Beantwoord

bel slaat bij ophangen

  • 16 December 2020
  • 16 reacties
  • 301 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Goedemiddag, 

sinds kort heb ik iets raar met de vaste telefoon. als ik de hoorn op de haak leg hoor je een enkele keer de bel overgaan. Een soort van korte tik. Dit gebeurt iedere keer als ik de telefoon op het haakcontact leg. Telefoon zit gekoppeld aan een huiscentrale. Ik vind het niet irritant maar vraag me af of dit kwaad kan.

icon

Beste antwoord door PeterG 16 December 2020, 22:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Euh, hoorn op haak???

Wat is het soort en type telefoon wat je gebruikt? En huiscentrale? 

Wat klinkt dat allemaal ineens ouderwets. Jaren '80 / ‘90 / 2000 …..

Hadden we vroeger (...) ook wel eens met de T65 met mechanische bel. Meestal wat restspanning in toestel of lijn (ook huiscentrale toen). Kan m.i. geen kwaad.
En volgens mij daarvoor, in de jaren '60 / '70 met de oude zwarte Heemaf telefoon.

Tegenwoordig heb je DECT huiscentrale's (zeg maar). 1 basisstation met tot 4 draadloze (dus niet plaatsgebonden*) handsets.

*niet plaatsgebonden, maar je moet natuurlijk wel binnen het zendbereik van de basis zijn/blijven. Maar met zo'n 80 meter is dat vrijwel altijd voldoende.

Reputatie 3
Badge

 

Euh, hoorn op haak???

Wat is het soort en type telefoon wat je gebruikt? En huiscentrale? 

 

Een PTT Diavox uit 1981 op een PTT Homevox 1-5n uit 1996. doorverbinden met andere toestellen of wachtstand is doormiddle van kort indrukken haakcontact. Dan doet hij overigens hetzelfde. Drukken op haakcontact is net alsof je een winkel inloopt en dat er dan zo’n bel afgaat. Restspanning zeg je? Het is wel sinds kort. Volgensmij komt het door een een bepaalde kabel die ik gebruik. Kan het zijn dat deze kabel intern kortsluiting maakt door kabelbreuk? Ik vind het opzich wel wat hebben dat hij bij ophangen even de bel aantikt. Zolang het geen kwaad kan wil ik het best zo laten.

Ouderdom lijkt mij. Ook bedrading slijt. En relais’. Er komt een moment dat dat zich uit.

Denk inderdaad, gezien de lage spanning van zo'n 75 volt, dat het ook geen kwaad kan. Totdat dat ouwe spul het helemaal niet meer doet natuurlijk.

PTT Diavox uit 1981

Is dat de toonkiesversie?

Toch niet (ook) nog een zwart-wit televisie??? :grin:

Reputatie 3
Badge

Ouderdom lijkt mij. Ook bedrading slijt. En relais’. Er komt een moment dat dat zich uit.

Denk inderdaad, gezien de lage spanning van zo'n 75 volt, dat het ook geen kwaad kan. Totdat dat ouwe spul het helemaal niet meer doet natuurlijk.

PTT Diavox uit 1981

Is dat de toonkiesversie?

Toch niet (ook) nog een zwart-wit televisie??? :grin:

Is een Zilveren toestel met zwarte hoorn en inderdaad TDK toon versie. Is een speciale PTT uitgave van 100 jaar telefonie 1881 - 1981. Zat nog origineel ongebruikt in doos met ‘Telefoon-district’ nota. Koste toen 80 gulden aanschaf en 3 gulden huur per maand. Leuk om zoiets te kunnen hebben kopen voor een prikkie. Is precies het rechter toestel.


 

wat de Homevox betreft, je bedoelt de relais daarin? Het enige gekke wat ik bij de homevox heb gemerkt is dat hij een hele lage bromtoon heeft als je je oor er echt naast houdt. Hij doet dat met de bel bij haakcontact alleen als ik het originele PTT RJ11 kabeltje aansluit tussen de Homevox en de buitenlijn. Daar zitten 2 pinnen op gemaakt die je in de Homevox steekt. Als ik nieuwe telefoondraad aansluit op de homevox is het slaan van de bel weer weg. 

Hmm, (laatste 2 zinnen). Dan is dat oude kabeltje mogelijk niet helemaal goed meer.

Wel grappig dat je nog zo'n oude telefoon gebruikt. Gelukkig wel al de toonversie :)

En die Homevox…. analoge centrales zijn al dik 12 jaar ofzo niet meer nieuw te krijgen.

Nostalgie… soort van :relaxed:

Alleen zou ik nummerweergave wel enorm missen.

Reputatie 3
Badge

Hmm, (laatste 2 zinnen). Dan is dat oude kabeltje mogelijk niet helemaal goed meer.

Wel grappig dat je nog zo'n oude telefoon gebruikt. Gelukkig wel al de toonversie :)

En die Homevox…. analoge centrales zijn al dik 12 jaar ofzo niet meer nieuw te krijgen.

Nostalgie… soort van :relaxed:

Alleen zou ik nummerweergave wel enorm missen.

Ja het is een geweldig toestel. Was ook helemaal nieuw in de doos nog. Wist niet dat PTT telefoons in blanco dozen leverden. Maar wie bewaard er nou 39 jaar een telefoon ongebruikt… 

 

Ik weet dat Homevoxen inderdaad (helaas) niet meer verkrijgbaar zijn. Analoge centrales van andere merken overigens wel. Die zijn alleen belachelijk duur.  Dan maar een Homevox. Prima kwaliteit van de PTT.

 

Nummerweergave is trouwens prima mogelijk op een homevox. Staat ook in het boekje. Maar dat heb ik niet nodig met mijn toestellen.

