Beantwoord

Wifi versterkers niet in kpn thuis app

  • 27 October 2020
  • 19 reacties
  • 1150 keer bekeken

Hetzelfde probleem als https://forum.kpn.com/internet-9/wifiversterkers-verdwenen-uit-de-kpn-thuis-app-511894. Ik heb KPN Thuis app opnieuw geïnstalleerd en de beschreven actie 'overal stroom af en één voor één aan' al geprobeerd. Als ik in de KPN thuis App de wifi versterkers toe probeer te voegen geeft bij aan dat ze geupdate worden (zie plaatjes hieronder), maar daarna zijn ze nog steeds niet zichtbaar. Er lijkt niets te gebeuren qua update (geen idee hoe ik dat kan checken). Verder lijken de versterkers op het moment wel gewoon te werken. 

 

Dit is relevant omdat we sinds onze vakantie (waar de stroom er af is geweest) wifi problemen lijken te hebben. Ik wil dan kunnen controleren of de versterkers het 'gewoon doen'. 

 

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 10 November 2020, 11:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @hansvf, welkom op het forum! Ervaar je dit probleem nog steeds?
Kun je toelichten hoe je Experia Wifi's aangesloten zitten op je experiabox? Is dit met rechtstreekse kabels of heb je er misschien nog iets als een switch tussen zitten?

Hoi Thomas, 

Ik ervaar dit probleem nog steeds. De wifi versterkers zitten direct op het modem aangesloten. Degene naast het modem met een korte kabel, bij de andere twee natuurlijk een stuk langere kabel. 

 

Alvast dank, 

Hans

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je toelichting Hans, dat sluit al wel een hoop uit. Zoals je t beschrijft lijkt er dan in de software niet helemaal goed te gaan met de update. De eerstvolgende stap zou dan zijn om ze allemaal volledig te resetten met het paperclipknopje achterop (ongeveer 10 seconden ingedrukt houden). Hierna zul je ze wel weer allemaal opnieuw in moeten stellen.

Op mijn Xperia wifi is het reset knopje geen speldenknop maar gewoon een grotere knop (zie foto). Dit resetten helpt helaas niet, na lang indrukken gaan de lampjes oranje branden. Na een tijdje maakt hij gewoon weer verbinding en werkt als wifi versterker zonder dat ik iets instel (duidelijk hogere snelheid wifi op zolder), maar het gedrag in de app is nog altijd hetzelfde: bij proberen toe te voegen gaat hij zogenaamd updaten maar gebeurd er dus niets. 

 

Badge +19

Zelf zie ik de toegevoegde waarde van de app niet. Werken de versterker wel of niet?

Ze werken wel maar lijken wisselvallig. Op sommige plekken in huis is de verbinding soms goed en soms niet goed. Na opnieuw opstarten van de versterker lijkt het dan steeds weer beter, maar vanwege het gekke gedrag in app / met de zogenaamde update heb ik  twijfels of alles naar behoren werkt. 

Badge +19

Ik denk dat je het beste helemaal opnieuw moet beginnen. Ontkoppel de versterkers van het modem. Modem harde reset geven. Dan de versterkers resetten en 1 voor1 aansluiten met een tussentijd van 10 minuten. De app heb ik in iedere geval nooit gebruikt. Thomas zegt inderdaad onterecht dat er een speldenknop is.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben net terug van vakantie :grimacing: het is inderdaad geen speldenknop maar een normale knop. Ik kan de stappen die Joep noemt aanraden.

Zojuist ook met modem reset geprobeerd, helaas nog steeds geen verandering. Na een hoop opnieuw instellen doet de app hetzelfde. Versterkers werker wel weer maar niet zichtbaar in app. Is er geen methode om op de versterker in te loggen zodat ik kan checken welke versie erop staat oid? De 'update' melding blijft vreemd.. 

Badge +19

Standaard is de Experia Wifi te benaderen via 192.168.2.150. Je logt in met admin als gebruikersnaam. Het wachtwoord vind je onderop de Experia Wifi (web password).

Dank - ik kan dan inderdaad de software versie checken (zie hieronder). Die komt nog uit 2017, voordat ik deze versterkers had. Is er een recentere versie beschikbaar? En zo ja, hoe kan ik die alsnog installeren? 

 

Producent:  Arcadyan
Model Naam:  ExperiaWIFI-C6C88A
Firmware Versie:  1.00.15
Firmware Data:  Fri Dec 1 15:25:16 CST 2017
Boot Code Versie:  5.0.0.1
Hardware Versie:  01
Badge +19

In principe halen ze dat zelf binnen zodra je ze aansluit. Ik weet niet wat de laatste versie is. Als je ze aansluit moet je echt wel een kwartier rustig laten staan. 

Als ik deze link zie https://forum.kpn.com/internet-9/experia-wifi-super-wifi-updates-484206 zijn er recent updates geweest met andere versienummers. Daar zitten een aantal verbeteringen in die me erg nuttig lijken. Op de een of andere manier komen die dus niet automatisch binnen. Ik kan ze echter ook niet handmatig updaten (op Firmware tab, bij 'zoeken naar update' geeft hij aan dat er niets gevonden is). Voor handmatige update moet je een firmware van kpn kunnen downloaden, maar dit kan ik nergens vinden. Hoe toch de update door te voeren? 

