Vraag

Afhandeling uitfaseren ISDN

  • 4 September 2019
  • 8 reacties
  • 411 keer bekeken

KPN beloofd mij al ruim een jaar dat ISDN per 1 september gaat stoppen, en dat ik na 1 september geen verbinding meer heb als ik niks onderneem. In het begin dacht oeps... ik moet wat gaan doen.
Ik ben een privé gebruiker van ISDN, ondanks dat KPN mij onder de zakelijke klanten schuift.
Maar de afgelopen tijd had ik zoiets van het stopt gewoon per 1 september, alle telefonie gaat de laatste maanden alleen maar via mobiel, prima zo.
Totdat ik vorige week een rekening kreeg om voor de periode 1 september tot 31 oktober even mijn abonnementsgeld te betalen. Wat... Zijn ze gek geworden. KPN heeft het contract met mij opgezegd per 1 september, dus ik heb geen contract meer met KPN.
Ik heb mijn incasso geblokkeerd, maar heb gezien dat afgelopen vrijdag gepoogd is om het bedrag van 81 euro af te schrijven.
Na een hele lange chat gisteravond was het advies van de financiële afdeling om deze factuur toch maar te betalen, want anders konden er wel incasso kosten in rekening worden gebracht. Eventueel te veel betaalde kosten worden binnen 2 maanden terugbetaald. Te zot voor woorden. KPN heeft per 1 september niks meer op mij te vorderen!
Uit de hele chat bleek dat de contracten en facturatie niet synchroon lopen. Wat heb ik daar als klant mee te maken? KPN heeft deze hele actie geĂŻnitieerd, daar kun je toch van te voren op inspelen?
KPN wil mij per 1 september niet meer als klant, maar dan moet ik wel nog 2 maanden geld aan KPN lenen.
Inmiddels heb ik een aangetekende brief gestuurd over bovenstaande, maar deze is nog steeds niet afgehaald bij de postbus.
KPN heeft prachtige voorstellen gedaan om de bestaande nummer te behouden via een ander pakket, maar die zijn gewoon 2 keer zo duur als wat ik nu betaal en bovendien moet er behoorlijk geinvesteerd worden in apparatuur, dat heb ik er niet voor over, dus bij deze is KPN een klant kwijt.
Bovendien moet ik opeens een internet verbinding bij KPN afnemen om te kunnen bellen, lijkt mij een gevalletje koppelverkoop.
Helaas heeft KPN inmiddels Telfort opgeslokt, dus mijn mobiele abonnement moet ik ook nog maar eens heroverwegen als dit niet fatsoenlijk wordt afgehandeld.

8 reacties

Badge +19
Het verdient inderdaad geen schoonheidsprijs maar om er zo opgewonden over te doen vind ik wat overdreven. Over 2 maanden heb je het geld weer terug.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @MvdM123 Dank voor het doen van je verhaal hier op het KPN Forum. Als eerste: ik snap uiteraard dat je dit geen fijne gang van zaken vindt en ik kan me zelfs voorstellen dat je de neiging had om de incasso tegen te houden. Ik hoop dat je dat niet hebt gedaan; de facturatie verloopt volautomatisch en ik zou het jammer vinden als je ook nog tegen herinneringen en soortgelijke zaken aan zou lopen.

Om daar op door te gaan. Je betaalt inderdaad je abonnementskosten vooruit, dat is bij al onze diensten het geval en volgens mij hanteren ander providers dit principe ook. Bij vaste telefonie betaal je alleen niet per maand maar per twee maanden. Een gevolg daarvan is dat je in dit geval dus inderdaad betaalt voor een periode waarin je de diensten niet meer afneemt. Natuurlijk wordt dat allemaal rechtgetrokken, maar leuk is anders. Ik kan het niet leuker maken of er verandering in brengen. Het staat benoemd in de Algemene Voorwaarden en dit is hoe het werkt.

Als laatste: dat we je niet meer als klant willen is natuurlijk niet waar en ik deel ook niet je mening dat je per definitie duurder uit gaat zijn met een andere oplossing. Dit zou volgens mij nog een heel aardige oplossing zijn.
De incasso heb ik op voorhand geblokkeerd. Abonnementskosten betaal je inderdaad vooruit. Ik heb keurig tot 31 augustus betaald. Wanneer een abonnement eindigt stopt dus ook het incasseren op voorhand en niet na 2 maanden met een verrekening, ik heb namelijk geen verplichtingen na 1 september richting KPN. Ook zijn er de laatste 2 maanden geen belkosten geweest.

