Beantwoord

GAP compatibiliteit Arizona de luxe 500

  • 2 January 2021
  • 13 reacties
  • 458 keer bekeken

Mijn tante heeft een Arizona de luxe 500 DECT toestel (Duo) van KPN en wil die vervangen. Al zoekend kwam ik uit bij de Gigaset E560 als goede vervanger (deze lijkt overigens verrassend veel op de Dallas Comfort +). Er zijn een aantal scenario's om de vervanging te doen:

  1. Oude basis behouden en 2 losse E560 handsets kopen
  2. Oude oplossing geheel vervangen door E560A + handset

Ik heb de voorkeur voor #2 hierboven. Daarbij is compatibiliteit echter nog altijd een issue, daar ik graag de contacten van de oude handset over zou willen zetten in de nieuwe. Dit zou in principe moeten kunnen als de Arizona 500 compatibel is met de GAP-standaard voor zover ik begrijp.

Mijn vraag is dan ook hoe ik gemakkelijk de oude contacten uit de Arizona 500 in de nieuwe handsets krijg.

icon

Beste antwoord door KeesYagi 4 January 2021, 14:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Wat ik zo snel kan bedenken is dat de nummers in een handset gezet kunnen worden en zo op de nieuwe basisset maar dan moeten beide toestellen inderdaad met GAP voorzien zijn en beide sets de functie telefoonboek kopiëren hebben. Is dat het geval dan is het (volgens mij, maar ik heb al even geen vaste lijn meer) makkelijk te doen.

Niet echt een antwoord op je vraag, maar, als je een (gebruikte) fritzbox neemt met ingebouwde dect dan kun je daar elk dect toestel op aanmelden en kun je het adresboek beheren met een www-browser (webinterface).

En hoef je dus nooit meer te p*len met kleine knopjes.

Elk dect toestel, dacht het niet @KeesYagi 🙄

Ik had het idd tussen “ “ willen/moeten zetten.

Tot nu toe kan ik bijna alles aanmelden maar werkt het niet altijd goed. Nu heb je bij gebruik op een fritzbox bijna geen functies van het handtoestel nodig maar wel door het adresboek (vd fritzbox) kunnen bladeren uiteraard, alhoewel, je kunt ook nog korte kies codes aanmaken, voor veelgebruikte nummers.

En, de dects koop je nu voor heel  weinig 2e hands, veelal in goede staat, bij voorkeur die met AAA cellen er in wmbt.

Allereerst allemaal bedankt voor de antwoorden tot zover. Wat mij betreft is de belangrijkste vraag echter nog niet beantwoord: is de Arizona De Luxe 500 GAP compatible? Ik kan nergens een specificatie vinden (ook niet bij de leverancier VTECH), maar het lijkt me dat iemand bij KPN dit zou moeten weten. Ik hoop dus in de nieuwe werkweek antwoord op die vraag en dan zie ik daarna verder :-).

Bedankt tot zover!

Hallo @Mark64 , ik zou zeggen meld het toestel aan en je weet het.

Als je merken door elkaar gebruikt kan het zijn dat een bepaald vreemd toestel niet de specifieke punten van het basisstation ondersteunt, als je er maar mee kunt bellen en gebeld worden, daar gaat het uiteindelijk om.

Succes.

 

Allereerst allemaal bedankt voor de antwoorden tot zover.

Dank, dat “hoor” ik graag.

Wat mij betreft is de belangrijkste vraag echter nog niet beantwoord: is de Arizona De Luxe 500 GAP compatible? I

Dat is het oude toestel (dus) en werkt ook nog, anders zou je de vraag niet stellen. Kun je in dat toestel de functie vinden die je daar voor nodig hebt ?

Als ik zoek naar dit type telefoon dan vermoed ik dat het een gigaset A. . 405 is, die had ik maar is stuk, maar voor de gelegenheid heb ik een nummer in een A400 telefoonboek gezet (normaal is die leeg bij mij) en dan komt er een functie beschikbaar “send list” (die had ik nog nooit gezien)  maar als bestemming heb ik dan alleen de keuze voor mijn fritzbox dus dat ga ik even niet proberen of ik moet daar eerst een backup van maken. Maar goed, dat geeft hoop, je kunt het zien in het toestel.

Maar nu moet ik weer zien dat ik weer het adresboek in de fritzbox kan gebruiken, dat krijg ik nog niet voor elkaar  :-////

Al zoekende kom ik dit tegen :

https://www.manua.ls/gigaset/a400/manual?p=8

Daar staat “send list”.

 

Allereerst allemaal bedankt voor de antwoorden tot zover.

Dank, dat “hoor” ik graag.

Wat mij betreft is de belangrijkste vraag echter nog niet beantwoord: is de Arizona De Luxe 500 GAP compatible? I

Dat is het oude toestel (dus) en werkt ook nog, anders zou je de vraag niet stellen. Kun je in dat toestel de functie vinden die je daar voor nodig hebt ?

