Vraag

Wifi valt weg ondanks experia wifi's. Wisselen niet van kanaal.

  • 11 July 2021
  • 14 reacties
  • 155 keer bekeken

Hoi! Sinds enkele weken heb ik problemen met de Experia Wifi. Deze heb ik meer dan een jaar geleden van KPN gekregen omdat de wifi-dekking in huis erg slecht was. Na installatie van de Experia Wifi heeft het lange tijd prima gewerkt maar nu dus niet meer. Het probleem is dat de wifi snelheid erg slecht is en soms geheel wegvalt. . Ik heb al van alles ondernomen (alles afgekoppeld, reset naar fabrieksinstellingen, opnieuw geïnstalleerd, de Experia wifiboxjes verwisseld  etc) maar ik krijg met de wifi  geen stabiele snelle verbinding. Gisteren ruim een half uur met iemand van KPN aan de lijn gehangen en die heeft de Experiabox op afstand gereset. Hierna de Experia wifi opnieuw aangesloten en hierna heeft het een paar uur weer prima gewerkt. Daarna dezelfde problemen. De app van KPN geeft soms zelfs aan dat hij de Experiabox niet kan vinden en dat ik die in moet schakelen. Maar hij staat gewoon aan. Betreft overigens nog een 'oude" V8. Wat ook opvalt is dat als ik via de App instellingen in het modem laat veranderen (bv ander kanaal) hij wel aangeeft dat de instellingen veranderd zijn en er een ander kanaal gekozen is, maar als ik e.e.a. dan met een wifi-analyzer nakijk blijkt dat er nog steeds gebruik gemaakt wordt van hetzelfde (overbelaste) kanaal.

Ben dus op zoek naar een oplossing die duurzaam resultaat geeft. :-)

Wie heeft er nog een goed idee wat ik nog niet geprobeerd heb?

 

Groetjes,

Bram


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Als het goed is staat WiFi van de Experiabox uit als u de Experia WiFi's aangesloten heeft. Klopt dat? De Experiabox speelt helemaal geen rol. Doe doet niets. Je kunt als het goed ook geen instellingen in de Experiabox met betrekking tot WiFi wijzigen ofzo.

Klopt. WiFi staat uit op de Experiabox. Desondanks geeft de app geregeld dat de Experiabox niet gevonden kan worden.

 

 

Zoals te zien staat hij wel in het lijstje met Internetpunten. Vaak staat er overigens "onbekend modem" waar nu Experiabox  V8 staat

Reputatie 7
Badge +24

Hoe heeft u de Experia WiFi's verbonden met de Experiabox? Met een kabel rechtstreeks naar de Experiabox? Geen extra kastjes ofzo er tussen? Geen draadloze verbindingset? 

De Experia wifi's zijn bekabeld verbonden.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Bram_Schouten, dat is wel merkwaardig inderdaad. Zitten allebei de wifiversterkers direct in de experiabox of zit de tweede via de eerste?
Zou je nog een andere kabel kunnen proberen tussen de wifversterker en experiabox? En in een andere poort op je experiabox?
Gebruik je naast de wifiversterkers ook nog andere netwerkapparatuur? Of bijvoorbeeld Sonos apparatuur?

Hoi. 

Ze hebben beiden zowel apart als doorgelust in de Experiabox gezeten. Gaf geen verschil.

Andere poort heb ik ook al geprobeerd. Ook geen verschil.

Alle andere apparatuur die al dan niet draadloos aan het systeem hangt: 

- Google home, Google nest, Ikea verbindingshub, en een netwerkprinter.

Heb alles al afgekoppeld gehad en alles vanaf het begin weer opgebouwd.

Ook dit gaf geen blijvend resultaat.

Het lijkt wel of de wifi "vast staat"  op kanaal 1. Dat is het slechtste kanaal hier in de omgeving en ook na een modem reset op afstand via de app van KPN komt hij steevast terug op kanaal 1. 

Gr. Bram.

 

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor de toelichting @Bram_Schouten, dat sluit een hoop uit.
Wat je beschrijft dat je wifiversterkers op kanaal 1 blijven staan zou hier goed de oorzaak kunnen zijn. Onze online wifimanager en de KPN Thuis app zouden dit eigenlijk wel op moeten kunnen lossen

Ik weet niet zeker of ik het op afstand aan kan passen maar kan even voor je kijken. Welk kanaal zou het beste werken bij jou thuis?
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Profiel aangevuld. :-)

De kanalen 13 en 14 zijn hier altijd de beste .

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik kan ze op afstand ook niet aanpassen zie ik, de enige plek waar je dit kunt doen is door in te loggen in de webinterface van de experia wifi's.
Het idee is dat ze automatisch altijd het juiste kanaal moeten pakken in principe moet het dus niet nodig zijn ze aan te passen.
Kanalen 13 en 14 werken overigens niet met alle apparaten dus houd daar rekening mee. 
 

Inloggen Experia Wifi

Standaard is de Experia Wifi te benaderen via 192.168.2.150. Je logt in met admin als gebruikersnaam. Het wachtwoord vind je onderop de Experia Wifi (web password).

Mogge!

Zojuist geprobeerd maar met dat IP kom ik niet in de Experia Wifi. :-(

Als ik in de kpn-app kijk zie ik dat beide Experia Wifi's andere IP's hebben. Hiermee kom ik wel op een inlogpagina maar de web-passwords werken niet. Ik kan mij niet herinneren dat ik ze ooit een ander wachtwoord heb gegeven..Daarnaast zijn ze de afgelopen tijd zo vaak gereset dat het originele wachtwoord wel weer zou moeten werken. 

 

Reputatie 7
Badge +20

De IP adressen kunnen inderdaad anders zijn, goed dat je ze via de app gevonden hebt :-)
De wachtwoorden achterop moeten in principe kloppen (let wel op hoofdletters), tenzij je ze ooit via de KPN Thuis app hebt aangepast, die halen ze namelijk weer op na een reset.

Reputatie 7
Badge +20

@Bram_Schouten is het nog gelukt alles werkend te krijgen?
Met de nieuwe Wifimanager kun je (sinds kort) je V8 ook omruilen voor een Box12, dit kan ook nog helpen.

Hi. Nog geen verandering helaas. Ik zal binnenkort de ruiling naar een nieuwer model Experiabox proberen. 🙂.

 

Gr 

Bram.

Â