Beantwoord

Zwart beeld behalve NPO op de HMB2260 met een Mikrotik switch

  • 1 July 2023
  • 9 reacties
  • 78 keer bekeken

Hi,

ook ik heb te lijden van het zwart beeld probleem.

Ik gebruik een eigen router en switch in mijn netwerk (mikrotik). Alles heeft met de huidige instellingen correct gewerkt.  Ik ben alle stappen doorgeweest die op dit forum worden gesuggereerd; resets van devices, vervangen van kabels, upgraden van HMB software. Het helpt allemaal niets.

Op de mikrotik devices heb ik igmp-proxy debug logging ingeschakeld en ik kijk live mee op de bandbreedte die door de verschillende interfaces loopt. Ik zie keueig netjes leave en join messages bij het wisselen van kanaal. Ook als ik een van de commerciele zenders aankies is er een leave en join. En na de join is een 7.5Mb gebruik te zien dat vanaf de glas aansluiting netjes te volgen is tot het interface waar de hmb aan hangt. De datastream komt dus wel degelijk binnen.

Volgende verklaring zou dan zijn dat de hdmi kabel geen encrypted data wil doorgeven, maar ook dat is niet het geval, netflix laat zich keurig bekijken via de hmb.

Mijn vermoeden is een probleem in de uitwisseling van keys om de multicast stream te decrypten. Heeft iemand hier ervaring mee of een idee hoe ik dit issue verder kan debuggen?

icon

Beste antwoord door de2zotjes 4 July 2023, 18:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hoi @de2zotjes ,

Zou je de HMB2260 via SCART kunnen aansluiten op de TV?Werkt het dan wel goed, op de slechtere beeldkwaliteit na?

 

Heb je geen SCART-kabel in huis? Dan kun je hier gratis een SCART-kabel bestellen met deze kortingscode: scart-ITV-KPN.

Een scart kabel? Die zijn jaren geleden al de deur uitgegaan, ik bewaar graag dingen, maar scart lag al jaren ongebruikt in de hoek.

Ik heb ook wel getest met verschillende hdmi kabels, op verschillende ingangen in de tv en met allebei de ontvangers. Elke combinatie levert dezelfde uitkomst. De stream is er wel, maar het beeld blijft zwart, netflix doet het dan altijd enthousiast.

Begrijpelijk!

 

Heb je nog een TV met scart aansluiting ter beschikking?Zo ja, dan zou ik gewoon gratis een scart kabel aanvragen:

Heb je geen SCART-kabel in huis? Dan kun je hier gratis een SCART-kabel bestellen met deze kortingscode: scart-ITV-KPN.

 

 

Een andere test is om de Experia box weer aan te sluiten.Heb je die nog liggen?Moet minstens een V8 zijn.Werkt het daarmee wel?

De scart kabel is besteld..

Een experia box heb ik nooit gehad. Ik ben via xs4all gekomen. De laatste rtr/modem van die kant is een fritzbox 7490. Die ligt stof te verzamelen, maar ik verwacht niet dat die het het anders gaat doen, denk niet eens dat ie nog als ondersteund wordt gezien.

Maar welke data zou door die devices wel kunnen worden geleverd die mijn mikrotik niet doorgeeft? Zijn er routes die niet gepubliceerd zijn? Is er een protocol dat niet gefilterd mag worden. Wat zou het zijn in een experiabox wat mijn mikrotik niet doet?

In principe zou het met een Mikrotik wel moeten werken volgens mij.Maar het kan natuurlijk zo zijn dat een instelling niet goed staat.

 

De Fritzbox 7490 zou nog gewoon moeten werken, zou je deze ter test kunnen aansluiten?

Reputatie 7
Badge +13

@de2zotjes Dit is inderdaad een vrij uitzonderlijke situaties en de gehanteerde opstelling kan ik hier ook niet direct reproduceren. Ik ben wel even nieuwsgierig, heb je dit nog verder kunnen testen? Ik zou graag vernemen wat je bevindingen dan zijn. 

Ik wacht nu op de scart kabel. Maar de volgende stap wordt waarschijnlijk een span port op de switch om uit te vogelen op welke request vanuit de hmb geen antwoord komt. Zit de key exchange voor de streams op een apart subnet oid? Een routing entry die niet via de dhcp server op vlan4 gepubliceerd wordt?

 

Update: Zonder ingrijpen of aanpassing van configuraties werkt het allemaal weer. 

Wie het snapt mag het zeggen.

Reputatie 7
Badge +13

@de2zotjes Sorry ik was even het topic uit het oog verloren. Fijn dat het dan toch is opgelost en dat je dit nog even met ons deelt.