Beantwoord

Wat kan een monteur voor mij betekenen bij incidentele wegvallende wifi?

  • 25 July 2021
  • 7 reacties
  • 63 keer bekeken

Al jaren hebben we in het complex wegvallende wifi en zelfs kabel (koper) doet het dan niet meer. Mijn vermoeden gaat uit naar te veel data voor de bandbreedte van de bekabeling aangezien dit probleem zich vooral voordoet rond tijden dat iedereen zijn streaming aan gooit.

 

Bekende verhaal natuurlijk, 'geen problemen zichtbaar met de modem’, ‘heeft u hem al aan en uit gezet’? Ik moet nu dus voor 60 piek een monteur laten langskomen en wat ik van verhalen hoor is dat ik als ik een kabel wil vervangen ik dat beter zelf kan doen.

 

Wat kan ik zelf doen aan dit probleem? Ik heb affiniteit met informatietechniek, geduld en tijd. Ben ik met de handen gebonden om 3x een monteur langs te laten komen met steeds een nieuw kabeltje of modem terwijl het hele gebouw hier last van heeft?

 

Bedankt.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

icon

Beste antwoord door DennisA78 25 July 2021, 15:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10

"Het hele gebouw"? Om wat voor gebouw gaat het? En draait dat hele gebouw op 1 modem aan 1 lijn (ader)? Welke snelheid komt er binnen en is er mogelijk om binnen te krijgen?

Ik woon in een appartementencomplex met 6huishoudens per portiek, 5 portieken aan deze kant van de straat en 5 tegenover ons. Van wat ik heb meegekregen hebben twee buren in hetzelfde portiek en een buur een portiek verder in ieder geval dezelfde problemen. De overkant is niet zo spraakzaam, daar weet ik niks vanaf.Ik zou niet met zekerheid kunnen zeggen dat ze daadwerkelijk last hebben van een kabelverbinding die verbreekt en daardoor de wifi uitvalt zoals ze bevestigden of dat ze simpelweg last hebben van storing in de draadloze verbinding.

Wat aders betreft zou ik dat niet zo kunnen opnoemen. We gebruiken het PTT contact met ethernet converter. Het gebouw komt uit 1940. Maximale snelheid is niks op aan te merken, op wifi paar meter van de modem 50Mbps, kabel ongeveer 70Mbps down en 30 up.

Reputatie 7
Badge +10

Klinkt als een shared line met een splitter voor pstn telefoon en internet. 

Ik neem aan dat ieder appartement z'n eigen abbonnent en modem heeft.

In appartementen zit je relatief dicht op elkaar, wat betekend dat alle wifi signalen ook door elkaar lopen. Je stoort elkaar en dat zou het streamings verhaal goed kunnen verklaren. 

Zaak is dan om je modem een zo vrij mogelijk wifi kanaal te geven. Dit kun je zelf doen als je inlogt en mbv van een wifi analyser de vrij kanaal opzoekt. Het modem zoekt ook zelf het beste kanaal als hij opnieuw word opgestart.

 

Daarnaast kan er natuurlijk ook iets mis zijn in de koper verbinding. Er is op afstand wel veel te meten maar niet alles. Een monteur heeft meet apparatuur bij zich om het koper fysiek door te meten. Mocht daar iets mis mee zijn vervallen die 60 euro natuurlijk.

Hij kan dan gelijk de KPN aansluiting upgraden en gelijk kijken of die splitter ertussenuit kan.

Wilde nog niet de vraag sluiten, maar desalniettemin bedankt voor de antwoorden.

 

Ik vraag me nu af of er een ingebouwde beveiliging zit in de XperiaBox v10A? Tijdens het testen van de verbinding met de KPN tools stond inderdaad ookdat bij het opnieuw opstarten de bandbreedte wordt gekalibreerd. Zou het een mogelijkheid zijn dat de modem zichzelf opnieuw opstart om een nieuwe bandbreedte te vinden en dat hierdoor ook bekabeld internet lijdt onder wifi-storing? Ik run namelijk een server en als dit in te stellen is neem ik die dataverlies over wifi zeker voor lief.

 

Fijn om te weten dat de kosten dan komen te vervallen, dat geeft al wat rust.

Reputatie 7
Badge +10

 

Je bedoelt een vrij/beter wifi kanaal? Dit kan een modem niet doen zonder wifi signaal te verliezen. Zou mooi zijn als dit kon en een modem continu zoekt en schakelt tussen de kanalen maar dit is technisch niet mogelijk. Het modem kiest tijdens het opnieuw opstarten het beste wifi kanaal van dat moment.

Ik bedoel dat ik me afvraag of de modem ook zichzelf kan rebooten om ervoor te zorgen dat hij een nieuw signaal kan vinden. Dat zou verklaren dat mijn kabel uitvalt tijdens een wifi-spitsuur

Reputatie 7
Badge +10

Ik bedoel dat ik me afvraag of de modem ook zichzelf kan rebooten om ervoor te zorgen dat hij een nieuw signaal kan vinden. Dat zou verklaren dat mijn kabel uitvalt tijdens een wifi-spitsuur

Oh.. nee dat doet hij niet uit zichzelf.