Whatsapp meldingen komen verlaat binnen als Samsung A33 via Wifi verbonden is

  • 19 June 2022
  • 26 reacties
  • 519 keer bekeken

Bij onze nieuwe telefoon (samsung A33, android 12) komen whatsapp-meldingen verlaat binnen, regelmatig pas als het scherm ontgrendeld wordt. Na googelen heb ik het volgende al gedaan: batterijbesparing  (batt.optimalisatie) uitgeschakeld, datagebruik achtergrond ingeschakeld, antivirus-app verwijderd, whatsapp opnieuw geinstalleerd, telefoon opnieuw opgestart. Het probleem blijft ook daarna bestaan. Ook eerdere antwoorden uit dit forum helpen niet. 

Doet zich alleen voor bij wifi, niet bij mobiele verbinding. Bij mobiele verbinding komen de meldingen direct binnen zoals het hoort. De instellingen van onze telefoon lijken volgens mij daarom goed te staan. Andere telefoons op dezelfde wifi hebben geen probleem. De wifi-instellingen lijken daarom ook goed.

Weet iemand raad?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@Gemeij Misschien heb je meer kans op een antwoord op het Samsung forum:

https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-a-series/bd-p/nl-galaxy-A

Succes!

Reputatie 7

Hoi @Gemeij, welkom bij ons op het forum. Dat is een heel specifiek probleem zo te zien! Heb je dat met alle Wifi netwerken waar je mee verbindt, of met een specifiek netwerk? Als het met alle netwerken is, zou je dit inderdaad het beste bij Samsung kunnen vragen zoals Minne al noemt.

Dag Jasper, dankjewel voor je antwoord. Heb het even getest bij anderen en ook daar speelt hetzelfde probleem. Pas als ik het scherm aanzet komen evt. de berichten binnen. Zal Samsung ook eens benaderen.

Reputatie 7
Badge +24

Dag Jasper, dankjewel voor je antwoord. Heb het even getest bij anderen ...

Bij anderen? Andere mensen met hetzelfde model? Speelt het probleem alleen bij u thuis? Of is het ook elders op de WiFi? 

ik was niet echt duidelijk; ik heb onze telefoon in een andere woning op een andermans wifi geprobeerd en ook daar bleef het probleem bestaan. Ligt dus niet aan onze wifi, lijkt me dan. Nogmaals, als het scherm aan is komt het bericht wel  direct binnen. Ook op 4g komt het wel direct binnen. 

Reputatie 7

Dan lijkt het inderdaad niet aan de Wifi te liggen. Mogelijk is het een instelling op het toestel, maar ik weet niet welke. Samsung zal daar meer over kunnen vertellen, misschien is het een bekend probleem voor hen.

Reputatie 7
Badge +24

Komen mailtjes wel gewoon meteen binnen?

geprobeerd, mails komen ook niet direct binnen. Dus hetzelfde probleem als whatsapp-meldingen. Lijkt dus met telefooninstellingen te maken te hebben. Alleen is de vraag; welke?

Enkele weken terug heb ik een nieuwe Samsung a33 5G gekocht.
Als het scherm uit is krijg ik echter meestal geen meldingen van oproepen (bellen) via WhatsApp. Pas als ik het scherm weer aan zet zie ik "oproep gemist".

Alle itelefoonnstellingen staan volgens 'deskundigen' goed. Dit zegt ook jullie hulp op afstand (via de Smart tutor app).

Het probleem speelt alleen op wi-fi, bij 4G komt de melding. gewoon direct binnen.
Herkent iemand dit?

 

*admin: verplaatst naar eigen topic

Reputatie 7

Welkom terug @Gemeij, zoals je ziet hebben we jouw nieuwe topic samengevoegd met je bestaande topic hierover. In de eerdere berichten was de tip gegeven om contact op te nemen met Samsung en dit daar te vragen. Heb je daar al contact gehad, wat kwam daar uit?

jazeker, contact gehad met samsung. Het lukt daar helaas niet om mijn foutrapport in te zenden met een scan van het toestel. Voor de rest heeft een medewerker meegekeken op afstand en geconcludeerd dat alle instellingen goed stonden. Hij dacht toch dat het aan de wifi thuis ligt omdat op 4g meldingen wel direct komen. Volgens kpn-test op de site is de wifi trouwens wel OK hier.

De whatsapp berichten komen trouwens nu wel bijna altijd binnen < 3 minuten na verzending. De oproepen (bellen via whatsapp) komen echter vaak helemaal niet binnen. Achteraf zie ik dan "oproep gemist". Hetzelfde speelt bij een andere mobiel van ons, zodat het best wel aannemelijk is dat het niet aan de nieuwe mobiel ligt. Ik weet het zo langzamerhand ook niet meer.

