Beantwoord

Wijzigen subnet experiabox V10A

  • 5 May 2020
  • 3 reacties
  • 816 keer bekeken

Hoe kan ik het subnet van mijn experiabox V10A wijzigen van subnet 2 naar subnet 1, zodat ik mijn Dahua beveiligingscamera kan traceren en aansluiten.

 

En wat zijn de gevolgen van deze wijziging?

icon

Beste antwoord door wjb 5 May 2020, 18:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Ik heb zelf geen V10A dus die de eerste vraag moet ik je schuldig zijn, in de V10 is het overigens niet mogelijk om subnets aan te passen. 

 

Met betrekking tot de gevolgen, dat is volledig afhankelijk van hoe je het subnet masker instelt. Een netwerk subnetmasker is eigenlijk puur en alleen de splitsing tussen het “netwerk gedeelte” en het host gedeelte. 

 

Technische verhaal: 

Voorbeeld: 

IP adres van een PC:

192.168.5.1

Met het subnetmasker: 255.255.255.0

In dit geval is 192.168.5 het “netwerk” en is de 1 de client binnen het netwerk. 

Stel dat je het subnetmasker veranderd naar 255.255.0.0 dan is 192.168 het netwerk gedeelte, en de 5.1 is het hostgedeelte :) 

 

Minder technische verhaal:

Lang verhaal kort, door de indeling van netwerken en hosts te veranderen kan het voorkomen dat systemen in een ander netwerk komen, waardoor ze niet meer met elkaar kunnen praten. Normaal gesproken is dit geen probleem (zolang alles netjes geautomatiseerd is door KPN). Maar met het aanpassen van subnet maskers of systemen in een ander “netwerk” te zetten kan de communicatie tussen de apparaten verstoord worden wanneer dit niet goed ingesteld is (Zowel op de apparaten als op de netwerkinfrastructuur). Normaliter zou ik afraden om aan subnetten te gaan zitten tenzij je basiskennis hebt van networking. Natuurlijk kan je altijd een factory reset doen.

Overig kan je denk ik beter met VLAN's werken als je netwerken wilt gaan splitsen (is veiliger). 

Klinkt inderdaad niet eenvoudig. Ik heb een Dahua beveiligingscamera aangeschaft en kreeg het niet voor elkaar om deze te installeren. Na contact met de leverancier blijkt het volgende:

het ipadres van de camera is standaard 192.168.1.108  waarbij de "1" in het IPadres het subnetnummer is

KPN schijnt als een van de weinige subnetnummer 2 te gebruiken, hierdoor kan ik de camera dus niet traceren.

De oplossing van de leverancier is dus om dit nummer te wijzigen door in te loggen op de experiabox

 

 

 

 

 

Reputatie 7

KPN schijnt als een van de weinige subnetnummer 2 te gebruiken, hierdoor kan ik de camera dus niet traceren.

Daar is KPN absoluut niet de enige in.

Het is mijns inziens ook een architectonische tekortkoming van die camera om geleverd te worden met een vast IP adres. Tegenwoordig (al vele jaren) heeft elk netwerk een DHCP server en zou eigenlijk elk apparaat standaard zo ingesteld moeten dat deze zijn IP adres van de DHCP server krijgt en dus altijd in het goede subnet ligt.

 

Stel het IP adres van de LAN netwerkkaart in met een vast IP adres 192.168.1.1 en subnetmask 255.255.255.0.

Sluit de camera op die PC aan en ga in de browser naar 192.168.1.108.

Configureer de camera zodat deze zijn IP adres van de DHCP server krijgt en sluit hem aan op de jouw netwerk.

Zet de instellingen van de LAN netwerkkaart weer terug op zijn originele waarden.