Beantwoord

Wifi gaat steeds uit op KPN box 12

  • 5 October 2020
  • 20 reacties
  • 1203 keer bekeken

Ik heb mijn KPN box 12 nu bijna 2 weken en om de paar dagen (soms wel elke dag) gaat de wifi vanzelf uit. Vooral in de ochtend als ik wakker ben. Dan moet ik de wifi weer aanzetten door naar de meterkast te lopen, het knopje aan de zijkant van de box te drukken en dan gaat hij weer aan, om vervolgens de volgende dag weer uit te vallen. Dit herhaalt zich zeer frequent en het begint erg irritant te worden om telkens naar de meterkast te lopen om het aan te zetten. Het is alsof de wifi uit zichzelf wordt uitgezet zonder enige reden en zonder dat ik het wil. Hoe kan ik dit oplossen?

icon

Beste antwoord door Nick83 5 October 2020, 10:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u versterkers? 

Ja die heb ik

Heeft u versterkers? 

Ja die heb ik

Heeft u versterkers? 

Ik heb per abuis op beantwoord geklikt maar de vraag is dus nog niet beantwoord

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u versterkers? 

Ja die heb ik

SuperWiFi's of Experia WiFi's? Zo ja, dan word WiFi automatisch uitgeschakeld. WiFi word dan uitgezonden door de versterkers en de KPN Box werkt daar (nog) niet mee samen. Het uitzetten gebeurt om verstoring te voorkomen. 

Heeft u versterkers? 

Ja die heb ik

SuperWiFi's of Experia WiFi's? Zo ja, dan word WiFi automatisch uitgeschakeld. WiFi word dan uitgezonden door de versterkers en de KPN Box werkt daar (nog) niet mee samen. Het uitzetten gebeurt om verstoring te voorkomen. 

Ik heb experia wifi versterkers. Wanneer zal de KPN Box daarmee samen werken dan? 

Reputatie 7
Badge +24

Na een update. Maar niemand weet wanner die komt. Kan morgen zijn. Kan volgend jaar zijn.

Reputatie 4
Badge +3

 

 

Heeft u versterkers? 

Ja die heb ik

SuperWiFi's of Experia WiFi's? Zo ja, dan word WiFi automatisch uitgeschakeld. WiFi word dan uitgezonden door de versterkers en de KPN Box werkt daar (nog) niet mee samen. Het uitzetten gebeurt om verstoring te voorkomen. 

 

Gisteren m'n V10 vervangen door een Box 12. Ik gebruik 3 Experia wifi's, die de wifi van de V10 uitzetten. Ik wilde toch nog een extra wifi punt. Ik ging er van uit dat de wifi van de Box 12 wel aan blijft. Tot nu toe is dat gelukkig zo. Uitschakelen zou m'n omwisselen voor niks maken, want de V10 is verder een prima ding.

De Experia wifi's werken overigens goed samen met de Box 12, ik kan zonder haperen rondlopen met een  spelende tv app. Ook kiezen devices voor het meest logische wifipunt.  Geen redenen om de wifi van de Box 12 uit te schakelen. Dit alles dus op de ervaring van 1 dag.

Reputatie 7
Badge +24

Gisteren m'n V10 vervangen door een Box 12. Ik gebruik 3 Experia wifi's, die de wifi van de V10 uitzetten. Ik wilde toch nog een extra wifi punt. Ik ging er van uit dat de wifi van de Box 12 wel aan blijft. Tot nu toe is dat gelukkig zo. Uitschakelen zou m'n omwisselen voor niks maken, want de V10 is verder een prima ding.

Normaal gesproken krijg je hier geen andere router voor. Ik weet niet hoe u dit gespeeld heeft, maar u heeft hier wel behoorlijk geluk mee gehad.

Reputatie 7

De Experia wifi's werken overigens goed samen met de Box 12, ik kan zonder haperen rondlopen met een  spelende tv app. Ook kiezen devices voor het meest logische wifipunt.  Geen redenen om de wifi van de Box 12 uit te schakelen. Dit alles dus op de ervaring van 1 dag.

De Experia WiFi's vormen nog geen mesh netwerk samen met de V12 en dus is het schakelen tussen van en naar de V12 nog niet optimaal.

Reputatie 4
Badge +3

De Experia WiFi's vormen nog geen mesh netwerk samen met de V12 en dus is het schakelen tussen van en naar de V12 nog niet optimaal.

Daar zit nog wel een vraag voor mij. De Experia wifi's zijn bedraad met de Box 12 verbonden. Zijn het dan niet gewoon AP's die samenwerken via de 802.11k/v/r protocollen? Inclusief de wifi van de box 12 zelf? En dit zo regelen dat ik daar best tevreden over ben. Daarom alles het zelfde kanaal, SSID en wachtwoord, om de communicatie over de afstemming zo makkelijk mogelijk te maken. 

Bij Mesh denk ik veel meer aan de draadloze verbindingen tussen de AP's onderling op de achtergrond om zo een netwerk te maken door je hele huis. Maar dat hoeft (kan) bij mij niet, alles is bedraad verbonden.

Voor de Super wifi's zou het ontbreken van Mesh wel verschil maken: Als Mesh samenwerking mogelijk wordt hoeft de eerste Super wifi niet meer bedraad te worden aangesloten met het modem, dit kan dan ook draadloos als onderdeel van het Mesh netwerk.

 

De wifi van de Box 12 staat nog steeds aan.

 

 

 

Reputatie 7

Daar zit nog wel een vraag voor mij. De Experia wifi's zijn bedraad met de Box 12 verbonden. Zijn het dan niet gewoon AP's die samenwerken via de 802.11k/v/r protocollen?

