Optie 1 en 2 zijn natuurlijk gewoon hetzelfde. DMZ  kunt u instellen. Maar het doet voor wat normaal internet verkeer betreft niks.

DMZ word pas gebruikt als u poorten open wilt zetten. Voor als u bijvoorbeeld een webserver of beveiligingscamera vanaf internet beschikbaar wilt maken. Heeft u geen webserver of beveiligingscamera die u vanaf internet wilt bereiken? Dan is DMZ nutteloos voor u.

Optie 1 & 2 verschillen wel iets. Optie 1 moet je een poort in de KPN Box én Deco open zetten. Met optie 2 is de Deco echt zijn eigen baas.

Reputatie 7
Badge +24

Optie 1 & 2 verschillen wel iets. Optie 1 moet je een poort in de KPN Box én Deco open zetten. Met optie 2 is de Deco echt zijn eigen baas.

Juist. Dat is wat ik zo ongeveer beschrijf.

Maar als  er überhaupt helemaal geen sprake is van poorten die open gezet hoeven te worden, dan maakt het geen bal uit.

Reputatie 7
Badge +8

Wat doet die decobox in router mode met het ipv6 communicatie eigenlijk als optie 1 of 2 wordt gekozen?

Reputatie 7
Badge +24

Wat doet die decobox in router mode met het ipv6 communicatie eigenlijk als optie 1 of 2 wordt gekozen?

Met de nieuwste firmware zou dat moeten werken zeggen ze.

Bedankt voor alle input! Ik heb geen TV, en mn camera's zijn van het "veilige" eufy systeem.

Als ik dit zo lees ga ik eerst zonder de KPN box de boel aansluiten, en mocht dit toch issues opleveren kan ik altijd nog gaan DMZ'n.

Wat doet die decobox in router mode met het ipv6 communicatie eigenlijk als optie 1 of 2 wordt gekozen?

Wat doet die decobox in router mode met het ipv6 communicatie eigenlijk als optie 1 of 2 wordt gekozen?

Met de nieuwste firmware zou dat moeten werken zeggen ze.

Ik zag net dat op mijn deco systeem IPV6 nog wel staat uitgeschakeld, maar als ik dit zo lees (en er even naar heb gegoogeld) zou ik dit überhaupt moeten aanzetten 😅