Vraag

Wegvallende internet verbinding BOX 12 i.c.m. siemens iq700 combi oven

  • 29 April 2022
  • 19 reacties
  • 233 keer bekeken

Badge

Bijna dagelijks valt onze internet verbinding af en toe voor 5-10 minuten compleet weg (ethernet en dus ook de accesspoints) terwijl wel alle modem lichtjes blijven branden. Het lokale netwerk blijft gewoon geheel doorwerken, enkel WAN gaat eruit.  Het modem staat in de meterkast en is geheel aangesloten met degelijke afgeschermde S/FTP bekabeling. Het interne netwerk werkt via Netgear GS116/GS108 Switches Het verplaatsen van het modem is niet mogelijk wegens geen uitwijk met dubbele ethernet kabels naar een andere ruimte.

We zochten al langer naar de mogelijke oorzaak om dat het probleem zich leek voor te doen op bepaalde tijden. Intussen hebben we de oorzaak gevonden. Wanneer onze nieuwe Siemens combi IQ 700 CM836GNB6 wordt net is gebruikt valt alles soms 5-10 min weg.  Ik vermoed dat het dus te maken heeft met een te gevoelige magnetische afscherming binnen het experiabox 12 modem.

Uitermate irritant bij thuiswerken met wegvallende VPN verbindingen, herstarten, boze MS Teams collega’s enz enz. De oven gebruiken tijdens werk is ineens not done geworden.

Het vervangen van de ingebouw oven is een te vergaande oplossing nu. Kan een ander type modem dit mogelijk oplossen ?

Ik overweeg nu om over te stappen naar een andere glasvezel provider als vergaande oplossing om met een ander modem te kunnen gaan testen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Struikheide, welkom hier. 

Wat apart, echt 100% zeker dat het de oven is? Want als je de oven een week niet gebruikt komt het niet voor en zodra de oven aangaat is het mis? 

Ik zie wel wat verbrekingen afgelopen tijd, maar lijkt allesmaal door het zelf opnieuw opstarten te komen. 

Even voor de zekerheid. Het glasvezelkastje is ook al eens stroomloos geweest voor minimaal 2 minuten? Daarna blijft het probleem ook als de oven aangaat?

Badge

Een 1:1 match is er niet altijd, de internet verbinding werkt soms ook gewoon door.  We zijn nu verder aan het elimineren wat exact te triggers zijn. Tot nu toe blijft de verbinding altijd gewoon normaal werken als de oven niet is/wordt gebruikt.

Het klopt dat de verbinding wegvalt door zelf opnieuw opstarten. Wanneer de wan verbinding was uitgevallen is de snelle manier om terug online te komen een herstart met de aan/uit knop (met pauze van 30 sec) van de schakeldoos in de meterkast waar modem, NT unit en de netgear etc switch onder hangen. Doen we dat niet dat duurt het doorgaans 5-10 minuten voor alles weer online komt. Door de automatische notificaties die bijv een homekit apple TV kastje of de deurbel stuurt bijoffline en vervolgens online komen weten we dit.

Ik wil nog een test gaan doen waarbij ik het modem (tijdelijk) verplaats met twee lange ethernet kabels naar een andere verdieping. Als het probleem zich dan niet meer voordoet (bij gelijke omstandigheden) moet op oplossing gezocht worden bij de afscherming van ofwel de NT, Netgear switch of patches. Zo tracht ik dichter bij een oplossing te komen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben benieuwd wat er uit de test komt met het modem op de andere verdieping. 

Jouw verbinding is stabiel, in ieder geval tot aan het modem. Komt er niets uit je test, dan kunnen wij samen verder gaan zoeken. 

Reputatie 7

@Bart_Z, Je ziet dus geen verbrekingen van de pppoe verbinding?

Ik ben benieuwd wat er uit de test komt met het modem op de andere verdieping. 

Jouw verbinding is stabiel, in ieder geval tot aan het modem. Komt er niets uit je test, dan kunnen wij samen verder gaan zoeken. 

