Beantwoord

Meer dataverbruik sinds iOS 17

  • 5 October 2023
  • 25 reacties
  • 298 keer bekeken

Reputatie 2

Sinds ik iOS 17 op mijn iPhone heb staan (met 3 updates sinds vanavond slurpt mijn toestel data. Zo erg dat van de week ‘s nachts in 5 uur tijd mijn dag-limiet (10 GB) op was terwijl ik gewoon lag te slapen. Ik heb NIETS veranderd aan de instellingen, geen andere (nieuwe) apps er op gezet en ik gebruik mijn iPhone ‘s nachts niet. In al die jaren is het me zelfs overdag niet gelukt die 10 GB op te maken en nu gaan ze er doorheen terwijl alle apps zijn afgesloten, bijna geen app op de achtergrond draait en er geen activiteit op mijn iPhone is. 

Wat is hier aan de hand??

icon

Beste antwoord door Noordzee 5 October 2023, 22:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Rossalynn ,

Die updates kosten ook veel MB's.

Verder kun je in het menu Mobiel Netwerk je sowieso per app zien wat er verbruikt is.  

 

Maar….

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is. Zet dat dan uit. 
 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Reputatie 2

Hallo @Noordzee , bedankt voor je reactie.

Updates doe ik alleen op Wifi en de Wifi-assist staat uit bij mij. 

Het systeem gebruik het meeste. In een uur tijd heeft dat al 3 GB verbruikt. Ik heb al een harde reset gedaan. Maar niets helpt nog tot nu toe.

Reputatie 7
Badge +28

Als je in het menu Mobiel Netwerk klikt op "Mobiele Data "en dan "Systeem", dan kun je zien aan welke onderdelen die 3 GB opgegaan zijn.

Kijk ook eens in het menu Mobiel Netwerk bij "Opties mobiele data". Staat de Databesparingsmodus aan? 

  

En in het menu "App Store": Staan daar de Appdownloads en App-updates uitgevinkt?   En uiteraard bij Mobiele Data de Automatische downloads uit?  

Reputatie 2

@Noordzee 

Databesparingsmodus staat aan inderdaad.

Ik heb vanavond de teller van het data-verbruik gereset zodat ik het wat beter in de gaten kan houden. Dus dat van die 3GB is verdwenen.

Het systeem heeft iCloud bovenaan staan, dat vraagt de meeste data. Daaronder Apple ID-voorzieningen, dan pushmeldingen (klinkt logisch) en DNS-voorzieningen. 

Maar het blijft een raadsel hoe dit opeens kan. Ik FaceTime ook veel (normaal gesproken op data) en ik ben nog nooit door mijn daglimiet heen geweest. Nu zit ik vooral op wifi, maar als ik de deur uitga heb ik daar niets aan. Ik heb mijn abonnement met onbeperkt data niet voor niets gekozen. Ik heb niets aan mijn iPhone en ook niets aan mijn gedrag veranderd. Alleen iOS 17 (inmiddels iOS 17.0.3) er op gezet. Ik heb een iPhone 13 Pro. Weet niet of dat nog uitmaakt.  

Reputatie 7
Badge +28

@Noordzee



Het systeem heeft iCloud bovenaan staan, dat vraagt de meeste data. Daaronder Apple ID-voorzieningen, dan pushmeldingen (klinkt logisch) en DNS-voorzieningen. 

 

@Rossalynn

Zet dan in Instelingen bij jouw naam , iCloud en dan vervolgens de ICloud-reservekopie uit.  

 

 

Reputatie 2

@Noordzee Ik zag nu dat de reservekopie ook via mobiel netwerk gemaakt wordt. Dat was voorheen altijd alleen via wifi. Wellicht is dat het probleem! Ik heb het nu weer alleen op wifi staan. Ik hoop dat dit de oplossing is.

Ik kijk het een dagje aan en zal dan nog even melden hoe het nu is. 

Hartelijk bedankt voor alle tips!

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan en ik hoop dat nu na het uitzetten van de ICloud-reservekopie het probleem opgelost is. 

Reputatie 2

@Noordzee Het probleem is overduidelijk opgelost! Hoe simpel kan het zijn. Ik ben heel erg opgelucht. Nogmaals dank je wel! Eens kijken of ik dit topic kan sluiten.

Reputatie 2

@Noordzee 

Was overdag mijn datagebruik normaal, zonder wifi mijn iPhone gebruikt, een aantal keren FaceTime gebeld… en nu vannacht is er weer 80% van de 10 GB verdwenen. er is bijna 14 GB door de app Muziek verbruikt 🤷🏼‍♀️ Deze was gewoon afgesloten. Nu weet ik het niet meer.

Reputatie 7
Badge +28

Vervelend @Rossalynn ,

Maar als de Wifi-assistentie uitstaat, kan dat niet gebeuren. 
 

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is. Zet dat dan uit. 
 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

 

Reputatie 2

@Noordzee 

wifi assistent staat uit. 

Telefoon stond gewoon op mobiel netwerk zoals ik altijd heb gedaan ‘s nachts. Alle apps afgesloten en ik sliep. Maar hij heeft iets van 8 GB aan Muziek gebruikt. 
 

Het lijkt wel te spoken in mijn telefoon. 
 