802.11k/v/r is waar het bij mesh om draait maar helaas zien we heel veel "dialecten" van die protocollen en dat is de reden waarom apparaten van verschillende makelij elkaar toch niet "verstaan". Dat is dan ook de reden waarom het switchen naar het beste wifi toegangspunt in zo'n situatie niet optimaal zal werken. Het werkt wel maar het switchen zal pas plaatsvinden als het mobiele apparaat zelf constateert dat het tijd wordt om te switchen. Dat is veelal als de veldsterkte te laag wordt van het wifi toegangspunt waamee het apparaat verbonden is. Wel worden mobiele apparaten zelf ook steeds slimmer wat dat betreft waardoor ook zonder 802.11k/v/r switchen naar het beste wifi toegangspunt sneller gaat.

Zelf gebruik ik op de begane grond en 1e verdieping accesspoints die 802.11k/r ondersteunen maar op de 2e verdieping heb ik een oude vertrouwde witte vierkante KPN WiFi "versterker" staan. Mijn Huawei MediaPad M3 blijft op de 2e verdieping lang verbonden met het accesspoint op de 1e verdieping terwijl mijn OnePlus 5T zelfs zonder 802.11k/r binnen no-time switcht naar die KPN WiFi "versterker".

Ik heb sinds kort box 12 en ga komende dagen mijn oude router accesspoints vervangen door wifi experia's. Als ik bovenstaande berichten goed begrijp zijn er wat tegengestelde inzichten. 

Bij aansluiten van Experia Wifi op box 12, wordt wifi nu wel of niet automatisch uitgeschakeld? Tanoor, heb je de wifi op box 12 manual weer aangezet of is ie nooit uit gezet door de experia wifi?

Indien wifi op box 12 aan blijft staan, is het met oog op bovenstaande berichten, raadzaam om wifi toch uit te zetten op box 12?

Als laatste, ik meen in andere topic begrepen te hebben dat alle experia wifi's op hetzelfde kanaal zitten. Klopt dat? If so, hoe check ik gemakkelijk op welk experia wifi apparaat mijn smartphone (oid) hangt? In mijn huidige configuratie met oude routers heeft elk access point een eigen kanaal, dus checkte ik simpelweg de kanaalwissel.

Alvast dank voor de info! :)

Reputatie 4
Badge +3

Plam

Ik heb eerst de Box 12 geconfigureerd en daarna pas aangesloten op de Wan. Alle instellingen waren toen weer verwijderd. Ik denk dat de wifi uit stond, maar daar ben ik niet 100% zeker van. 

De wifi op de Box 12 staat nog steeds aan.

Alle experia wifi’s staan op het zelfde kanaal, in de thuis-app kan je zien met welke Experia wifi je devices verbonden zijn en op welke band.

Als je goed bereik heb met alleen de experia wifi’s, dan zou ik de wifi op de Box 12 uitzetten/uitlaten, om de problemen zoals Wjb beschrijft te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb 2 SuperWiFi’s en heb zelf de WiFi van de Box 12 uitgeschakeld zolang die nog niet meshing ondersteunt. Dit om te voorkomen dat de overdracht niet optimaal verloopt en devices blijven ‘plakken’ aan zwakkere signalen.

De KPN Thuis app is inderdaad handig om te zien waar devices mee verbonden zijn. Dezelfde informatie is trouwens te vinden als je inlogt in de web-interface.

 

 

Thanks voor de antwoorden. De KPN thuis app heeft best wat handige functies :).

Even terugkoppelen, en een paar extra vragen (bold):

Heb vandaag 2 wifi experiapunten aangesloten. De ssid (2.4 en 5 GHz) van box 12 werd automatisch disabled. Toen ik op box 12 de ssid even aan zette, ging mijn smartphone meteen over op box12, maar kwam er maar moeilijk vanaf, toen ik naar zolder liep.

De ssid bij box12 blijft bij mij dus uit. De ssid vd gastnetwerken bleef op box 12 wèl enabled, dus die heb ik zelf maar uitgezet om gedoe te voorkomen. 

Verder blijven de radio's op box 12 wel aan staan. Heeft dat nog enig nut, of kunnen die eigenlijk net zo goed ook uit?

Als laatste merk ik dat tablet en smartphone vaak op de 2.4GHz gaan en (lang) blijven zitten, terwijl op 5GHz grotere snelheden gehaald kunnen worden. Is daar iets aan te doen? Nb. Mogelijk heb ik oude apparaten die enkel 2.4GHz kunnen, dus ik wil 2.4GHz niet grwoon uit zetten.

Reputatie 7
Badge +24

2,4 GHz kan je niet eens uitzetten op de Experia WiFi's...

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Plam als de SSID van de Box 12 uitstaat, is de wifi alleen onzichtbaar. Maar als je die wifi helemaal niet wil gebruiken kan je beter ook de radio’s uitzetten. Dat is wat ik ook gedaan heb.

Ok @RBxx all radios off :)

@Nick83, ik had beter zelf eerst in de wifi experia webinterface kunnen kijken ja :).

Na wat googlen: Werken de experia wifi's zo dat ze kijken hoeveel verkeer een device heeft en op basis daarvan een frequentie toewijzen (i.e. 5GHz als er veel verkeer is, op voorwaarde dat signaal sterk genoeg is)? 

Reputatie 4
Badge +3

Al googelend over mesh, heb ik de volgende vraag:
Gaat de beloofde toekomstige mesh functionaliteit tussen de Experia wifi en de Box 12 via de EasyMesh standaard? 

Dat zou de kans op succes best wel vergroten, beide leveranciers hebben al producten met deze vrij recente standaard.

Handig om te weten, kan je dan ook rekening mee houden bij de aanschaf van andere apparatuur. Die is dan ook te integreren in je meshnetwerk.