Ik heb de algemene voorwaarden er even op nagekeken. Hierin staat dat bij een grote wijziging in de dienstverlening dat 3 maanden van te wordt aangekondigd. KPN heeft ruim voor deze 3 maanden al vele malen bij mij aangekondigd dat ISDN per 1 september stopt. Kaartjes, brieven, e-mails en verschillende meldingen op diverse sites, ik kon er echt niet omheen: "ISDN stopt per 1 september"
Daar kon ik de afgelopen paar maanden prima mee leven. Tot ik afgelopen maand een brief kreeg waar een heel ander verhaal in stond. KPN stelt dat ze de dienst aanbieden tot zij het een geschikt moment vinden om te stoppen. Hier ben ik het totaal oneens. KPN heeft het contract met mij ontbonden door mij meer mee te delen dat ISDN per 1 september stopt.

In de algemene voorwaarden staat het volgende: "Uw overeenkomst met
ons eindigt uiterlijk op de datum waarop we met de dienst stoppen."
(1 september misschien?)

Bedankt voor het geven van de link, ik had deze pagina al eerder gezien, maar hier staat inderdaad duidelijk te lezen: "U betaalt nooit meer dan voor uw huidige ISDN abonnement"
Alleen staat er tussen haakjes "(geldt alleen voor zakelijke klanten van KPN)" en dat geldt dus niet voor mij.
Zoals ik hierboven al aangaf ik ben een privé gebruiker van ISDN.

Mede ook hierdoor heb ik al een half product, want ik kan mijn privé KPN-id niet koppelen aan het ISDN abonnement. Dus online gegevens opvragen en alle andere online faciliteiten zit er voor mij niet meer in sinds de introductie van KPN-id, daarvoor was het wel mogelijk. Een optie zou zijn om een zakelijke KPN-id aan te maken, maar dan zou ik fraude moeten plegen, omdat ik dan een bedrijfsnaam moet invullen. Bovendien ga ik dan misschien met voorwaarden akkoord die alleen mijn wettelijke rechten kunnen beperken,
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @MvdM123. Ik neem het even over van mijn collega Bart. Wat jammer dat je de automatische incasso toch hebt geblokkeerd. Het lijkt mij verstandig om dit intern door te zetten naar onze klachtenafdeling. Zou je je KPN Forum profiel willen voorzien van naam contractant, postcode, huisnummer en klantnummer(s)? Mijn collega's nemen zo snel mogelijk contact met jou op om dit verder met je bespreken.
Vandaag ben ik voor het eerst benaderd vanuit KPN, na een strijd van bijna 3 weken! En helaas naar aanleiding van dit verhaal op het forum en dus niet via de "normale routes" chat, telefoon, brief!

Op 28-9-2019 heb ik een aangetekende brief verstuurd naar postbus 10293 1301AG in Almere. Deze brief is bezorgt bij de postbus, maar tot op heden niet afgehaald! (3 weken later) Dit vind ik laakbaar gedrag van KPN! Dit was het adres op de brief die ik 8 augustus van KPN heb ontvangen.

De strekking van de brief was dat de dienstverlening pas stopt als KPN er aan toe is. In alle vorige communicatie was het zo: "als u niet reageert dan stopt alles per 1 september"

Ik ben het er totaal niet mee eens dat het pas stopt wanneer KPN er aan toe is, KPN verkondigd mij al maanden, bijna jaren dat ISDN stop per 1 september. Hier wil ik KPN ook aan houden, want KPN heeft het contact met mij verbroken per 1 september, conform de algemene voorwaarden van KPN. Maar blijkbaar gelden de algemene voorwaarden van KPN niet voor KPN zelf.... Deze hebben hun eigen interpretatie....

De algemene voorwaarden heb ik er nog op nagezocht. "Uw overeenkomst met
ons eindigt uiterlijk op de datum waarop we met de dienst stoppen." Zoals aangekondigd 1 september....

Blijkbaar geld dit niet voor de klantenservice. En blijkbaar had ik vandaag de verkeerde aan de telefoon....
Van Klanten-service was geen sprake. Korte samenvatting:

Vandaag haal ik u uit het systeem.
Tot vandaag MOET u abonnementskosten betalen. WTF, KPN zegt met mij het contract per 1 september op en ik moet vervolgens tot 18 september betalen, de wereld op zijn kop!!!!!

Ben benieuwd of ik morgen ook de herinnering krijg met 15 euro verhoging. Ook die aankondiging is al gedaan door KPN....
Ook daarin gaat KPN in tegen hun eigen regels, zodra je het niet eens bent met je rekening dan wordt er binnen 30 dagen geen vordering gedaan. De eerste herinnering had ik op 6 september al binnen!

Ik heb er als ex-klant geen boodschap aan dat de facturering niet synchroon loop met de contracten.
Mijn laatste verplichtingen richting KPN zijn geëindigd op 31 augustus. Ik heb geen belkosten of abonnementskosten die ik aan KPN verschuldigd ben.