 

Reputatie 2

@Noordzee  En het gebeurt steeds ‘s nachts 🤷🏼‍♀️

Reputatie 7
Badge +28

Dan zou het kunnen zijn dat je WiFi ‘s-nachts standaard uitstaat. Dat is een instelling in jouw modem. (Eco-stand) Dan zou je dus jouw modem moeten aanpassen. 
 

Op het forum is van alles terug te vinden over de eco-stand. Bv dit topic: 

Of je zet het mobiel netwerk in jouw telefoon ook elke nacht uit. 

Reputatie 2

@Noordzee 

Wifi op mijn telefoon zet ik uit. Ik heb wifi zelden aan en ik ging nooit over die 10 GB per dag heen tot iOS17. Ondanks dat ik hem veel gebruik en zelfs veel Facetime op data! En dan ga ik slapen  en staat alles uit en dan verdwijnen mijn GB’s als sneeuw voor de zon. En deze keer heeft de app muziek het leeg geslurpt. Maar er stond ook geen muziek aan, app was afgesloten.

 

ik wil mobiel netwerk niet uitzetten ‘s nachts. Ik moet telefonisch bereikbaar blijven. Dit is mijn enige telefoon.

Reputatie 7
Badge +28

Wifi op jouw telefoon toch maar aanzetten. Want als WiFi uitstaat, wordt uiteraard automatisch gebruik gemaakt van het mobiele netwerk. 

Reputatie 1

Waarom zou je wifi in de nacht überhaupt uit zetten, zeker als je thuis bent 🤔

@Noordzee

ik wil mobiel netwerk niet uitzetten ‘s nachts. Ik moet telefonisch bereikbaar blijven. Dit is mijn enige telefoon.

Om telefonisch bereikbaar te zijn heb je geen data en / of WiFi nodig

 

Reputatie 7
Badge +28

@Noordzee

ik ging nooit over die 10 GB per dag heen tot iOS17.

iOS 17 is net uit en er zijn in korte tijd al drie updates geweest. ik zit zelf nu op versie iOS 17.0.3 En ja, die updates kosten veel capaciteit (veel GB's). Los daarvan zijn er ook vrijwel dagelijks allerleiei andere updates van verschillende apps. Zonde om die updates via het Mobiel Netwerk te doen. Zorg dus dat thuis WiFi aanstaat.     

Reputatie 2

@Paul vingerhoets Dat kijkt me niet relevant hier. Het gaat er om dat er iets heel vreemds gebeurt: mijn data is in een paar uur tijd weg en alleen ‘s nachts als het niet wordt gebruikt. Ik kan best wifi aan zetten maar de vraag is nu wat er aan de hand is. 

Reputatie 2

@Dutchie61 Oké, ik dacht dat je tegenwoordig via 4G belde. Dank je wel.

Reputatie 1

Misschien niet relevant, maar als je wifi aan laat staan zal de telefoon wifi gebruiken en niet via 4g gegevens uit gaan wisselen lijkt me 

Reputatie 2

@Paul vingerhoets En als ik dan 5 uur van huis weg ben (en niet op wifi kan) ben ik plotseling door mijn data heen (10 GB per dag) terwijl ik tot vorige week gewoon 3-5 GB verbruikte en ik niets veranderd heb. Daar gaat het hier om. Ik ga geen discussie beginnen over of ik thuis wel of geen wifi gebruik. 

Reputatie 7
Badge +28

@Noordzee

ik ging nooit over die 10 GB per dag heen tot iOS17.

iOS 17 is net uit en er zijn in korte tijd al drie updates geweest. ik zit zelf nu op versie iOS 17.0.3 En ja, die updates kosten veel capaciteit (veel GB's). Los daarvan zijn er ook vrijwel dagelijks allerleiei andere updates van verschillende apps. Zonde om die updates via het Mobiel Netwerk te doen. Zorg dus dat thuis WiFi aanstaat.     


en wat betreft de app Muziek: 

 

Je kunt dit voorkomen door in het menu Mobiel Netwerk naar beneden te scrollen naar de lijst met apps. Zet Muziek uit en het gebeurt niet meer. 

Reputatie 2

@Noordzee Al eerder gezegd: ik doe updates op wifi (en niet automatisch). Maar evengoed bedankt. 

Reputatie 2

Nogmaals: het gaat er om dat mijn GB’s plotseling verdwijnen in 5 uur tijdens geen gebruik van iPhone, steeds rond middernacht. Natuurlijk zet ik nu wifi aan (jongens, dat kon ik zelf ook wel bedenken, echt). Maar het gaat er om dat ik jarenlang 24 uur 3-5 GB verbruikte ZONDER wifi en nu 10 GB IN 5 uur. 
 

Oorzaak is gevonden:

https://forum.simyo.nl/internet-en-4g-62/ontzettend-hoog-verbruik-door-apple-music-reden-volstrekt-onbekend-wat-kan-hieraan-gedaan-worden-44297

 

Ik heb Apple Music vorige week veranderd van een solo-abonnement naar de gezins-abonnement en daarna is de ellende begonnen. 
 

Ik gebruik de app nu niet via mobiel netwerk wat ik allesbehalve leuk vind want ik gebruik het ook graag buitenshuis. Maar het probleem is hiermee een soort van ‘opgelost’. 
 

Ik bedank vooral @Noordzee voor de bijdragen en beschouw dit als gesloten.