Beantwoord

Wat is de MTU size van de Box 12?

  • 16 March 2021
  • 9 reacties
  • 3063 keer bekeken

Reputatie 3

Wie weet wat de MTU-size is van de Box 12.

Ik heb veel uitval van mijn cliënts welke
datastromen versturen/ontvangen.
In mijn oude router kon en moest ik dat instellen.

Volgens mij kun je dat nu niet instellen.

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 23 March 2021, 08:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Con1955 ,

Dat is 20 jaar terug dat je met trage ADSL lijnen wat snelheid winst kon behalen met optimale MTU verhoudingen. De IP MTU size zal wel 1500 zijn. MTU size kun je ook kleiner maken op de client. De KPN Box V12 is geen bottleneck voor die kleinere pakketten. Als je de MTU op de router kunt instellen (Kleiner) kan dat een bottleneck worden. Drop de router packets of fragmenteert ze (lagere performance), je heb dan wel of geen verbinding. Dus heb je een foutmelding. Er is waarschijnlijk wat anders aan de hand met die “client”.

Groet Bart

Reputatie 3

Ik weet niet wie dit antwoord leuk vind maar
de strekking van het antwoord is niet juist.

4 jaar terug met 4G op een Nighthawk had
ik daar problemen mee, de MTU van 1500
naar 1470 gezet en toen ging alles prima.

4G met een snelheid van 25 up en down.
Er gingen gewoon pakketjes verloren.
Daarna nooit geen problemen meer gehad.

Het vervelende is dat de Box 12 een mooie
Wifi sterkte heeft maar qua extra instellingen
is het tobben.

 

Edit;
Ik zag net dat Thomas dat leuk vond, weet
echter niet waarom.

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen @Con1955, ik had het antwoord van @Bart_2020 geliked en gemarkeerd als beste antwoord omdat dit volgens mij de lading wel dekt en je niet meer had gereageerd :smile: is dit niet het antwoord wat je zocht?
Je kunt er tegenwoordig ook voor kiezen je eigen router te gebruiken als je dat liever wilt. In de onderstaande topics vind je daar een hoop informatie over.

 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Con1955 ,

Als iets onjuist is moet je dat direct corrigeren. Niet 5 dagen wachten en dan pas zeggen het klopt niet. Uit de Topic start valt niet op te maken dat het WiFi gerelateerd is, nu kom je met 4G en Nighthawk. Nighthawk is en modelnaam van Netgear en daar zijn veel modellen van, dus nog onduidelijk.

Om het nog onduidelijker te maken het volgende:

Ping je een 1500 byte pakket naar Techrepublic.com zal die “gedrop” worden omdat het DF bit aan staat. Aha een foutmelding.  Zonder aanpassing is hun site gewoon te benaderen via de browser. (Windows 10 heeft de MTU size op 1500 bytes) zie Amerikaanse artikel: How to optimize the MTU setting on your router for better performance - TechRepublic

Strekking is “Specifying an MTU setting in my router/modem configuration is not going to be helpful. Consider your optimization choices carefully.”.

Kun je beter op de cliënt de MTU size aanpassen als je problemen hebt.

Voor betrouwbare en veilige netwerken gebruik je geen WiFi, bekabeld is dan het motto.

Groet Bart

Reputatie 3

Goedemorgen @Con1955, ik had het antwoord van @Bart_2020 geliked en gemarkeerd als beste antwoord omdat dit volgens mij de lading wel dekt en je niet meer had gereageerd :smile: is dit niet het antwoord wat je zocht?
Je kunt er tegenwoordig ook voor kiezen je eigen router te gebruiken als je dat liever wilt. In de onderstaande topics vind je daar een hoop informatie over.

 

 

Beste Thomas, "goeie” reactie en bedankt voor de nuttige linkjes.

Reputatie 3

Hallo @Con1955 ,

Deelcitaat;
Als iets onjuist is moet je dat direct corrigeren. Niet 5 dagen wachten en dan pas zeggen het klopt niet….
Einde deelcitaat.