Als de verbinding stabiel is

Lijkt mij het eerder een probleem in de box 12

@Struikheide is niet de eerste gebruiker die klachten heeft met de box v12

 

Reputatie 4
Badge +1

En hangt de oven ook aan het internet?

Badge

En hangt de oven ook aan het internet?

De oven was inderdaad via Wifi aan aan de Box v12 gekoppeld, om die oorzaak uit te sluiten is de oven wifi losgekoppeld geweest (met wifi ook geheel uit uitgeschakeld via het menu).

Echter daardoor verdween het probleem niet en daarom onwaarschijnlijk geworden.

Reputatie 4
Badge +1

Niet dat ik er verstand van heb maar de oven en het stopcontact in de meterkast toevallig op de zelfde groep.

Reputatie 7
Badge +10

Ik mis de aanduiding e achter de switch nummers, heb je ITV en zijn deze switches geschikt voor igmp, staat loopdetection aan?

Badge

Ik mis de aanduiding e achter de switch nummers, heb je ITV en zijn deze switches geschikt voor igmp, staat loopdetection aan?

Ik gebruik volgende switches (afgeleid van de door KPN goedkeurende specs destijds) GS105Ev2 V1.6.0.11, GS116Ev2 2.6.0.48 en GS108Ev3 V2.06.16EN  allemaal met laatste firmware gezet recent.

IGMP stond aan. ITV werkt overigens goed (los tijdens de genoemde uitval van diensten dan).

Loop detection heb ik nu wel aangezet op de GS116Ev2, GS108Ev3 ik zag dat het bij alle switches standaard nog uit stond.

De box v12 heb ik vanmiddag tijdelijk verhuisd vanuit de meterkast naar de tweede verdieping middels een UTP herpatch. Er is nu verbinding vanaf de NTU naar het router op die verdieping en weer terug middels 1 link naar de patch in de meterkast naar de hoofdswitch. Het netwerk vanaf de switch is dus ongewijzigd gebleven.

De combi oven zal de komende dagen voldoende aangezet worden om te checken of het probleem zich niet meer voordoet. Het ging overigens gisteren wel goed, ik kon de storing niet triggeren toe wat het extra lastig maakt… 

Badge

Niet dat ik er verstand van heb maar de oven en het stopcontact in de meterkast toevallig op de zelfde groep.

Zeker een relevante vraag. Had ik nagekeken. Beide zitten op eigen stroomgroepen aangesloten dus dat lijkt onwaarschijnlijker de oorzaak.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben wel heel benieuwd hoe het nu gaat de komende dagen. 

Badge

Helaas blijkt dat na het verhuizen van het Box 12 modem naar een andere verdieping dat het probleem blijft bestaat, al ‘lijkt’ het wel minder frequent. Op dit moment aannemelijk dus dat de oorzaak niet daar ligt.

 

Ik ga als volgende stap nog twee nieuwe zaken doen.

  1. Het Box 12 modem blijft momenteel op de hogere verdieping staan.
  2. De (grond) aarding t.a.v het S-FTP patch kastje was niet gemaakt, die ga ik nog aanleggen.
  3. Ik ga mijn Netgear GS116Ev2 switch in de meterkast (tijdelijk) vervangen/testen door mijn oude HP UTP Switch 1810-24g switch welke ik nog had van het vorige huis (heeft ook IGMP snooping dacht ik).

 

Hopelijk zit de oplossing daar ergens. De FTU unit zit natuurlijk vast in de meterkast, daar kan ik dus niets mee kwa testen.

@Struikheide

Kun je de vraag van @wjb nog beantwoorden

Zie ook dit topic vermoedelijk een probleem met de box 12

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik wil ook wel in jouw verbinding duiken om te kijken wat er uit komt. Ik moet dan wel een reset van jouw Experia Box doen. Dus mocht je dat willen hoor ik dat wel van je. 

