Beantwoord

Mobiel abbonnement voorrang geven op thuis WiFi

  • 15 November 2023
  • 12 reacties
  • 137 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Goedemiddag,

 

Sinds een tijdje heb ik onbeperkt data tot mijn beschikking van KPN en nu wil ik mijn mobiele data voorrang geven op de wifi verbinding in huis. Niet dat deze slecht is, maar waarom zou ik niet kiezen voor de snelste verbinding?

 

ik denk dat ik het wel goed in heb gesteld, maar het wifi simbooltje blijft staan bij de verbinding in plaats van  de 5G als je je buiten bevindt. 

Klopt dat en draait mijn telefoon nu in principe alleen maar op het data abonnement ?

 

ik hoor het graag.

 

Groeten Jens

icon

Beste antwoord door Jens Bouma 15 November 2023, 16:58

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Jens Bouma ,

Heb je gekozen voor "vergeet dit netwerk"? 

Reputatie 1
Badge

Hallo @Jens Bouma ,

Heb je gekozen voor "vergeet dit netwerk"? 



Hallo Noordzee, nee dat niet. Kijk ik wil graag dat mijn mobiele abonnement voorrang krijgt op de wifi. Niet dat hij helemaal uit mijn netwerken is.

 

omdat ik dit artikel gelezen had dacht ik dat het nu zo is/zou moeten zijn.

5G voorrang geven

  • Open instellingen op je iPhone of iPad
  • Navigeer naar 'Mobiel netwerk'
  • Kies eventueel eerst je mobiele provider
  • Tik op 'Datamodus'
  • Schakel de optie 'Sta meer data toe op 5G'

'Sta meer data toe op 5G' heeft de voorkeur voor 5G boven wifi en gebruikt dit voor software-updates, automatische iCloud-reservekopieen en media van hogere kwaliteit. 

Reputatie 7
Badge +28

Ja, maar dan zet je de WiFi dus niet helemaal uit. En daardoor is kennelijk het WiFi-symbool nog zichtbaar. 

 

Met "vergeet dit netwerk" zou het WiFi-symbool waarschijnlijk wel verdwijnen. 

Reputatie 1
Badge

Ja, maar dan zet je de WiFi dus niet helemaal uit. En daardoor is kennelijk het WiFi-symbool nog zichtbaar. 

 

Met "vergeet dit netwerk" zou het WiFi-symbool waarschijnlijk wel verdwijnen. 


Ja dat was me duidelijk. Ik heb het nu zo ingesteld als het artikel aangeeft dus dan zou het zo goed moeten zijn. Dat hij dus waar het kan de data voorrang geeft . Dat was wat ik wilde maar niet dat ie de wifi verbinding weg doet . Ik stream zo nu en dan ook nog wel naar de tv toe …..

Reputatie 7
Badge +10

Je wil niet je wifiverbinding vergeten, maar puur de optie om bij voorkeur over wifi te bellen ipv 4g.

Dan kom je hier op uit toch? (Uit ipv aanzetten dan dus)

 

Om via wifi te bellen op je iPhone, moet je de volgende stappen volgen123:

  1. Open Instellingen.
  2. Tik op 'Mobiel netwerk'.
  3. Als je iPhone een Dual SIM heeft, kies je een lijn (onder 'Simkaarten').
  4. Tik op 'Bellen via wifi'.
  5. Schakel 'Bel via wifi op deze iPhone' in.
  6. Bevestig dat je de functie wilt activeren
Reputatie 7
Badge +7

merk je dan dat wifi trager is dan mobiel? 

Reputatie 1
Badge

merk je dan dat wifi trager is dan mobiel? 

Nee, maar het is meer dat als de wifi wegvalt de verbinding ook naar mobiel internet gaat . Dus dacht ik dan kan het ook wel standaard tenzij. Dus nu gebruik ik alleen wifi indien nodig , ik heb namelijk onbeperkt data .

Reputatie 7
Badge +7

je weet ook dat onbeperkt net niet helemaal onbeperkt is?! Er zit wel degelijk een daglimiet op waarna je wel gratis bundels kunt bij klikken, maar dat is wel handwerk. 

In principe moet je gewoon de wifi verbinding uit zetten.

Ik ken IOS niet, dus ik weet niet of de gekozen instelling het gewenste effect heeft. Ik verwacht eerlijk gezegd dat als het wifi icoon zichtbaar is die verbinding gewoon wordt gebruikt.

Een manier om dit te testen is doe een speedtest en kijk wat voor IP je ziet. Is dat het publieke IP van je vaste lijn dan weet je genoeg.

 

Nemen we de tekst letterlijk dan betekent voorkeur niet per definitie dat alleen 5G wordt gebruikt, zie ook de verdere uitleg.  In principe nog alleen als je telefoon 'denkt' dat het nodig is.

Reputatie 1
Badge

je weet ook dat onbeperkt net niet helemaal onbeperkt is?! Er zit wel degelijk een daglimiet op waarna je wel gratis bundels kunt bij klikken, maar dat is wel handwerk. 

Klopt dat wist ik. 10 K per dag

Reputatie 1
Badge

In principe moet je gewoon de wifi verbinding uit zetten.

Ik ken IOS niet, dus ik weet niet of de gekozen instelling het gewenste effect heeft. Ik verwacht eerlijk gezegd dat als het wifi icoon zichtbaar is die verbinding gewoon wordt gebruikt.

Een manier om dit te testen is doe een speedtest en kijk wat voor IP je ziet. Is dat het publieke IP van je vaste lijn dan weet je genoeg.

 

Nemen we de tekst letterlijk dan betekent voorkeur niet per definitie dat alleen 5G wordt gebruikt, zie ook de verdere uitleg.  In principe nog alleen als je telefoon 'denkt' dat het nodig is.

Ja precies. Dat begreep ik er ook uit.

nu gebruik ik in principe alleen nog wifi voor het streamen naar de tv

Reputatie 5
Badge +8

Hoi @Jens Bouma, ik denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven met je reactie over de instellingen. Ik denk dat dat de beste optie is als je de wifi zelf wel aan willen laten staan.

Als je merkt dat je toch nog veelvuldig gebruik maakt van de wifi, dan zou je nog navraag kunnen doen bij Apple of er mogelijk nog andere instellingen zijn die je kan aanpassen. 

Reageer