Beantwoord

WiFi werkt niet meer als tweede superwifi punt wordt bekabeld

  • 11 November 2020
  • 4 reacties
  • 278 keer bekeken

Ik heb WiFi met een standaard KPN modem. Op de modem is 1 superwifi punt bekabeld aangesloten (en deze wordt door de Thuis app als primair aangeduid) en elders in het huis zijn er twee superwifi punten draadloos. Op deze manier werkt de WiFi. 

Maar 1 van de draadloze superwifi punten kleurt oranje omdat deze wat ver van de eerste af staat. Op het moment dat ik dat punt met een kabel aansluit op de modem gaat het fout. Het superwifi punt lampje kleurt dan groen, maar internet werkt niet meer. De Thuis app is te openen en geeft weer wat er is aangesloten, maar de snelheid testen kan niet. 
 

Wat is hier aan de hand en wat is de oplossing?

 

Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 18 November 2020, 09:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @BJ123! Het is inderdaad zo dat het de bedoeling is om 1 superwifi aan de internet kabel te laten zodat deze als “basis” kan dienen. Mocht de versterker die het verst weg is direct bekabeld zijn, lijkt het me handig om deze als enige via de kabel aangesloten te laten. Wat je dan kan doen is de superwifi die op dit moment bij het modem staat op die plek neerzetten en een andere mooie plek kiezen voor de superwifi die eerder te ver weg stond. Kan je laten weten of het hiermee beter is geworden?

Heel erg bedankt voor de reactie, Bram!

Ik begrijp wat je aangeeft, maar snap het niet helemaal. 
Uit het antwoord maak ik op dat het niet de bedoeling is om twee superwifi punten bekabeld aan te sluiten. Klopt dat? Is het dan inderdaad gebruikelijk dat de WiFi niet meer goed functioneert?

Als ik de versterker (dan basis) ver weg als enige bekabeld maak, dan zal deze daar een goed functionerend signaal geven.

Maar werken de twee andere versterkers dan nog wel goed? Die staan beide aan de andere kant ten opzichte van de modem. De andere twee versterkers moeten toch hun signaal krijgen van de basis versterker? En die staat dan veel te ver weg. Of kan het signaal voor de twee versterkers ook van de modem zelf komen? Naar mijn idee is de WiFi op de modem zelf uit gezet door de KPN monteur bij de installatie. 

Reputatie 7
Badge +17

Op dit moment wordt de wifi versterker bij het modem gezien als de hoofdversterker en de twee anderen als sub versterkers. Dat is wat botst bij het bekabeld aansluiten. Dit kan je herstellen door alle versterkers een reset te geven, opnieuw aan de kabel aan te sluiten en dan alleen de versterker die los moet te verplaatsen. De achterliggende gedachte van mijn advies was geen reset te hoeven doen maar met een simpele wisseltruc alles in 1 keer klaar te hebben. 

Het klopt dat de wifi op het modem wordt uitgezet door het aansluiten van de superwifi. Dit zou echter geen probleem moeten zijn als de versterker die eerst bekabeld bij de Experiabox stond daar nu draadloos bij staat. 

Reputatie 7
Badge +24

Als je een SuperWiFi eerst draadloos gebruikt hebt en later bekabeld wilt gaan gebruiken, dan kun je hem het best even resetten denk ik. Of probeer eens om eerst de utp kabel aan te sluiten pas daarna de stekker in het stopcontact te steken.