Badge

Als ik inlog op het modem en keek bij LAN/WAN statistics zag ik geen errors/drops voorafgaand aan volgende test. Helaas kon ik in de logfiles niet verder dan twee dagen terugkijken naar tijdsmomenten waar ik wist dat het probleem speelde. Mogelijk waren er daarom geen errors via het dashboard en de logfile text te zien.

Ik heb daarom geprobeerd om het issue te triggeren door de combi magnetron aan zetten om 15:55 met tegelijkertijd een doorlopende ping sessie naar een internet server. Zodoende zag ik meteen wanneer de link naar google.com verbroken was.

Voor de duidelijkheid zijn nog geen aanpassingen uitgevoerd zoals in mijn laatste post gemeld, die doe ik nog. Zeker na het resultaat van de volgende trigger test.

 

15:56 ik start een ping test vanaf het interne netwerk vanaf het LAN ethernet netwerk dus.

15:57 start ik de magnetron, dagelijks gebruik

15:58 na +/- 60 sec ping request timeout

16:04 Log in via Wifi rechtstreeks op het Box 12 modem zelf, met tablet, en meteen speedtest check gedaan.. Die gaat wel goed !

16:05 De Ping test via Ethernet loopt nog steeds, nog steeds request timeout.

16:07 Ping reply packets via Ethernet komen weer binnen, diverse apparaten geven 

 

M.a.w. het probleem lijkt zich duidelijk te bevinden tussen de ethernet LAN poort op het modem, of de switch, patchpanel of een kabel daartussen…. 

Ik wil dus de Netgear switch tijdelijk tussenuithalen en vervangen door mijn HPE 1810-24g… en kijken of dat wat uitmaakt.

Interessante voortgang in ieder geval, de rol van het BOX 12 modem als oorzaak is veel onwaarschijnlijker geworden. Tenzij de LAN poort zelf, ik verzet de S-FTP kabel ook van Poort 1 > 2 om helemaal zeker te zijn.

 

In de logfiles zag ik geen connectie errors, enkel resolving fouten. En op de Ethernet interface pagina zag ik bij poort 1 ook geen errors.

 

Update 16:47:
Ik heb de S-FTP ethernet kabel van LAN 1 -> LAN 2 omgezet op de box 12. Vervolgens 4x de eerdere vergelijkbare magnetron test gedaan maar ik ben er niet uitgegooid met de ping test.
Onverwacht resultaat, ik ga de test nog een aantal keren de komende tijd herhalen (zonder de switch al te wisselen), mogelijk zijn en toch andere randfactoren anders geweest. 

Reputatie 7
Badge +20

Interessante analyse. Lijkt dus in eerste instantie aan de poort te liggen. Hopelijk blijft het nu goed. Hou ons op de hoogte van jouw bevindingen. 

Badge

Helaas was dat het dus niet.

Feit dat het probleem zich niet typisch voor deed leek te wijzen in die richting. Ik vond het zelf ook al erg onwaarschijnlijk gezien technisch gezien tussen poorten niet heel erg veel verschil kan zitten zitten.

Ik heb intussen wel de Netgear GS116Ev2 switch in de meterkast door mijn oude HPE type Switch 1810-24g v1 vervangen (en IPTV werkt ook nog). Vooralsnog gaat het gewoon goed zonder uitval. Vermoeden is dat de Netgear toch te gevoelig is, de HPE heeft aarding vanuit de stroomstekker, de Netgear niet. Het Modem V12 modem staat intussen ook weer in de meterkast op de oude plek.

Dit soort storingen zijn gewoon bizar, leuk als techneut maar tegelijkertijd mocht je er als gemiddelde consument tegenaanlopen eigenlijk ondoorgrondbaar pff. 

Reputatie 7
Badge +20

Dus ook niet de poort, maar ik begrijp nu wel dat alles stabiel werkt. Dat is mooi. Het leek dus de switch. Mocht er nog wat zijn, laat het dan weten.