 

Ik zit nog wel te twijfelen want ik wil nog een toestel in de garage plaatsen 20 meter van het huis af. Nu moet ik dus een telefoonkabel in een buisje ondergronds gaan verwerken. Dat wordt wel een uitdaging. Kan natuurlijk ook een dect basisje op die Homevox gooien en dan het toestel met lader in de garage. Weet alleen niet of dat gaat conflicteren in de zin van intern bellen en doorschakelen.

Kan natuurlijk ook een dect basisje op die Homevox gooien en dan het toestel met lader in de garage.

Kan prima. Die DECT krijgt, aangesloten op een poort van de Homevox, gewoon dat interne nummer.

N.B. een basissetje met 2 handsets (een op de basis) is goedkoper dan een los basisstation en één losse handset met lader.

Reputatie 3
Badge

Bedankt voor de informatie. Ik ga toch een vaste lijn maken. Ik bedacht me dat ik die decset helemaal niet kan gebruiken op zo’n afstand Huis - garage. 
 

nu heb ik van die goedkope telefoonkabel in.. amerikaanse kleuren? Waarbij het koper heel snel breekt. Verkoopt de kpn nog van die grijze kabel zoals ze vroeger waren? Grijze dunne kabel met blauw rood wit en oranje aders?

Het maakt voor een analoge telefoon tot op grote hoogte geen  . . . uit wat voor kabel er gebruikt is. En de klingel zal je zeker niet mee oplossen.

Als alternatief voor telefoonkabel kun je heden ten dage goed ethernetkabel gebruiken, overal goed verkrijgbaar.

4 x 2 aders, voor het verbinden van computer met een netwerk (internet).

Over het klingelen, dat is spontaan ontstaan ? Of er iets veranderd, telefoon van aansluiting gewisseld ?

Zitten er telefoons parallel, zou niet nodig zijn met 4 aansluitingen lijkt.

Het valt eenvoudig te proberen om de 2 draden van de klingel telefoon eens om te draaien. Maar het kan zo maar zijn dat er wat veroudert is ergens in het systeem.

NB, ik gebruik dects maar heb achter in de schuur ook nog een vox 530 hangen, die doet het altijd, gaat niet leeg en raakt niet kwijt :-)

Reputatie 3
Badge

Het maakt voor een analoge telefoon tot op grote hoogte geen  . . . uit wat voor kabel er gebruikt is. En de klingel zal je zeker niet mee oplossen.

Als alternatief voor telefoonkabel kun je heden ten dage goed ethernetkabel gebruiken, overal goed verkrijgbaar.

4 x 2 aders, voor het verbinden van computer met een netwerk (internet).

De klingel is al duidelijk. Is van een standaard kabeltje met een rj 11 stekker dat bij de homevox geleverd werd. Met 2 pinnen eraan. Voor in de homevox drukken Als ik die vervang is de klingel weg, maar kan geen kwaad dus laat ik lekker zitten. Ik heb gemerkt dat alleen het hoofdtoestel die klingel geeft. Gekker nog, als ik een ander toestel op de haak gooi hoor je bij het hoofdtoestel die klingel. 
 

wat de kabel betreft, het gaat me er eigenlijk om dat de kwaliteit van de kabel gewoon goed is. Geen Chinese meuk. Maar ik begrijp dat originele telefoonkabel niet meer via kpn te krijgen is. Jammer. 

 

maar het belangrijkste is nog hoe ik de telefoonkabel waterdicht naar de garage ga krijgen. Moet sowieso ondergronds. Ik dacht aan flexibele pvc buis.

maar het belangrijkste is nog hoe ik de telefoonkabel waterdicht naar de garage ga krijgen. Moet sowieso ondergronds. Ik dacht aan flexibele pvc buis.

Die ribbelbuis bedoel je ? Daar ben ik niet zo erg dol op, voor in de grond, maar kan wel.

Wat ook kan is PE-slang voor waterleiding oid. Voor zoiets is er wel een mooi reststuk ergens te vinden voor weinig.

 

Reputatie 3
Badge

Die ribbelbuis bedoel je ? Daar ben ik niet zo erg dol op, voor in de grond, maar kan wel.

Wat ook kan is PE-slang voor waterleiding oid. Voor zoiets is er wel een mooi reststuk ergens te vinden voor weinig.

 

Juist, al klinkt tyleen, waar jij het over hebt beter. De grond kan natuurlijk die flexibele pvc indeuken wat niet met tyleen gebeurd. Goeie.

Sowieso als je PVC in de grond wil gebruiken heb je de grijze variant nodig, gele buis vergaat na verloop van tijd en die ribbelbuis is zo stuk in de grond.

En kwa kabel, gebruik kabel geschikt voor buiten, hoe je het ook inpakt komt altijd vocht en narigheid bij waardoor gewone kabel na verloop van tijd ook vergaat.

Reputatie 3
Badge

En kwa kabel, gebruik kabel geschikt voor buiten, hoe je het ook inpakt komt altijd vocht en narigheid bij waardoor gewone kabel na verloop van tijd ook vergaat.

Voor dat stukkie norm 92 kabel pakken?? 

Als je moet graven, zeker, of wil.je over een paar jaar weer aan de gang om het over te doen.

Reputatie 3
Badge

Als je moet graven, zeker, of wil.je over een paar jaar weer aan de gang om het over te doen.

Is dat per 4 aders verkrijgbaar? Of moet ik zo’n hele dikke gaan gebruiken zoals bij ISRA punten. Aan 2 van de 4 aders heb ik al genoeg laat staan 50 aderparen.