Vraag

Zichtbaarheid Netgear Switch in KPN Box 12

  • 6 December 2021
  • 20 reacties
  • 433 keer bekeken

Ik heb aan mijn KPN Box 12 een Netgear GS108Pev3 Switch gekoppeld. Aan deze switch zit ook een Netgear GS105Ev2. Inmiddels hebben deze netjes een ip adres van de KPN Box en functioneert alles prima. Ik zou ze graag een vast ip adres geven, maar zie ze niet in de apparatenlijst van mijn modem? Hoe krijg ik deze switches zichtbaar zodat ik de ip adressen vast kan zetten?


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 6

Volgens mij kun je geen vaste IP toewijzen aan een switch, alleen aan de apparaten die eraan zijn bekabeld.

Hallo @Pauwerful bij een 'managed' switch kun je wel degelijk een vast IP toewijzen.

 

Ok, eerst maar is stap één. Hoe krijg ik ze zichtbaar in de apparaten lijst van het modem? 

Reputatie 7

Ik neem aan dat je die switches hun IP adres via DHCP laat ophalen, klopt dat?

Reputatie 6

Denk niet dat @RAN18 een 'managed' switch heeft.
Maar waarom wil je dit doen? wat is het doel?

Reputatie 7

Denk niet dat @RAN18 een 'managed' switch heeft.

Die Netgears zijn inderdaad managed switches die je via een webinterface kunt beheren.

 

Beide zijn managed, krijgen ip via dhcp. Ik wil een vast ip zodat de link naar de beheer pagina altijd werkt. Had ik voorheen met mijn netgear router ook zo geregeld. Maar nogmaals waarom zie ik ze niet in de apparaten lijst?

Reputatie 7

Als ze beide via DHCP een IP adres krijgen dan zou je ze op de V12 terug moeten zien in de DHCP cliënt list.

 

Installeer eens de app Fing op een Android telefoon of tablet.

Zie je dan die switches wel?

Met ging kan ik ze zien. 

Ik bedoel met de Fing app kan ik ze zien. 

Reputatie 7

Dan ben ik bang dat dit de zoveelste tekortkoming is van de V12 want apparaten die hun IP adres via DHCP krijgen moeten toch echt zichtbaar zijn in de DHCP cliënt list.

Alternatief is de switches een vast IP adres op de switch zelf te geven maar dan uiteraard wel buiten de DHCP range.

Had ik ook al bedacht. Hoe kan ik de dhcp reeks in het modem vinden? 

Reputatie 7

My Modem - LAN IPv4

 

Thanks, ga ik is uitproberen. 

Zie trouwens dat jouw range tot 253 gaat, bij mij tot 200. Heb je dat zelf aangepast? 

Reputatie 7

Zie trouwens dat jouw range tot 253 gaat, bij mij tot 200. Heb je dat zelf aangepast? 

Klopt, dat heb ik zelf aangepast. Mijn stelling is namelijk dat je in principe alle apparatuur o.b.v. DHCP zou moeten aansluiten tenzij het echt niet anders kan.

Vandaar een zo groot mogelijke DHCP range.

Als jij nu jouw switches IP adres 252 en 253 zou geven dan zou je de DHCP range dus kunnen laten eindigen op 251. 

Badge +12

Zie trouwens dat jouw range tot 253 gaat, bij mij tot 200. Heb je dat zelf aangepast? 

Klopt, dat heb ik zelf aangepast. Mijn stelling is namelijk dat je in principe alle apparatuur o.b.v. DHCP zou moeten aansluiten tenzij het echt niet anders kan.

Vandaar een zo groot mogelijke DHCP range.

Als jij nu jouw switches IP adres 252 en 253 zou geven dan zou je de DHCP range dus kunnen laten eindigen op 251. 

Waarom eigenlijk daarbuiten? Als ze een vast IP adres hebben kunnen die adressen toch niet meer uitgegeven worden door de DHCP-server? Wat is het voordeel van buiten de range?

Reputatie 7

Waarom eigenlijk daarbuiten? Als ze een vast IP adres hebben kunnen die adressen toch niet meer uitgegeven worden door de DHCP-server? Wat is het voordeel van buiten de range?

De DHCP server heeft geen weet van IP adressen die vast op apparaten zijn ingesteld en dus zal de DHCP die IP adressen gewoon uitgeven als je ze binnen de DHCP range laat liggen. Vaste IP adressen die op apparaten zelf worden ingesteld moet je daarom altijd buiten de DHCP range houden.

Badge +12

Waarom eigenlijk daarbuiten? Als ze een vast IP adres hebben kunnen die adressen toch niet meer uitgegeven worden door de DHCP-server? Wat is het voordeel van buiten de range?

De DHCP server heeft geen weet van IP adressen die vast op apparaten zijn ingesteld en dus zal de DHCP die IP adressen gewoon uitgeven als je ze binnen de DHCP range laat liggen. Vaste IP adressen die op apparaten zelf worden ingesteld moet je daarom altijd buiten de DHCP range houden.

Duidelijk. Je bedoelt dus bekeken vanuit het device (bijv. een switch). In de router (mijn geval Fritz!Box) kun je de ip-adressen ook reserveren (is dat vastzetten?) zodat bepaalde devices altijd hetzelfde ip-adres krijgen. Die adressen moeten dan toch wel binnen de range vallen?

Reputatie 7

In de router (mijn geval Fritz!Box) kun je de ip-adressen ook reserveren (is dat vastzetten?) zodat bepaalde devices altijd hetzelfde ip-adres krijgen. Die adressen moeten dan toch wel binnen de range vallen?

Zeer zeker moeten die binnen de DHCP range vallen immers dat is een IP adres dat door de DHCP server uitgegeven is en niet een IP adres dat op het apparaat zelf vast ingesteld is.