Reputatie 7

Hebben andere apparaten dit ook als ze verbonden zijn met het wifinetwerk thuis, of is het alleen met dit toestel? Of merk je andere dingen als je met die apparaten op het wifinetwerk zit? Als het aan het netwerk ligt zou je verwachten dat het op meerdere apparaten speelt, dat geeft een beter beeld van waar we naar moeten kijken.

Vanmiddag meerdere testen gedaan met drie telefoons:

Bij gewoon bellen komen de meldingen direct;

bij bellen via WhatsApp op 4G, idem;

bij bellen via WhatsApp met het scherm aan, idem;

bij bellen via WhatsApp op wi-fi vaak geen melding, dit geldt voor alle drie telefoons;

andere apps op de telefoons werken prima op wi-fi;

de laptop werkt prima op wi-fi.

Reputatie 7

Het lijkt meer specifiek aan de combinatie met WhatsApp te liggen lijkt het, dat maakt het wel heel gek. Heb je het modem ook al eens naar de fabrieksinstellingen gezet: Experia Box resetten (bij stap 2)? 

zojuist modem gereset. Helaas nog steeds dezelfde problemen. Had gehoopt dat het was opgelost. Zou er dan iets (anders) met de modem kunnen zijn? Is dit mss van afstand door te meten door kpn?

Reputatie 7

We kunnen niet kijken wat voor dataverkeer er wel of niet lukt via Wifi, dat mogen we ook niet zien. Ik kan wel kijken of ik iets anders kan zien aan de verbinding, zou je daarvoor je forumprofiel volledig in kunnen vullen?

profiel is ingevuld.

Reputatie 7

Dank je @Gemeij. Ik zie geen gekke dingen aan de verbinding. Het gaat zo te zien om een Box 12 modem, zou je als test het Extra Wifi netwerk eens aan kunnen zetten, jouw telefoon daarmee verbinden en kijken hoe het dan gaat?

Hoe je dat netwerk aan kunt zetten lees je hier:

 

dankjewel voor je tip over het extra wifi-kanaal. Is me gelukt, maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Ook de telefoon helemaal opnieuw geïnstalleerd, maar dat helpt ook niet.

Reputatie 7

Als je het toestel opnieuw hebt geïnstalleerd en het modem hebt gereset zijn beide voor de hand liggende dingen uitgesloten, maar het blijft dus nog steeds. Ik heb geen idee waar het dan aan kan liggen, zijn er mogelijk andere Wifi apparaten in huis die een Wifi netwerk uitzenden of versterken?

er is een gong van een Ring deurbel die tevens het wifi-signaal versterkt. Die heb ik van de stroom gehaald, maar het probleem blijft helaas bestaan. 

Reputatie 7

Dat maakt het heel raar, er lijkt ergens iets een verstoring te geven in het netwerk, maar de vraag is wat. We hebben het modem en het toestel uitgesloten door beiden naar de fabrieksinstellingen terug te zetten en het apparaat van de Ring er ook uitgehaald. Het is niet het modem zelf, want dan zouden we er meer signalen over krijgen. Ik heb het hier ook in de groep gegooid om te kijken of anderen nog ideeën hebben, maar we lopen allemaal vast. We weten niet wat hiervoor kan zorgen.

Reputatie 3
Badge

Een herkenbaar probleem waarvan ik denk dat het aan het Samsung toestel ligt en dan met name iets met de instellingen. Ik heb het ook met mijn A52s vnl met mobiele (KPN) verbinding. Ook bij mij komen allerlei pushmeldingen (WhatsApp, Marktplaats, PostNL, etc) niet of erg laat binnen. Ook alle fora afgestruind en de meeste verwijzen naar de batterijinstellingen van je Samsung maar ook dat lost het probleem bij mij niet op.

@Jasper, dank voor je moeite. Ik blijf wel experimenteren. Zodra ik iets heb, dan post ik het hier (maar eerlijk, alles lijkt al gedaan….). @HansjePansje, het kan idd aan Samsung liggen. We hebben hier echter ook een motorola die hetzelfde probleem heeft. Mss androidprobleem? Ik kom er niet verder mee.

Reputatie 3
Badge

@Jasper, dank voor je moeite. Ik blijf wel experimenteren. Zodra ik iets heb, dan post ik het hier (maar eerlijk, alles lijkt al gedaan….). @HansjePansje, het kan idd aan Samsung liggen. We hebben hier echter ook een motorola die hetzelfde probleem heeft. Mss androidprobleem? Ik kom er niet verder mee.

Nou dan houden we elkaar op de hoogte 😀 Ik ben een redelijke freubelaar maar dit blijft lastig. Het is volgens mij toch iets met de batterij-instelling die in enige vorm van besparen de pushmeldingen tegenhoud en pas plaatst als de telefoon uit de “standby” stand komt. Vanmiddag heb ik nog een instelling aangepast (Aanpasbare batterij uitgezet) maar ik weet niet of dat gaat werken. Die functie van de aanpasbare batterij komt nl in meerdere instellingen voor dus heb ik deze nu overal uit staan, we gaan het zien 🙃