Gezien de reactie van KPN ga ik in ieder geval mijn Telfort abonnement ergens anders onderbrengen. Dus bij deze is KPN 2 abonnementen kwijt! En misschien ook nog een ander abonnement die gelieerd is aan KPN....

Tot nu toe heb ik nog geen reactie ontvangen op de brief die op 29 september is afgeleverd in de postbus.

Ook heb ik nog geen reactie gekregen van de chat van 3 september. Hierin heb ik duidelijk aangegeven dat ik wil dat alles stopt per 1 september. Ik heb een kopie van deze conversatie. Dus in ieder geval per 3 september was bij KPN overduidelijk mij wens geuit, dat ik wil dat per 1 september alles stopt!

Daarna heb ik op 4 september 2019 de eerste post op dit forum gedaan.

Vervolgens heb ik de brief die ik op 28 september aangetekend heb verstuurd via het klachten formulier op 5 september nogmaals onder de aandacht gebracht. Ook hier heb ik tot nu toe geen reactie op gehad. In het gesprek wat ik vandaag had heb ik hier nog navraag op gedaan, En de reactie was, ja we wisten niet hoe we daar op moesten reageren.

Dus KPN krijgt een reactie van een inmiddels Ex-klant. Hiervan wordt aangegeven dat ze binnen 10 werkdagen zullen reageren! En vervolgens wordt dit afgedaan van: "Ja we wisten niet hoe we hier op moesten reageren...."

Op 10 september heb ik via het nummer op de herinnering van 5 september gebeld 0800-0403
Hier had ik eerst het zakelijke gedeelte aan de lijn, die mij al snel doorverbond naar het consumenten gedeelte. Hier werd ik op een gegeven moment in de wacht gezet om dingen uit te zoeken.... na 10 minuten in de wacht heb ik de verbinding verbroken.

Nogmaals gebeld. Hier kreeg ik een welwillende storingsmonteur aan de lijn, die helemaal snapte wat mijn probleem was. Hiervan heb ik een Case nummer, maar tot nu toe is hier ook nog niks mee gedaan.

De eerste reactie van KPN is naar aanleiding geweest na de tweede post in dit forum..... Zeer bedenkelijk....

Ik ben op dit moment lost..........
De juiste mensen binnen KPN zijn totaal onbereikbaar.
Verschillende medewerkers geven mij totaal gelijk....
Maar ik moet toch betalen.....

Mijn ISDN abonnement loopt sinds mei 1999 en ik heb het even nagerekend ik heb ruim 20000 euro aan abonnements-kosten betaald. Wil KPN werkelijk de kosten tot 18 september doorberekenen???? Terwijl het falen bij KPN ligt?

Resumé:

KPN houdt zich niet aan de belofte "ISDN beëindigd per 1 september""

KPN probeert over de rug van hun ex-klanten nog kosten in rekening te brengen voor een dienstverlening die al geëindigd is. KPN heeft over en duidelijk aangegeven dat ons contract per 1 september wordt verbroken!

KPN doet alsof zij de waarheid hebben!

Klantenservice van KPN heeft niks met de "klant" te maken, maar met hun eigen gelijk!
Het verdient inderdaad geen schoonheidsprijs maar om er zo opgewonden over te doen vind ik wat overdreven. Over 2 maanden heb je het geld weer terug.

Dank voor je reactie, maar zo simpel is het niet.
KPN wil mij tot 18 september kosten in rekening brengen, ondanks dat ik per 1 september geen klant meer ben.

Je zegt dat ik niet zo opgewonden moet doen, maar alle dingen die ik had voorzien zijn uitgekomen.
KPN wil mij na 1 september nog kosten in rekening brengen, terwijl ik geen klant meer van KPN ben.
Ja volgens hun eigen algemene voorwaarden.....

KPN begint een bedrijf te worden wat geen boodschap heeft aan hun klanten.
Wettelijke bepalingen aan hun laars lapt en gewoon doet waar zij zin in hebben.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @MvdM123. Ik zie dat een collega van de klachtenafdeling inmiddels contact met jou heeft opgenomen en dat jullie er samen zijn uitgekomen. Het abonnement is per direct opgezegd. Ik zie ook dat er verder geen coulances zijn toegekend. Helaas kan ik dat ook niet doen.
Hallo Vikash,

Wij zijn er absoluut helemaal niet samen uitgekomen.
Ik mocht alleen maar luisteren en als ik wat zei dan werd ik meteen afgekapt! Een bijzonder bot gesprek!
Het is een heel eenzijdig verhaal. KPN bepaald wat er gebeurt....
Het enige wat er nog opzit is KPN in gebreke te stellen dat ze mijn aansluiting per 1 september niet tijdig hebben afgesloten.

Reageer