Beantwoord

Wifi niet optimaal ondanks V10 en Wificubes versterkers

  • 27 June 2021
  • 22 reacties
  • 160 keer bekeken

Wij hebben de v10 en daarbij 3 superwifipunten (niet van kpn) met meshtechnologie. En nog is de WiFi slecht. Heb via inlog in de modem alle wifikanalen al gehad de afgelopen periode. Iemand tips? Zou een nieuwere modem helpen?

groet, Bertina

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 30 June 2021, 13:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Van wie zijn de SuperWiFi punten dan? Ander merk?

Ze zijn van wificubes.

Groet,  Bertina 

Reputatie 7
Badge +24

Het WiFi van de Experiabox zet je dan uit. Kanalen aanpassen op de Experiabox is dan dus ook niet meer van toepassing. De Experiabox doet dan helemaal niks meer met WiFi. Deze geeft internet door via een utp kabel naar de cubes. Instellen doe je op de cubes zelf, niet op de Experiabox. Hoe je dat moet doen, dat staat vast wel in de handleiding. 

Het vervangen van de Experiabox omdat het WiFi van de cubes misschien niet zo goed zou zijn, dat is ook volstrekt zinloos, want de Experiabox doet dan niks meer met WiFi.

Ik vermoed zomaar dat u nog nooit gebruik gemaakt heeft van het WiFi wat de cubes uitzenden.

Reputatie 7
Badge +11

Een nieuw modem gaat niets uithalen als het probleem echt met wifi te maken heeft, je gebruikt immers Wificubes voor de wifi en de wifi op het modem zou ik dan ook gewoon lekker uitzetten, scheelt weer een netwerk in de lucht die anders toch niet gebruikt wordt.

 

Wat voor problemen worden er ervaren? Is het internet langzamer dan verwacht? Is het bereik slecht? Nou ben ik even gaan kijken en in de productinfo zie ik dingen staan die ik niet geloof, zoals dat een setje van drie punten een dekking geven van 300 vierkante meter. Daar is namelijk niets van waar en hangt onder andere af van het type huis en hoe druk het is in de lucht op de frequentiegebieden waar wifi op opereert. Klinkt voor mij al als meer marketing dan een daadwerkelijk goed product.

 

Als de snelheid het probleem is dan zie ik al één punt wat ervoor kan zorgen dat de snelheid lager wordt, de aansluit-poortjes voor de kabel op de wificubes zijn slechts ‘Fast ethernet’, wat inhoudt dat er maximaal 100Mbps datatransmissie mogelijk is terwijl Gigabit (1000Mbps) de standaard is tegenwoordig. Als je een 200/200 abonnement hebt bijvoorbeeld ga je op de wifi op deze apparaten nooit hoger komen van de 96/98Mbps en dat is natuurlijk zonde.

 

@Bertina1 als je ons iets meer mee kan nemen in de situatie thuis en wat de problemen zijn die ervaren worden dan kunnen wij wat gerichter mee denken. Wifi is altijd tricky omdat de kans op storing wat groter is door invloeden van buitenaf maar we denken graag mee!

Reputatie 7
Badge +24

Wel knullig, 100 mbit LAN poorten. Je vraagt je dan bijna af waarom er WiFi 5 GHz op zit. Want dat komt zo niet tot zn recht.

Ik heb nu de wifi in de experiabox uitgezet. Misschien is dat al voldoende?

De kinderen (pubers) klagen vooral dat de wifi slecht is als ze filmpjes kijken. Wij zelf ervaren het als we buiten kpntv willen kijken op de tablet. Dan zitten we vlak aan het huis, ongeveer 10 m van de modem. We hebben ook wel wifi versterkers van kpn gehad maar heb het idee dat we met de cubes beter bereik hebben.

Reputatie 7
Badge +24

Welke snelheid haalt u bij een speedtest  op een bekabeld aangesloten pc of laptop? Bekabeld rechtstreeks op de Experiabox? 

We hebben alles in één standaard,  snelheid 100mbit/10mbit.

Okla sneltest op bekabelde laptop: 64,4 download, 36,16 upload

Reputatie 7
Badge +20

64Mbit/s is voor de meeste toepassingen een best aardige snelheid.
Als je wilt kijk ik graag even mee of daar nog wat winst in te behalen is.
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Het komt er dus op neer dat de wificubes geen goede aankoop was. Ik heb ze gekocht omdat de WiFi niet optimaal was (De kinderen (pubers) klagen vooral dat de wifi slecht is als ze filmpjes kijken. Wij zelf ervaren het als we buiten kpntv willen kijken op de tablet. Dan zitten we vlak aan het huis, ongeveer 10 m van de modem) 
Zijn de waardes van de sneltest kloppend met ons abonnement?

@Nick83  en @NHendriks wat zou jullie advies zijn?

Akvast bedankt.

@Thomas ik zal mijn profiel aanvullen.

@Thomas ingevuld

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je gegevens @Bertina1, ik zie dat je een glasvezelverbinding hebt dus bekabeld,direct op je experiabox zou je ook wel rond de 100Mbit/s moeten kunnen halen!
Draadloos gaat er natuurlijk altijd nog iets vanaf.

Wat ik je sowieso aan kan raden is om onze online wifimanager eens te doorlopen (met je wificubes uitgeschakeld).
Als je daarna érgens in huis onder de 20Mbit/s blijft zitten zal die ook gratis wifiversterkers of wifimonteur aanbieden!

Op de telefoon de wifimanager doorlopen op de WiFi van de experiabox. eerste meting 38 mbit, 2e meting 43 mbits

Wifiversterkers van kpn heb ik nog wel liggen, die heb ik nu vervangen door de wificubes. Nu hebben we buiten wel beter bereik. Zijn de superwifipunten beter? En wat zou een monteur kunnen doen, anders dan wat ik zelf al gedaan heb? 

Reputatie 7
Badge +20

Of de wificubes of superwifipunten beter zijn kan ik moeilijk beoordelen maar de wificubes vallen niet binnen de ondersteuning en ikzelf kan je daar helaas niet mee helpen.
Een wifimonteur kunnen we alleen gratis sturen via de wifimanager en alleen als die dat zelf aanbiedt. Met de snelheden die je noemt zal die daar niet op uit komen.
Voor wifi zijn dat prima snelheden!

@Thomas ik kon wel een monteur krijgen voor 50,- gaf de wifimanager aan. Dus ik was benieuwd wat een monteur dan zou kunnen doen, voordat ik daar in ga investeren. Vandaar mijn vraag daarover.

 

Reputatie 7
Badge +20

Ah zo, die monteur kan in principe niet meer dan jij. Met deze wifisnelheden is dat ook een beetje zonde.

Reputatie 7
Badge +20

@Bertina1 heb je nog een oplossing kunnen vinden om je wifi te verbeteren?

@Thomas Ik kijk het nog even aan, afgelopen zondag konden we zonder storing de Tour de France op de tablet kijken. Mocht de wifi weer slechter worden, kijk ik wel weer verder. Misschien dan kijken naar versterkers met meer dan 100mbit lan poorten. En evt een abonnement met hogere snelheid . 

Bedankt tot zo ver.

Reputatie 7
Badge +20

Graag gedaan hoor! Mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!