Als ik zoek naar dit type telefoon dan vermoed ik dat het een gigaset A. . 405 is, die had ik maar is stuk, maar voor de gelegenheid heb ik een nummer in een A400 telefoonboek gezet (normaal is die leeg bij mij) en dan komt er een functie beschikbaar “send list” (die had ik nog nooit gezien)  maar als bestemming heb ik dan alleen de keuze voor mijn fritzbox dus dat ga ik even niet proberen of ik moet daar eerst een backup van maken. Maar goed, dat geeft hoop, je kunt het zien in het toestel.

Kees, Je hebt het helemaal goed, de Arizona 500 is het oude toestel. Helaas bevindt zich dat meer dan 200km bij mij vandaan, dus ik kan jouw vraag niet beantwoorden. Voor wat betreft je vermoeden over het type Gigaset kan ik alleen zeggen dat de Declaration of Conformity suggereert dat VTECH de achterliggende leverancier van deze handset was (en dus niet Siemens Gigaset).

In de handleiding kom ik de "send list” niet tegen, maar wel de mogelijkheid om losse contacten één voor één van de ene handset naar de andere te sturen. Als dat GAP compatibel gebeurt, dan kan dat ook met andere compatibele handsets op dezelfde basis. Dat is altijd nog beter dan ze allemaal opnieuw intypen.

Het lijkt me dat men bij KPN toch zou moeten kunnen zeggen of de Arizona De Luxe 500 GAP compatibel is.

Ik hoop dus dat die vraag nog wordt beantwoord wordt en dat ik er niet 2x 220km voor hoef te gaan rijden.

Hallo @Mark64 

 Dit zou in principe moeten kunnen als de Arizona 500 compatibel is met de GAP-standaard voor zover ik begrijp.

Hieronder een definitie van de GAP-comptabiliteit, wat ik ook eerder in mijn reactie schreef:

Met verschillende DECT-toestellen via een DECT-basisstation toch in- en uit kunnen bellen.

Citaat Panasonic:

What does GAP compatible mean?


GAP stands for Generic Access Profile, this means that any GAP compatible handsets can be registered to any of our base systems and will allow you to receive incoming calls and to make outgoing calls.

Other features and functions may be limited and cannot be guaranteed.

Niet meer en niet minder.

 

Nu ik nog eens zoek naar dit toestel kom ik op :

https://cdn.nextchapter-ecommerce.com/Public/Products/xlarge/310439-arizona-de-luxe-500-handset.jpg

uit dit onderwerp : https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/bestelling-vast-toestel-404973

Is dat ‘m ? Zo ja dan is het toch anders dan wat ik eerder zei (dacht te hebben geconcludeerd).

Maarrrr, het kan, of het kan niet, daar veranderd een reactie van kpn niets aan. Indien toestel vervangen moet worden dan ga je het zien, anders strafwerk maken (wat ik altijd geweigerd heb en nu gelukkig een oplossing voor heb).

 2x 220km voor hoef te gaan rijden.

Ha, dat is ook de afstand tot een van mijn service locatie’s :/

 

En ik zit nu met een telefoon waarvan ik het interne adresboek niet meer uit krijg :-(((

 

 

Over GAP :

https://en.wikipedia.org/wiki/Generic_access_profile

Stukje daar uit :

A GAP-compliant handset from one manufacturer should work, at the basic level of making calls, with a GAP-compliant base from another manufacturer, although it may be unable to access advanced features of the base station such as phone book synchronization

Over GAP :

https://en.wikipedia.org/wiki/Generic_access_profile

Stukje daar uit :

A GAP-compliant handset from one manufacturer should work, at the basic level of making calls, with a GAP-compliant base from another manufacturer, although it may be unable to access advanced features of the base station such as phone book synchronization

Dankjewel Kees. Ik heb ook nog even in de ETSI standaard gekeken en daar vond ik inderdaad geen standaard functies voor het overzetten van telefoonnummers helaas. Ik heb zelf laatst ondervonden dat het overzetten van contacten tussen een oude Gigaset E450 en een Gigaset C530 probleemloos ging. Maar omdat de Arizona volgens mij niet van Gigaset is, heb ik er inmiddels een hard hoofd in dat het daar ook gaat lukken. En dan wacht mij slechts de lange handmatige weg. Want natuurlijk gaat het uiteindelijk om "kunnen bellen en gebeld kunnen worden” zoals iemand eerder opmerkte, maar om nu aan een 86-jarige te vragen om eerst al die nummers dan maar uit haar hoofd te leren……. Ze zullen dus op de één of andere manier in de nieuwe handsets moten komen. En ook dat krijgt "de oude dame” niet voor elkaar zonder mijn hulp ben ik bang ;-).

Bedankt voor alle goed gemeende adviezen allemaal! Wat mij betreft topic gesloten.