Badge +19

Ik denk dat het verstandig is om even op @Thomas te wachten. Ik zou niet weten wat je nog kan doen.

Reputatie 7
Badge +20

Ah dat is balen @hansvf, dat is inderdaad niet de laatste softwareversie. Ik vermoed dat er toch iets voor zorgt dat de versterkers de update niet binnen kunnen halen.
Een van de oorzaken kan zijn als je een ander modem dan de experiabox gebruikt maar dat is nu niet het geval begrijp ik. Kun je verder beschrijven hoe je je netwerk hebt ingericht? Gebruik je nog andere netwerkapparatuur?


Wat je ook nog kunt proberen is je experia wifi's even direct op de experiabox aansluiten en alle andere netwerk apparaten ontkoppeld/uitgeschakeld laten, dan de experiabox en versterkers te herstarten en een kwartiertje/half uurtje laten staan zodat niks de update in de weg kan zitten.

Hoi @Thomas , dank voor het meedenken. Netwerk is verder niet veel geks. Bedraad zit alleen de tv-receiver (kpn) en 3 experia wifi Boxen aangesloten. Op een van die zit ook een vaste computer 'doorgelust'. Daarnaast via wifi natuurlijk telefoons, laptops, tablets enzo. Ik heb zojuist geprobeerd alles op 1 versterker na er uit te halen (wifi verbinden worden natuurlijk nog wel gemaakt, geen idee hoe dat te voorkomen). Helaas: nog steeds geen update. Wat kan een volgende stap zijn?

 

Zie foto van de opstelling beneden. 

Glasvezel kast 'NT' 

Reputatie 7
Badge +20

Duidelijk! Nou hebben we eigenlijk alles wel zo'n beetje uitgesloten. 
Ik kijk graag even mee op afstand. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Een laatste oplossing die we nu zelf nog kunnen proberen is in te loggen op de Experia WiFi en daar dan de Experia WiFi opdracht te geven om te updaten.
Inloggen doe je door de Experia Wifi te benaderen via 192.168.2.150. Je logt in met admin als gebruikersnaam. Het wachtwoord vind je onderop de Experia Wifi (web password).
Vervolgens ga je in de linkerbalk naar “firmware upgrade” als je die hebt en lik je dan rechs op “Zoek automatisch naar upgrade”.
(disclaimer: dit is een screenshot uit onze test-omgeving en ziet er mogelijk anders uit dan de webinterface van jouw Experia WiFi)


Als dit niet werkt kun je ook onderstaande stappen volgen om de software handmatig te updaten.
 

Hoe kan ik zelf de software updaten voor de Experia Wifi

Sluit je de Experia Wifi aan op een internet aansluiting die niet van KPN is, dan wordt nieuwe software niet automatisch geïnstalleerd. Als je de onderstaande stappen uitvoert, dan wordt de software in de toekomst wel weer automatisch geïnstalleerd. Hieronder lees je wat je moet doen.

Let op: dit werkt alleen als je Experia Wifi op dit moment firmware 19v2 of lager heeft.

Voordat je begint download eerst deze software en kies ervoor om dit op te slaan op je computer. Pak het gedownloade .zip bestand uit en volg daarna onderstaande stappen.

Voor Windows gebruikers:

1.       Ga naar de Windows Verkenner
2.       Ga naar Netwerk
3.       Dubbelklik onder netwerkinfrastructuur op ExperiaWIFI-…… > de inlogpagina Experia Wifi wordt getoond
4.       Log in met: Gebruikersnaam = admin Wachtwoord = staat onderop bij web password
5.       Ga naar Systeem > firmware upgrade
6.       Klik op button: “bestand kiezen”
7.       Selecteer het bestand dat je gedownload hebt
8. Klik op button “begin handmatige upgrade”

Hoi @Thomas - dank, deze handmatige upgrade heeft geholpen: ze staan nu weer in de app en hebben de nieuwe software versie (Firmware versie:1.00.29v4). Of dit ook de gehoopte verbetering in bereik/wisselen tussen access points geeft ga ik de komende dagen testen.

 

Het enige ‘issue’ dat nog over is is dat ik nu niet meer opnieuw kan inloggen op de versterker - hij geeft aan dat het wachtwoord niet klopt (terwijl het voor de update wel gewoon goed werkte). Kan dit een bij-effect van de handmatige update zijn? Volgens mij hoef ik voorlopig ook niet in te loggen (en helemaal niet als de updates nu wel vanzelf gaan), dus geen al te groot probleem.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is een goede vraag, naar mijn weten maak je een nieuw eigengekozen wachtwoord aan bij het inloggen, maar je kunt hem altijd nog resetten, dan moet je wel weer kunnen inloggen :)  maar zolang het werkt is dat inderdaad natuurlijk niet zo nodig. 
Bedankt voor je terugkoppeling! Fijn dat het werkt! :D