Beste Bart_2020,

Wat jij schreef zal best juist zijn vandaar dat ik er verder niet op in ging.
De strekking "20 jaar en adsl” was niet relevant vandaar mijn reactie.
Los daarvan vroeg ik slechts de MTU waarde van de box 12.

Let wel, “no hard feelings” hoor.

Vriendelijke groet.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Con1955 ,

Het was de bedoeling om aan te geven dat je niet vaak vragen ziet over MTU, vandaar mijn opmerking dat is iets van het ADSL tijdperk. Als het bij jou overkomt dat je in de hoek gezet wordt van “ADSL”,  dan was dat niet de bedoeling. Sorry daarvoor.

Waarschijnlijk is de MTU-size 1500 bytes. Dat is niet aan te passen op de KPN boxen.

Vervolg stap: eigen router en dan is het (misschien) wel aan te passen en blijkt dat niet de oplossing te zijn ?

Misschien trek je buurman de magnetron open en weg verbinding.

Wat is het probleem ?

Groet Bart

Ik weet niet wie dit antwoord leuk vind maar
de strekking van het antwoord is niet juist.

4 jaar terug met 4G op een Nighthawk had
ik daar problemen mee, de MTU van 1500
naar 1470 gezet en toen ging alles prima.

4G met een snelheid van 25 up en down.
Er gingen gewoon pakketjes verloren.
Daarna nooit geen problemen meer gehad.

Het vervelende is dat de Box 12 een mooie
Wifi sterkte heeft maar qua extra instellingen
is het tobben.

Voor 4G modemrouters spelen andere aspecten dan voor DSL en glasvezel. 4G is/levert IP datapaketten en het 4G apparaat moet daarin zelf iets doen, maar ligt aan de soort van connectie, dat zit diep in de software besloten en is ook afhankelijk van provider en/of mobile netwerk.

Er zijn vast wel mensen die alle details weten van de V12, maar die hebben zich (nog) niet gemeld of worden ze geacht daar geen mededelingen over te doen.

Algemeen weet je niet precies wat er gebeurt al je de MTU b.v. groter dan 1500 zet. Veel locale apparatuur kan met jumboframes (9000) werken, maar het is de vraag wat de diverse apparaten daarmee doen. Mijn Huawei 4Gmodemrouter gaat erop ‘hangen’ heb ik in verleden wel ontdekt.

Het is mij in ieder geval niet duidelijk of de uitval van clients die je ervaart aan MTU grootte zou liggen. Kan legio andere oorzaken hebben, maar daarvoor is meer detail info nodig over je netwerk en clients enz.

 

Het topic is al even oud, maar ik ga toch even reageren. Zie namelijk een paar misvattingen. Mtu staat voor maximum transmission unit en is domweg de grootte van het datapakket wat er doorgestuurd en/of ontvangen kan worden. Dit is iets wat je op je netwerklaag instelt. Als je op de ontvangende kant een grote mtu instelt en op de verzendende kant niet, gebeurt er niks spannends. Als je op de verzendende kant een grotere mtu instelt dan op de ontvangende kant, dan is wat er gebeurt, afhankelijk van of je ipv4 of ipv6 (niet doen in je thuisnetwerk, totaal onnodig) gebruikt. Bij een ipv4 netwerk worden de te grote pakketten in kleinere opgedeeld (gefragmenteerd) en doorgestuurd. Dit KOST je snelheid. Ipv6 kent geen fragmentatie, dus daar worden pakketjes gedropt.

Bottomline: onder normale omstandigheden hebben mtu en packetloss op ipv4 weinig tot niets met elkaar te maken ( Er is een uitzondering maar dat is niet standaard)

Als je veel dataverkeer hebt kan de mtu verhogen wel iets schelen in snelheid, maar alléén als álle devices waar de pakketjes langskomen diezelfde grotere mtu hebben. Zo niet dan wordt de boel onderweg alsnog gefragmenteerd.

 

Mooie pagina met uitleg: https://www.cloudflare.com/learning/network-layer/what-is-mtu/