Beantwoord

Wireguard VPN instellen op een Chromebook

  • 14 July 2023
  • 6 reacties
  • 200 keer bekeken

Badge

Goedendag,

Ik probeer al een tijdje een vpn verbinding in te stellen op een chromebook. Het gaat om de wirequard vpn. Deze is ook ingebouwd in de chromebook. Zowel het automatisch als het handmatig instellen lukt niet.Soms werkt het heel even maar daarna ben ik de connectie weer kwijt, Iemand een idee wat ik fout doe?  Ik heb een Fritzbox 7590 Gr Arie

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 19 July 2023, 10:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Arie1973, welkom op ons forum!
Vanuit KPN heb ik hier helaas niet veel aan bij te dragen maar de community misschien wel. Heb je ook al contact gehad met de klantenservice van je VPN?

Je schrijft dat je een Fritzbox hebt, heb je ook een XS4all abonnement? Dan zou je hun klantenservice hiervoor nog kunnen raadplegen

Bij vragen over XS4ALL helpt onze klantenservice je graag via 020 398 76 63. Dat kan op werkdagen tussen 08.00 en 20.00 uur en op zaterdagen tussen 10.00 en 17.00 uur. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Arie1973 ,

 

Ik gebruik Wireguard op meerdere apparaten en heb zelf ook een Fritzbox.

Wat is je probleem precies? Waar verbind je naartoe (en waar vandaan)? Ik neem aan dat je van ‘buiten’ probeert te verbinden met je thuisnetwerk.

Gebruik je de Wireguard die tegenwoordig in je Fritzbox zit, of heb je achter de Fritzbox nog een Wireguard server draaien?

Wat werkt er precies niet? Doet je internet het niet na verbinding met Wireguard? Of gooit Wireguard zelf de verbinding dicht? Hoe constateer je precies dat er geen connectie is?

Er zijn een boel variabelen die meespelen bij de inrichting van Wireguard, maar als het eenmaal werkt dan blijft het ook goed. Ben benieuwd naar je antwoorden.

Badge

Goedendag Arjan,

Bedankt voor je reactie, Ik heb zowel de wireguard vanuit de Fritzbox als de voor-geinstalleerde versie vanuit de chromebook geprobeerd. Oa door de app van Wirequard te installeren deze te downloaden en in de omgeving van eerst de fritzbox en later in de chromebook. 2x is het gelukt om een verbinding tot stand te brengen. Hetgeen toen ook zichtbaar was in de instellingen van de FB. echter na een aantel minuten werd ik er weer uitgegooid. Bij klanteservice van KPN vertelde men mij dat eea niet gaat werken op een chromebook. Dit vind ik wel apart aangezien de Wirequard bij deze chromebook is ingebouwd.

Reputatie 5
Badge +5

Als de verbinding even werkt, denk ik eraan dat misschien het modem de Wireguard UDP poort dichtgooit. Is de “keep alive” geactiveerd zodat bijv. iedere 30 seconden de beide kanten elkaar op de hoogte houden en het modem het teken krijgt de poort open te houden….

 

Reputatie 5
Badge +5

Ten overvloede: de Wireguard poort, standaard 51820 UDP (!), moet geopend zijn. Dit is te controleren door de LAN/Fritz Wireguard op te starten, en daarna de remote wireguard. Wireguard heeft geen client/server architectuur, als er verbinding nodig is wordt die opgezet. Keepalives houden de verbinding in stand en dan mag zelfs de app op afstand van IP adres veranderen.

Als Wireguard op de Fritzbox op poort 51820 luistert, moet voor het chromebook  op het LAN een UDP port forwarding van WAN:51821 naar Chromebook:51820 ingesteld worden plus twee aparte verbindingen in de app, anders zitten ze elkaar in de weg.  

Reputatie 7

2x is het gelukt om een verbinding tot stand te brengen.

Waarmee werd de verbinding tot stand gebracht?

Een Wireguard VPN server elders, de Wireguard VPN server op jouw FRITZ!Box, ...?