Beantwoord

Wat is het maximale vermogen van de USB-poort op de Experia-box V10?

  • 14 March 2021
  • 5 reacties
  • 584 keer bekeken

Ik heb sinds kort een simpele 2,4GHz-module van smartverlichting aangeschaft. Deze heeft simpelweg een voeding nodig van 5V en 500mA en aangezien ik deze module het liefst zo dicht mogelijk bij mijn modem wil houden t.a.v. een goed signaal, vroeg ik mij af hoeveel stroom de USB-poort op de V10 maximaal kan geven, zodat ik deze module simpelweg op de ongebruikte USB-poort kan plaatsen.

Ik weet dat deze enkel gebruikt worden voor 3G/4G-dongles, maar ik kan nergens vinden hoeveel ampère deze poort nou werkelijk kan geven, ook niet in een datasheet van de V10 (USB 2.0 levert al max. 500mA normaal en USB 3.0 900mA, maar is dat hier ook het geval?). Het zou fijn zijn als ik deze (vrij nutteloze) USB-poort dan handig kan inzetten als simpele voeding. Ik las ergens dat sommigen deze poort als voeding voor Raspberry Pi-inzetten zonder problemen, maar ook zonder echte onderbouwing.

Iemand een idee? Ik hoor het graag!

icon

Beste antwoord door Babylonia 14 March 2021, 22:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 6
Badge +9

@Mick_T 

Een van de opvallendste dingen aan de Experia Box v10 is dat het mogelijk is om een USB-dongel met SIM-kaart aan te sluiten op de USB-aansluiting. Die USB-aansluiting is overigens voor niets anders te gebruiken. Verder zijn de mogelijkheden vrij beperkt, maar de resultaten ronduit uitstekend.

 

Waarom gebruik je geen USB adapter om problemen te voorkomen ?

https://www.kabeldirect.nl/usb-lichtnet-adapter-5-volt-1-ampere-zwart-universeel.html?gclid=EAIaIQobChMIo6S2p8uw7wIVbfx3Ch2Bjw-JEAQYBSABEgILsfD_BwE

 

Hoi,

Bedankt voor je reactie!

Helaas is een adapter-oplossing voor mij wat lastiger, aangezien ik in m'n meterkast (waar m'n modem hangt) geen vrije WCD over heb (3 wcd aansluitingen: modem, glasvezel-module en NAS). Qua kabelmanagement en het feit dat de 2,4GHz-module zeer weinig vermogen vraagt en via USB-kabel wordt gevoed, is (indien mogelijk uiteraard) mijn voorgestelde oplossing voor mij het meest wenselijk.

Is nergens aangegeven op hoeveel max. ampère deze USB-poort van de V10 is beveiligd? Ik hoor het graag!

Reputatie 6
Badge +9

Is nergens aangegeven op hoeveel max. ampère deze USB-poort van de V10 is beveiligd? Ik hoor het graag!

Ik heb geen idee !!!

Je zou het kunnen proberen.

Maar er is niets mis met een stekkerblok als deze bijvoorbeeld.

https://www.bol.com/nl/p/exin-verdeelstekker-3-x-euro-wit/9200000015585041/

Je houdt dan zelfs nog 1 stopcontact over :smiley:

 

Reputatie 7
Badge +10

@Mick_T

Waarom probeer je het niet gewoon uit op de USB-aansluiting?

Het betreft een US 3.0 aansluiting.
Daar staat standaard een bepaalde power output op die bij een USB 3.0 aansluiting hoort.
(USB 3.0 is te herkennen aan een “blauw” gekleurd achterliggend stripje.  Zwart = USB 2.0).

Aangezien de power-adapter van een V10 op zichzelf zeer ruim bemeten is in de powerafgifte voor die V10, berekent op 12 Volt  -  2,5 Ampère.  Ga er dan maar vanuit dat de “rest” wat die V10 zelf niet nodig heeft, onder andere ter beschikking staat voor de afgifte van power op die USB-poort.

“The proof of the pudding is in the eating”.     Ofwel gewoon proberen. Dan merk je het vanzelf.

Reputatie 6
Badge +9

@Mick_T

Door het inschakelen van de ECO-functie schakel je de werking van de USB poort uit.

Houd daar dus rekening mee in het geval je dat zou willen doen :rolling_eyes: